سنت پیتر واتیکان

کلیسای سنت پیتر

تصویر کلیسای سنت پیتر
کلیسای سنت پیتر

کلیساها از گذشته تاکنون برای دولت‌های مسیحی نمادی برای قدرت‌نمایی بوده‌اند. امروزه از کلیساها می‌توان برای کسب اطلاعاتی همچون فرهنگ، تمدن و معماری یک منطقه استفاده کرد. همچنین می‌توان در دنیای معماری رنسانس غرق شد. کلیسای سنت پیتر علاوه بر زیبایی‌های رنسانس به عنوان یکی از نمادهای معماری باروک نیز محسوب می‌شود. کلیسای سنت پیتر را با نام‌های دیگری همچون پیتر مقدس، پترس حواری و سن پپر نیز می‌شناسند.

بزرگترین کلیسای جهان

نمای کلی کلیسای سنت پیتر
نمای کلی کلیسای سنت پیتر

کلیسای سنت پیتر واقع در شهر واتیکان، بزرگ‌ترین کلیسای جهان به‌حساب می‌آید. طول این کلیسا 222 متر و عرض آن برابر با 152 متر می‌باشد که گنجایش جمعیتی تقریباً 60 هزار نفری را دارد.

تاریخچه کلیسای سنت پیتر

نقاشی باسیلیکای اول کلیسای سنت پیتر
نقاشی باسیلیکای اول کلیسای سنت پیتر

واتیکان یک شهر و یا می‌توان گفت کوچک‌ترین شهر خودمختار دنیا است که کلیسای سنت پیتر در آن واقع شده است. این کلیسا جز محبوب‌ترین و معروف‌ترین آثار معماری دوره رنسانس و جزو عظیم ترین نمادهای معماری باروک نیز هست.

سال ساخت این کلیسا تقریباً به 515 سال پیش یعنی سال 1506 میلادی برمی‌گردد. ساخت این کلیسا 120 سال طول کشید و در نهایت در سال 1626 میلادی به پایان رسید.

معماران و طراحان اصلی این کلیسا:

  • میکل‌آنژ (نقاش و مجسمه‌ساز بزرگ ایتالیایی)
  • دوناتو برامانت (معمار مشهور ایتالیایی)
  • کارلومادرنو (معمار مشهور ایتالیایی)
  • برنینی (هنرمند و معمار مشهور ایتالیایی)

گفته می‌شود که نقشه این کلیسا از آسمان (نقشه هوایی) شبیه یک کلید است. فلسفه کلی این طراحی به این منظور بود که کلیسا کلیدی برای راهیابی به بهشت است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  شرکت های هواپیمایی داخلی

افسانه‌ها و رویدادهای بزرگ این کلیسا

مقبره پطرس

تصویر آرامگاه پطرس در سنت پیتر
آرامگاه پطرس در سنت پیتر

طبق عقاید رایج کاتولیکی این کلیسا مقبره پطرس یا پیتر مقدس است، وی یکی از روحانیون و اولین پاپ مسیحی بوده است.

تاج‌گذاری

نقاشی از تاجگذاری شارلمانی در واتیکان
نقاشی از تاجگذاری شارلمانی در واتیکان

این کلیسا در سال 800 میلادی و در روز میلاد مسیح شاهد تاج‌گذاری “شارلمانی” فرمانروای امپراطوری مقدس رم بوده است.

بناها و آثار شاخص کلیسای سنت پیتر واتیکان

پیه تا

تصویر مجسمه پیه تا
مجسمه پیه تا

مجسمه پیه تا که بارها مورد بی‌رحمی واقع شده است، پس از اتفاقات زیادی که موجب آسیب‌دیدن این مجسمه شد، درون یک شیشه ضد گلوله قرار گرفت تا این اثر زیبای میکل‌آنژ برای آیندگان نیز باقی بماند.

مجسمه‌های میدان بیرونی کلیسا

تصویر مجسمه های قدیسیان
تصویر مجسمه های قدیسیان

در امتداد ستون‌های میدان بیرونی کلیسای سنت پیتر نزدیک 140 مجسمه از قدیسان مختلف نصب شده که البته متأسفانه ما نام تمامی هنرمندان آنها را نمی‌دانیم!

مجسمه سنت پیتر

تصویر مجسمه سن پیتر
مجسمه سن پیتر

این مجسمه برنزی دارای محبوبیت بسیار زیادی نزد مسیحیان است. تاحدی‌که تقریباً هرکسی که از کنار این مجسمه عبور می‌کند بنا به رسوم، پای این مجسمه را می‌بوسد! در هر حال این مجسمه برنزی که شاهکار آرنولفو دی کامبیو است جز آثار محبوب این مجموعه به شمار می رود.

گنبد میکل‌آنژ

تصویر گنبد میکل آنژ
گنبد میکل آنژ

راهیابی به بالای آن تقریباً یک ماجراجویی حساب می‌شود! برای رفتن به بالای این گنبد شما باید 491 پله را در راه پله ای تنگ و شیب دار طی کنید.، البته یک آسانسور هم برای رفتن به بالای این گنبد وجود دارد که شما را تقریباً 140 پله جلو می‌اندازد.

درب مقدس

تصویر درب مقدس در حال باز شدن به دست پاپ
درب مقدس در حال باز شدن به دست پاپ

این درب تقریباً برای کسانی که با آیین مسیحی و کاتولیک آشنایی ندارند پدیده‌ای عجیب به‌حساب می‌آید. طبق گفته‌های مسیحی هرکسی که از این درب عبور کند تمامی گناهان و کفاره‌های او بخشیده می‌شود. البته این درب تقریباً هر 25 سال یک‌بار و آن هم در سال‌های مقدر یا یوبیل باز می‌شود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  شهرهای توریستی هلند

طاق برنینی

تصویر طاق برنینی
تصویر طاق برنینی

این گنبد در سال 1633 میلادی ساخته شد. انتقادات زیادی نسبت به ساخت این گنبد وجود دارد که البته ایتالیایی‌ها خیلی علاقه به صحبت درباره آن ندارند. با این حال این گنبد به‌عنوان نمادی از ثروت و توانگری کلیسای کاتولیک به دست برنینی ساخته شد.

اسکاوی

تصویر اسکاوی سنت پیتر
تصویر اسکاوی سنت پیتر

این مکان تقریباً یک سرداب است. البته سرداب جایی است که تعدادی از پاپ‌ها در آن دفن شده باشند اما طبق افسانه‌ها این مکان مقبره سنت پیتر است.

قاب‌های طلاکوب شده

تصویر قاب های طلاکوب با پرتره پاپ ها
تصویر قاب های طلاکوب با پرتره پاپ ها

نکته‌ای که درباره این قاب ها وجود دارد این است که کلیسا از کجا می‌دانسته که چند قاب لازم است که در کلیسا قرار بگیرد! آن هم قاب‌هایی که تصویر پاپ‌ها را به‌صورت پرتره در یک قاب طلاکوب شده نگهداری می‌کند. شایعات می‌گویند که واتیکان از زمان رستاخیز خبر دارد و می‌داند که این اتفاق در زمان کدام پاپ رخ می‌دهد برای همین تعداد این قاب‌ها مشخص است!

درباره واتیکان

اکثراً این شهر را با نام دولت‌شهر واتیکان می‌شناسند که یک دولت شهری مستقل درون رم، پایتخت ایتالیا است. واتیکان یک پادشاهی مطلق است و این به آن معناست که پادشاه تا آخر عمرش بدون توجه به حرف مردم حکومت می‌کند و جانشینش را نیز خودش انتخاب می‌کند.

نمایی از شهر واتیکان
نمایی از شهر واتیکان

واتیکان را به‌عنوان محل اقامت پاپ (رهبر کاتولیک‌های جهان) می‌شناسند و به همین دلیل مرکز کلیسای کاتولیک است.

شهر واتیکان کوچک‌ترین شهر و یا ایالت دنیا محسوب می‌شود و مساحت آن چیزی حدود 0.44 کیلومترمربع است. این شهر از لحاظ جمعیتی نیز کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور دنیا محسوب می‌شود (چیزی حدود 1000 نفر جمعیت).

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید