رزرو هتل در استانبول
مجله گردشگری قوی سیاه دسترسی آسان و جامع به مطالب گرشگری و سفر

انواع گردشگری

تا حالا به این فکر کرده بودید که گردشگری می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد؟ صنعت گردشگری در سال‌های اخیر تغییرات زیادی را تجربه کرده و یکی از این تغییرات، به وجود آمدن انواع جدیدی از گردشگری است.

جمله ی معروفی هست که می‌گوید «زندگی چیزی نیست به جز ماجراجویی، پس چمدانت را ببند و سفر را شروع کن.» پس چمدانتان را ببندید و با ما همراه شوید که در این مقاله می‌خواهیم در مورد محبوبترین انواع گردشگری در جهان صحبت کنیم.

گردشگری چیست؟

برای اینکه انواع گردشگری را بررسی کنیم ابتدا لازم است بدانیم که در کل تعریف گردشگری چیست؟

گردشگری یا توریسم یعنی زمانی را خارج از خانه و به هدف تفریح، کسب آرامش و یا لذت بردن از یک محیط بگذرانیم. آن هم در حالی که از خدمات مختلف تجاری استفاده می کنیم.

گردشگری

 

اولین چیزی که با شنیدن کلمه گردشگری به ذهنمان می‌رسد چیست؟

معمول ترین تصور، یک کوله پشتی است که کمک می‌کند از زندگی روزمره دور شویم. اما هر فرد ممکن است هدف متفاوتی از سفر به یک منطقه داشته باشد. ممکن است شما برای لذت بردن از طبیعتِ یک مکان به آنجا سفر کنید اما دوستتان قصد لذت بردن از مکان های تاریخی منطقه را داشته باشد و یا دوست دیگری دنبال امتحان کردن غذاهای سنتی آن مکان باشد! همین خواست و تقاضاهای مختلف بود که باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از گردشگری شد.

عمدتا ۳ نوع گردشگری وجود دارد: گردشگری خارجی، گردشگری داخلی و گردشگری بین المللی. هر کدام از این شاخه های اصلی، به شاخه های جزئی تری منتهی می‌شوند که در این مقاله می‌خواهیم به محبوبترینِ این شاخه ها بپردازیم.

۱- گردشگری داخلی

همانطور که از اسم این نوع از گردشگری مشخص است، وقتی تور انتخابیتان داخل کشور خودتان باشد، به آن گردشگری داخلی گفته می شود.

۲- گردشگری بین المللی

به نوعی از گردشگری که در آن نیاز به ویزا و گذرنامه باشد، گردشگری بین المللی گفته می شود.

جهانگردی

۳- گردشگری خارجی

این نوع از گردشگری یعنی طی تایم مناسبتی و و یا تعطیلات به کشور دیگری سفر کنید و به ویزا و غیره نیز نیازی نباشد.

۴- گردشگری تجاری

گردشگری تجاری یعنی سفر به هدف شرکت در جلسات کاری، سفر رسمی برای شرکت در یه کنفرانس، سمینار، نمایشگاه یا گالری تجاری و غیره.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  کارهای ممنوعه در پرواز

گردشگری تجاری یکی از مهمترین انواع گردشگری محسوب می‌شود و گاهی اوقات می‌تواند بیش از یک سفر یک یا دو ماهه باشد و فرد مجبور باشد مدت‌ها در مقصد ماندگار شود.

این گردشگری یکی از موارد مورد علاقه‌ی کشورهای مختلف است چون قدرت خرید را بالا می‌برد.

۵- گردشگری ماجراجویانه

محبوبیت این نوع از گردشگری روز به روز در حال افزایش است. در این نوع از توریسم، دل به دریا می‌زنید و از مناطق هیجان انگیزی بازدید می‌کنید.

۶- گردشگری حیات وحش

گردشگری حیات وحش

گردشگری حیات وحش همانطور که از نامش مشخص است به هدف بازدید از حیات وحش یک منطقه انجام می‌شود. مناطقی که خانه‌ی گونه‌ی خاصی از جانوران هستند.

۷- گردشگری درمانی

بسیاری از افراد برای درمان مجبور به سفر به مناطق دیگر می‌شوند. موسسات درمانی بی‌شماری وجود دارند که به بیمارانی از کشورهای دیگر نیز پذیرش می‌دهند.

۸- گردشگری سلامت

فرق این نوع از گردشگری با نوع قبل در این است که افراد در گردشگری سلامت دنبال خلاصی از فشارهای روحی و روانی و یا رفع برخی مشکلات جسمی هستند اما لزوما دنبال امکانات پزشکی نیستند.  و جالب است بدانید که این نوع از گردشگری قدمت بسیار زیادی در تاریخ دارد.

کروز سلامتی در کارائیب، کاهش وزن و سم زدایی بدن در کالیفرنیا، پیاده روی در کلرادو، چشمه های آب گرم چینی، مدیتیشن در هند و غیره همگی نمونه‌هایی از گردشگری سلامت هستند.

۹- گردشگری معنوی (یا همان زیارت خودمان)

این گردشگری از آنهایی است که طیف سنی مختلفی از گردشگرها را شامل می‌شود ولی بیشتر مورد علاقه‌ی افراد مسن است.

افراد مختلف با هر دین و مذهبی، علاقه دارند تا برخی مکان‌های مذهبی معروف در دنیا مثل مساجد، معابد یا زیارتگاه‌ها را از نزدیک ببینند.

۱۰- گردشگری فرهنگی

گردشگری فرهنگی

این گردشگری عمدتا بر اماکن تاریخی و ویژگی‌های هنری منطقه تمرکز دارد. دوست ندارید از کاخ ها یا بناهای زیبای تاریخی یک شهر دیدن کنید؟ همه‌ی اینها در همین دسته قرار می‌گیرد.

مکان‌های بی‌شماری برای علاقه مندان به گردشگری فرهنگی در جهان وجود دارد چرا که قدم به هر نقطه ای از زمین که بگذارید، بالاخره جلوه‌ای از تمدن و فرهنگ را در آن پیدا می‌کنید.

۱۱- گردشگری سیاه

از گردشگری سیاه به عنوان گردشگری تلخ هم یاد می‌شود. گردشگری سیاه یعنی از مکان‌هایی بازدید کنید که شاهد فجایع تاریخی بوده اند.

مکان‌های مختلفی در سراسر جهان وجود دارد که علاقه مندان به این نوع گردشگری می‌توانند با سفر بهشان روحیه‌ی هیجان طلب و کنجکاو خود را راضی کنند. مکان‌هایی مثل محل بمباران هیروشیما و ناگازاکی، موزه بقایای جنگ در شهر هوشی مین تو ویتنام، اردوگاه کار اجباری آشویتس در آلمان، موزه نسل کشی Tuol Sleng در کامبوج و غیره.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  جزئیات و خرید بلیط قطار نورالرضا

گردشگری سیاه

۱۲- گردشگری آشپزی

این نوع از گردشگری خوراک شکموهاست.  گردشگری آشپزی یا گردشگری غذا شامل چشیدن و تجربه‌ی غذاهای محلی و سنتی در یک کشور، منطقه، یا شهر و روستای خاص است. تورهای زیادی وجود دارند که این نوع از گردشگری را ممکن می‌کنند.

هر ساله افراد مختلف برای شرکت در جشنواره‌های مختلف غذایی به نقاط متفاوتی در دنیا سفر می‌کنند که این خودش نوعی گردشگری غذایی محسوب می‌شود. معروفترین مقاصد دنیا برای گردشگری غذایی لندن، فرانسه، پکن، مکزیک، هند و ایتالیا است.

۱۳- گردشگری شهرت یا گردشگری سینمایی!

در این گردشگری، جاذبه اصلی، افراد مشهور هستند. گردشگری شهرت یعنی سفر کردن به مکان‌هایی که گاهی افراد مشهور به عنوان گردشگر به آنجا می‌آیند و یا شرکت در جشنواره های مختلف فیلم.

سر زدن به استودیوهای فیلمبرداری یا سفر به لوکیشن فیلم‌های معروف هم جزوی از همین نوع گردشگری است. مشهورترین مقاصد گردشگری شهرت هالیوود، استودیو ساخت هری پاتر، جشنواره فیلم کن و غیره است.

۱۴- گردشگری آموزشی

چیستی گردشگری آموزشی نیز از نامش مشخص است.  هدف از گردشگری آموزشی، یادگیری است و منظور از یادگیری، آشنا شدن با فرهنگ و محیط اجتماعی منطقه و یا یاد گرفتن زبان مردم و غیره می‌تواند باشد.

معمولا این نوع از گردشگری به نوعی مکمل تدریس شناخته می‌شود. اردوهای علمی مدرسه را به یاد دارید؟ آنها هم به نوعی گردشگری آموزشی محسوب می شدند.

۱۵- گردشگری کروز

گردشگری کروز شاخه‌ی نسبتا جدیدی از گردشگری محسوب می‌شود و به سفرهایی گفته می‌شود که شامل کشتی‌ها یا قایق‌های جذاب تفریحی می‌شوند.

۱۶- گردشگری روستایی

تا حالا شده به این فکر کنید که به روستای خاصی سفر کنید و از بودن در هوای پاک و فرهنگ آنجا لذت ببرید؟ به این نوع از گردشگری، گردشگری روستایی گفته می‌شود.

گردشگری روستایی در کشور ما شهرت زیادی دارد. چرا که روستاهای بی‌نظیر و فوق العاده‌ای داریم که سفر بهشان می‌تواند تجربه‌ی دلچسب و دلنشینی برایمان بسازد.

۱۷- گردشگری فضایی

روزی را تصور کنید که بتوانید تعطیلات آخر هفته ی خود را در کره‌ی ماه بگذرانید. شاید دیوانگی به نظر برسد ولی در حال حاضر شرکت‌های مختلفی هستند که قصد دارند ایده‌ی گردشگری فضایی را به اجرا در بیاورند. روسیه هم در این زمینه پیشگام بوده است.

نظر شما چیست؟ شما به کدام نوع از گردشگری علاقه دارید؟ حتما نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

طرفدار هر کدام از انواع گردشگری که باشید، قوی سیاه پارسیان می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین تجربه را در ماجراجویی بعدی خود کسب کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید