خانه لاری ها یزد

خانه لاری ها

خانه لاری ها از جمله بناهای تاریخی و دیدنی شهر یزد است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود جذب میکند. خانه لاری‌ها شامل ۶ باب خانه با معماری ویژه خانه‌های کویری می‌شود که در محله فهادان قرار دارد و به شما فرصت گشت‌وگذار در کوچه‌های قدیمی شهر را می‌دهد. این عمارت که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، با شماره‌ ثبت ۱۷۸۳ در بهمن سال ۱۳۷۵ هجری شمسی به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه لاری ها کجاست؟

خانه لاری‌ها در شهر زیبای یزد، خیابان امام‌ خمینی (ره)، محله‌ فهادان و در مجاورت بنای تاریخی کلاه‌فرنگی قرار دارد.

معرفی خانه لاری ها

خانه لاری ها یکی از مجموعه های قدیم شهر یزد است که با پا گذاشتن داخل آن میتوانید ویژگی سازه های یزد را مشاهده بکنید؛ از جمله همبستگی فضاهای مختلف، احترام به حریم خصوصی، چیدمان اصولی فضاها در کنار هم دیده میشود.

این خانه مساحتی برابر ۱۷۰۰ متر و زیربنایی معادل ۱۲۰۰ متر دارد و مجموعه‌ای از سه حیاط و ۶ باب خانه به همراه ایوان‌ها، تالارها، اتاق‌ها و یک سردر و هشتی را در خود جای داده است. امروزه در سراسر خانه، اسناد تاریخی به نمایش درآمده و اینجا را تبدیل به موزه اسناد کرده‌اند تا سفر تاریخی شما را تکمیل کنند. خانه لاری‌ها در تاریخ ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۷۵ هجری شمسی با شماره ۱۸۳۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

خانه لاری ها یزد

تاریخچه خانه لاری ها

۲۷۰ سال پیش، جمعی از تجار شهر لار از استان فارس به یزد آمدند تا در این شهر، تجارت خود را سروسامان دهند و سکونت کنند. «حاج غلامحسین ملازینل» از نوادگان آن نسل در سال ۱۲۴۳ هجری شمسی در محله تاریخی فهادان، خانه‌ای را ساخت تا فرزندان وی نسل به نسل در آن زندگی کنند.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  جزیره لاوان

پس‌ از آن، «حاج محمد ابراهیم لاری» مالکیت خانه را در دست گرفت و آن را به «خانه لاری‌ها» مشهور ساخت. در گذشته از این عمارت به‌عنوان خانقاه نعمت‌ اللهی استفاده می‌شد و تا اواخر دوره حکومت رضا شاه یکی از خانه‌های اعیان و اشراف به شمار می‌آمد.

پس از گذشت سال‌های متمادی و به‌علت موروثی شدن، خانه لاری ‌ها به عمارتی متروکه تبدیل شد و آسیب‌ها و خسارات جدی و فراوانی دید. در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی با تلاش و پیگیری سازمان میراث فرهنگی کشور، این بنای تاریخی از صاحب وقت خود، آقای علی یزدی‌نژاد خریداری و بازسازی شد.

از سال ۱۳۸۵ هجری شمسی نیز بخش‌هایی از خانه لاری‌ ها یزد برای تبدیل‌ به موزه اسناد ملی و تاسیس یک شعبه اداری در آن، تحت اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گرفت.

خانه لاری ها یزد

قسمت های مختلف خانه لاری ها شهر یزد

حیاط اول خانه لاری ها

برای این که به حیاط برسید، باید از در دوم خانه لاری ها وارد شوید و در اصلی عمارت شما را به حیاط اصلی نمی‌رساند. خانه لاریها مثل هر خانه کویری یک اندرونی و یک بیرونی دارد و حیاط در مرکز واقع شده است. حوض زیبایی که در وسط حیاط واقع شده است، یک تخت بزرگ دارد که می‌توانید هنگام غروب آن جا بنشینید و لذت ببرید. این حیاط یک ایوان بزرگ دارد که به بادگیر بلند خانه لاری ها معروف است.

همچنین اتاق هایی در این عمارت وجود‌ دارد که برای ۴ فصل مناسب اند و فضاهای مناسبی را برای اهالی خانه به وجود آورده اند. در این حیاط می‌توانید قسمت شرقی و غربی حیاط را هم ببینید که قسمت شرقی اتاق آینه، مطبخ و سرداب است. قسمت غربی هم بهارخواب است.

برای رفتن به داخل اتاق‌ها، باید سه پله بالا برویم و در اتاق‌های مختلف عمارت، قدم برداریم. هر کدام از اتاق‌های این عمارت، کارکرد خاصی دارند و به خاطر تزیینات ساختمانی مثل گچ‌بری‌ها، نقاشی‌ها و شیشه‌های رنگی معروف شده است. سرداب زیر ایوان اصلی قرار گرفته است که برای رسیدن به آن باید ۳۸ پله پایین برویم.

حیاط میانی خانه لاری ها

حیاط میانی شباهت بسیاری به حیاط اصلی دارد اما کوچک تر از حیاط اصلی است و به خاطر داشتن سه دری ها ، پنج دری و هفت دری هایش معروف است. در شمال غربی این حیاط یک هفت دری قرار دارد که مقابل آن دیواری تراش خورده وجود دارد. در بخش شمالی یک پنج دری و در بخش شرقی هم یک سه دری قرار گرفته است. ساختار حیاط میانی باعث شده تا از بیرون که به این مجموعه نگاه می‌کنید، طاق نماهای زیبایی را ببینید.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  خرید بلیط قطار

حیاط سوم خانه لاریها یک حیاط کوچک است که تنها یک اتاق دارد ولی معماری جالبی دارد که فضایی دنج را به وجود آورده است. این قسمت خانه برای زمانی بوده است که اهل خانه می خواستند در یک جای دنج و آرام بمانند.

خانه لاری ها یزد

حیاط سوم خانه لاری ها

حیاط سوم یک حیاط کوچک است که تنها یک اتاق دارد ولی معماری جالبی دارد که فضایی دنج را به وجود آورده است. این قسمت خانه برای زمانی بوده است که اهل خانه می‌خواستند در یک جای دنج و آرام بمانند. حیاط سوم یک طبقه بلندتر از حیاط میانی است و نورش از نورگیر وسط سقف که در وسط حیاط قرار دارد، تامین می‌شود.

فضاهای زیرزمینی

سرداب‌های خانه که دسترسی به آب قنات را برای اهالی خانه ممکن می‌کنند، توسط پله‌هایی به سطح حیاط‌‌ها و راهروهای درون آن‌ها متصل شده‌اند. این فضاها در زیر زمین هستند و به‌عنوان طبقه‌ای مشخص از ساختمان بنا در نظر گرفته نمی‌شوند.

فضاهای زیرزمینی در سراسر ساختمان وجود دارند و استفاده مفید از فضا را امکان‌پذیر می‌کنند. آشپزخانه یکی از این فضاها محسوب می‌شود که در سقف آن روزنه دایره‌ای شکل به قطر حدود نیم متر تعبیه شده و انبار عمارت در کنج غربی آن قرار گرفته است.

شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و همچنین رزرو هتل در یزد از سایت قوی سیاه پارسیان استفاده نمایید و در صورت نیاز به مشاوره با شماره 65255534 – 021 تماس حاصل فرمائید.

همچنین می توانید برای اطلاع از تور های یکروزه مارا در اینستاگرام دنبال کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید