کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد

کویر ابوزیر آباد، کویر معروف ایرانی با مناظر فوق العاده زیبای خود پذیرای گردشگران کویری می باشد. قبل از توضیح در مورد این کویر زیبا خوب است در مورد اسم این کویر اطلاعاتی داشته باشیم. بوزیدآباد در زبان محلی بیذُوُی خوانده می‌شود. بیذُوُی از ترکیب بی و ذُوُی تشکیل می‌شود. بی یعنی بو و ذُوُی یعنی آبادی.

abu-zeyd-abad

ابو زید آباد نام محلی در شهرستان آران بیدگل کاشان است. سالانه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی به کاشان برای دیدن جاذبه های مختلف آن سفر می کنند، مخصوصا برای دیدن مراسم گلاب گیری باشکوه آن که توسط اهالی این شهر زیبا انجام می شود. برای دیدن این کویر باید راهی شمال شرق کاشان شوید.

کویر ابو زیدآباد کجاست؟

ابوزید آباد، در شمال شهر اصفهان و جنوب شرق کاشان روستا و کویر ابوزید آباد قرار دارد. کویر ابوزید آباد از سمت شمال به کویر های مصر و مرنجاب، از سمت غرب به شهر کاشان و از سمت شرق به بالرود و از سمت جنوب هم به شهرهای نطنز و اصفهان دسترسی دارد.

مسیر های دسترسی به کویر ابوزید آباد

بطور کلی دو مسیر از سمت غرب و شرق برای دسترسی به کویر ابوزید آباد قرار دارد. از مناطق شرق، جنوب و جنوب شرق می بایست از راه های مختلف خود  را به شهر نائین اصفهان برسانید. در شمال غرب نائین هم وارد جاده نائین به کاشان شده و بعد از طی کردن مسیری ۱۸۵ کیلومتری، به خروجی می رسید که شما را به بلوار شهید بهشتی رسانده و در انتهای آن، به روستای ابوزید آباد خواهید رسید. از سایر مناطق غرب، شمال و شمال غربی کشور هم باید خود را ابتدا به شهر کاشان برسانید و سپس در جنوب شرق کاشان راهی جاده دسترسی به روستای ابوزیدآباد خواهید شد.

فاصله کویر ابوزید آباد  تا تهران برای گردشگران بسیار قابل اهمیت است، چرا که اکثر تورهای کویر گردی از سمت تهران می باشد. به طور میانگین ۳ ساعت زمان میبرد تا مسیری ۲۸۰ کیلومتری  از شهر تهران را طی کرد تا به روستای ابوزید آباد رسید. بهتر است از سمت جنوب شهر تهران حرکت کنید چراکه، از طریق آزادراه خلیج فارس از شهر قم عبور کرده و به کاشان برسید. در شهر کاشان هم از طریق قطب روندی و ملاصدرا، وارد جاده ابوزید آباد خواهید شد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  بهترین ایده برای سفر ارزان

آب و هوای کویر ابوزید آباد

ابوزید آباد هوای بسیار گرمی دارد از این رو، تابستان قطعا زمان مناسبی برای کویرگردی در این منطقه نخواهد بود. از طرفی، زمستان های بسیار سرد و خشکی هم بر منطقه حاکم است به همین دلیل، فصل بهار و پاییز بهترین زمانی خواهد بود، تا از کویرگردی در این منطقه نهایت لذت را ببرید.

abu-zeyd-abad

بهترین زمان سفر به کویر ابوزید آباد

با شنیدن اسم کویر قطعا شماهم به یاد گرمای شدید آن می افتید، همانطور که میدانید کویر دارای روزهای بسیار گرم و شب های سرد است. برای سفر به کویر بهترین زمان پاییز و زمستان و همچنین اوایل فصل بهار می باشد. در نظر داشته باشید که تورهای کویر ابوزیدآباد کاشان و شهر زیرزمینی اویی، معمولا در نیمه سرد سال برگزار می شوند. البته به دلیل نوسانات دمای هوای کویر در طول شبانه روز،  بهترین زمان طبیعت گردی در کویر از اوایل روز به انتهای روز قبل از غروف آفتاب می باشد.

جاذبه های کویر ابوزید آباد

در کویر ابوزید آباد مناطق خاص و دیدنی وجود دارد، و دارای بناهای تاریخی با ارزشی هستند که بازدید از آن تجربه جدید و متفاوتی به همراه دارد.

قلعه کرشاهی

یکی از جاذبه های ابوزید آباد قلعه کرشاهی است، این جاذبه تاریخی در اطراف کویر مرنجاب نیز هست. قلعه کرشاهی تا روستای متین آباد که یکی از معروف ترین روستاهای اطراف به حساب می آید، فاصله ی کمتر از ۲۳ کیلومتر دارد. این قلعه تماما از خشت و جالبه بدونید که قدمت آن به دوران پیش از ظهور اسلام برمیگردد اما قدمت تاریخی قلعه و همچنین ساخته شدن آن از خشت در کنار عدم مرمت و بازسازی آن باعث شده امروزه با قلعه ای متروکه روبه رو می شویم.

شهر زیر زمینی نوش آباد

این شهر زیر زمینی که به مجموعه ی ((اویی)) هم معروف است. معماری خاص و عجیب این ناحیه، معماری جذابی دارد که هوش و خلاقیت مردمان گذشته را نشان می دهد. عمق این بنا در بعضی از نقاط به ۱۸ متر هم می رسد.  اویی مجموعه‌ای از اتاق‌ها، راهروها، کانال‌ها و است که کنار هم در ۳ طبقه جمع شده‌اند و به‌عنوان یک گنج تاریخی برایتان جذابیت بالایی خواهد داشت. آنچه به نام شهر زیرزمینی «اویی» معروف شده است، ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالان‌های باریک تودرتو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  اقامتگاه بومگردی ناخدا علی قشم

روستای ابیانه نطنز

یکی از معروف ترین جاهای دیدنی که در اطراف روستا و کویر ابوزید آباد قرار دارد، روستای ابیانه است. این روستا که در نزدیکی شهر نطنز واقع شده و از معدود روستاهایی است که تمامی مردم آن، همچنان فرهنگ سنتی خود را حفظ کرده و لباس های سنتی برتن دارند. این روستا قدمتی نزدیک به ۱۵۰۰ سال دارد که تمامی مردم آن، همچنان فرهنگ سنتی خود را حفظ کرده و لباس های سنتی برتن دارند. روستای ابیانه که در نزدیکی کویر ابوزید آباد است، سالانه شاهد گردشگران حتی توریست های خارجی زیادی می باشد.

تفریحات کویر ابوزید آباد

این کویر کارزماتیک و زیبا مسافران زیادی را شیفته خود کرده است. در کویر ابوزید آباد تفریحات رایج کویر از جمله: موتور سواری، سند بوردینگ، شتر سواری، آفرود سواری و سافاری انجام می شود.

همانطور که می دانید کویر گردی به همراه اقامت و کمپینگ جذابیت بیشتری دارد. سکوت و شب های پرستاره ی کویر جزء بهترین قسمت های این سفر کویری است، که حس و حال ناب خود را به همراه دارد. برای کمپینگ در کویر حتما مجهز سفر کنید و وسایل مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید. اگر به دنبال اقامتگاه می گردید، کویر ابوزید آباد دارای اقامتگاه های مختلفی می باشد.

معرفی چند اقامتگاه در ابوزید آباد

اقامتگاه بوم گردی بابا میرزا در شرق روستای ابوزید آباد قرار دارد و یکی از معروف ترین اقامتگاه های بوم گردی منطقه به حساب می آید، چراکه، دارای امکانات مطلوبی می باشد همچنین قیمت بسیار خوبی هم دارد.

abu-zeyd-abad

اقامتگاه بوم گردی ننه کلثوم مخصوص افرادی است که به صورت گروهی به کویر ابوزید آباد سفر می کنند. این اقامتگاه بوم گردی ظرفیت آنچنان بالایی ندارد و اما محیطی صمیمی و دلنشینی برای افرادی که می خواهند گروهی سفر می کنند فراهم کرده است، که می توانید همگی به حیاط کوچک اقامتگاه مراجعه کرده و به دور حوض کوچک  وسط حیات نشسته و با هم گپ بزنید.

هتل کویری یلو یکی دیگه از معروف ترین و بزرگترین اقامتگاه در روستای ابوزید آباد است. هتلی چهار ستاره با خدمات و امکانات مطلوبی در فاصله چند کیلومتری روستا واقع شده است.

برای سفر به کویر ابوزید آباد حتما با راهنما پیش بروید و برنامه ریزی دقیقی برای استفاده از تفریحات کویری ابوزید آباد داشته باشید. همراه و راهنمای شما در سفر و اقامت به آن باشیم. با تورهای کویری قوی سیاه همراه باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید