کویر مرنجاب

  کویر مرنجاب

یکی از بهترین راه های ارتباط با طبیعت رفتن به دل کویر است، کویر مرنجاب تصویر دیگری از کویر را برایتان رغم میزند. کویر مرنجاب در میان کویرگردان محبوبیت بالایی دارد، این کویر یکی از بهترین کویرهای است که می توانید برای سفر و اقامت به آن سفر کنید.

کویر مرنجاب کجاست؟

کویرمرنجاب که یکی از جاذبه های گردشگری ایران است که واقع در اصفهان می باشد. کویر مرنجاب از شمال به دریاچه نمک مسیله در آران و بیدگل از توابع کاشان قرار دارد. از غرب به بیابان مسیله و کویر آب شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بند ریگ و تپه های ماسه ای روان می رسد.

تور کویر مرنجاب

ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد در حدود850 متر می باشد. نام مرنجاب از کاروانسرا و قناتی تاریخی در این منطقه متعلق به دوران صفویه گرفته شده است. کویر مرنجاب از بهترین گزینه های کویرنوردی برای گردشگران و علاقه مندان به بیابان گردی به شمار می رود و در واقع یکی از قطب های اصلی کویرگردی ایران است.

کویر مرنجاب یکی از خاص ترین مناطق ایران است و با وجود داشتن آب و هوای خشک و کویری، گونه های گیاهی و جانوری زیادی دارد. در این منطقه حیوانات زیادی دیده می شود، حیواناتی مثل: گرگ، شغال، کفتار، روباه  شنی، گربه شنی، بزمجه، آفتاب پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب و شاهین را نام برد. ساکنین محلی ادعا می کنند که حدود 300 قلاده یوزپلنگ هم در این منطقه زندگی می کنند.

از نظر پوشش گیاهی خواستگاه گیاهانی همچون گز، تاق، ارته، اسکنبیل، قیچ و دم گاوی است و همچنین تپه های بلند و طاق جنگلی از جاذبه های این منطقه است. بیشتر پوشش گیاهی از گیاهان هالوفیتی مانند درختان تاماریکس، درختان هالوکسیلون و بوته های زیگوفیلوم تشکیل شده است.

تفریحات کویر مرنجاب

با توجه به عکسهای زیبای کویر مرنجاب، می توان از جاذبه های گردشگری آن باخبر شد. شاید تصور کنید با سفر به کویر در سکوتی مطلق و حوصله سربر وقت بگذارنید، اما به شما قول میدم در سفر به این منطقه فوق العاده زیبا برای تفریح و دیدن جاذبه های آن وقت کم بیارید.

پیاده روی پا برهنه

             زمانی که هوا رو به خنکی می رود، می توانید در مسیر رمل ها با پای برهنه پیاده روی کنید و از لمس نزدیک طبیعت لذت ببرید. بهتر است در مسیر هایی که عمق ماسه ها کمتر است بدون کفش را بروید. برای صعود از تپه های شنی سعی کنید با کفش راه بروید.

kavir maranjab

اسکی روی شن

اسکی روی شن و تپه های ماسه ای یکی از تفریحات کویر مرنجاب می باشد. اسکی روی شن هیچ آلاینده ای ندارد و آسیبی به طبیعت وارد نمی کند، تنها با استفاده از یک سند و یا تخته به کویر بروید و لحظات متنوعی و سپری کنید. سند بوردینگ تجربه ای متفاوت و لذتبخشی را برای شما رغم می زند.

شتر سواری در کویر

کویر مرنجاب و شتر سواری، یعنی لذت بردن از کویر توسط میزبانانی نجیب. تجربه شتر سواری شما را به فضای زندگی بومیان منطقه در گذشته بیشتری نزدیک می کند.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  پوشش مردم عمان

کویر مرنجاب

موتور سواری مرنجاب

موتور سواری روی شن و سر خوردن به سمت پایین و از میان تپه های شنی یکی از هیجان انگیز ترین تفریحات کویر مرنجاب است، که میتوانید از آن لذت ببرید. هزینه موتور سواری در کویر مرنجاب بستگی به زمان و مسافت انتخابی تان متغیر خواهد بود.

آفرود سواری

قطعا همه ی ما به دنبال هیجان در سفر هستیم، آفرود یکی از جاذبه های محبوب کویرگردی مرنجاب بوده است. . در کویر بدون وجود هیچ گونه مانعی می‌توانید سرعت و فراز و فرود را تجربه کنید. آفرود سواری برای طبیعت تاثیر مخربی  اما برای کاهش اثرات مخرب این فعالیت هیجان‌انگیز بر محیط‌زیست، تعداد خودروهای آفرود مجاز در این منطقه محدود شده است؛ بنابراین قبل از سفر قوانین و مقررات را بررسی کنید.

کمپینگ

غیر ممکنه بری کویر و دلت نخواد یک شب و تو دل کویر سپری کنی، چادر زنی و کمپینگ یکی دیگه از تفریحات معروف کویر است. توجه کنید برای رفتن به کویر و اقامت در شب، باید با وسایل و تجهیزات کامل سفر کنید. برای کمپینگ بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • برای اقامت و چادرزنی در کویر بهتر است، به صورت انفرادی کمپ نزنید. حداقل تعداد برای کمپ زدن دیر کویر مرنجاب باید بین 5 تا 7 نفر باشد.
  • بهتر است از چادر ضد آب و توری بند استفاده کنید.
  • دور تا دور محل کمپ خود را با نفت و گازوئیل یک دایره بکشید تا از حمله حشرات و حیوانات مختلف جلوگیری کنید.
  • بهتر است آتش بزرگی درست کنید که تا نزدیکی صبح روشن باشد.
  • اسپری ضد حشره همراه خود داشته باشید، و حتما قبل از خوابیدن از آن استفاده کنید.
  • شب های کویر بسیار سرد است. تصور نکنید که کویر به دلیل حرارت بالا شب های گرمی هم دارد. حتما لباس گرم و پتو به اندازه کافی به همراه خود داشته باشید.
  • آب به اندازه کافی را فراموش نکنید.
  • بهتر است چادر را در نزدیکی وسیله نقلیه خود، برپا کنید.
  • برای اقامت در شب می توانید از کاروانسرا نیز استفاده کنید.

کمپینگ کویر

 برای اطلاع از زمان و برنامه های تورهای کویری ما با شماره های ذیل در تماس باشید .

021-65255534 و یا 09038634341

کاروانسرا کویر مرنجاب

کاروانسرای مرنجاب همان قلعه مرنجاب است، که به دستور شاه صفوی برای استراحت مسافران راه ابریشم ساخته شده است. خوشبختانه امروزه، این کاروانسرا رونق گذشته را دارد و محل اقامت گردشگران و مسافران کویری می باشد. کاروانسرای مرنجاب دارای قناتی با آب شیرین است که پدیده‌ای است در دل کویر که پر از دریاچه‌های نمک است. این کاروانسرا تجهیزات رصد ستاره ها را روی پشت بام بنا قرار داده و شما می توانید به راحتی در آسمان پر ستاره کویر غرق شوید. از دیگر جاذبه های این کاروانسرا می توان به حوضچه آب بزرگ واقع در ضلع جنوبی کاروانسرا و فراهم آوردن امکان اقامت در آن را عنوان کرد.

کاروانسرا در بند ریگ، یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین ریگزارهای ایران، واقع شده است. این منطقه در گذشته گذرگاه رودخانه‌ها و آبراهه‌های دائمی و فصلی پرآبی بوده و حتی در بهار به دلیل عبور جریان‌های سیلابی پرآب بسیار خطرناک بوده است. البته اکنون دیگر خبری از آن سیلاب‌ها نیست و بند ریگ در بهار با پوشش گیاهی زیبا می‌شود و زمانی که بر اثر وزش باد تپه‌های ماسه‌ای به حرکت درمی‌آید منظره‌ بدیعی ایجاد می‌کند.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب

کویر گردی در هر فصلی زیبایی خاص خود را دارد. ولی اگر برای اولین بار قصد سفر به این کویر فوق العاده زیبا را دارید، بهتر است در پاییز و زمستان اقدام کنید. در این زمان متوسط دما در روز حدود 19 درجا سانتی گراد و شب در حدود 5 درجه سانتی گراد است. در ابتدای بهار نیز هوا معتدل و خنک است. به طور کلی می‌توان گفت در پاییز و زمستان  درجه‌ی حرارت این منطقه، قابل تحمل‌تر است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  روز جهانی گردشگری 2021

دیدنی های کویر مرنجاب

1-دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه ای آیینه ای و زیبای نمک آران و بیدگل یا مسیله در کویر مرکزی ایران واقع شده است و در فاصله 9 کیلومتری  از کاروانسرای مرنجاب در مساحتی 647 کیلومتر مربعی با عمق بین 5 تا 54 متر از مهم ترین پایگاه های استخراج نمک خوراکی و صنعتی ایران، از جاذبه های تماشایی کویر مرنجاب محسوب می شود.

2- جزیره سرگردان مرنجاب

در زمان بارش در کویر مرنجاب، اطراف کویر را تا 2 تا 5 سانتی‌متر آب فرا می‌گیرد، جزیره سرگردان نیز در دل دریاچه نمک واقع شده است، و این شرایط این تصور را به چشمان ما القا می‌کند که گویا این جزیره در میان دریایی از نمک گرفتار و سرگردان شده است.

3-کوه کلنگ

کوه کلنگ تنها حدود پنج کیلومتر از کاروانسرا و محل اقامت شما فاصله دارد. بسیاری از بازدیدکنندگان جذب جنس منحصر به فرد این کوه می‌شوند. همچنین مکان بسیار زیبایی برای عاشقان عکاسی خواهد بود.

4- چاه کنجه

چاه کنجه که در فاصله ۵ کیلومتری از کاروانسرا قرار گرفته، یکی از عجایب کویرمرنجاب است. باور کردن این موضوع بسیار دشوار است که در دل کویر، چاهی پر آب قرار داشته باشد که حتی درختان اطراف را نیز سیراب می‌کند.

5- خطب شکن

خطب شکن که در ۲۵ کیلومتری کاروانسرا قرار دارد، نام یک منطقه با شیب بسیار تند است. در گذشته که با شتر بار حمل می‌کردند، برای نگه داشتن بار روی شتر، از باربند‌های چوبی به نام خطب استفاده می‌نمودند. در این محل به دلیل شیب تند، خطب از شتر می‌افتاد و می‌شکست. به همین دلیل نام اینجا را خطب شکن گذاشته اند .

6- چاه هندوانه

چاه هندوانه یا همان چاله سنبک بر خلاف تصور شما یک چاه مثل چاه کنجه نیست. چاله سنبک در واقع  منطقه کشت هندوانه است که به منظور آبیاری، چاله‌های مختلفی را روی زمین آن کنده‌اند. این عمل نوعی از آبیاری جزیره‌ای محسوب می شود. این منطقه در ۴۵ کیلومتری کاروانسرا قرار دارد.

مسیر دسترسی به کویر مرنجاب

اگر ساکن تهران هستید، تا این کویر فوق العاده حدود 270کیلومتر مسیر دارید. فاصله کوتاه این کویر تا پایتخت و امکانات مناسب آن، کویر مرنجاب را به مقصدی محبوب میان ساکنان تهران و شهرهای اطراف آن تبدیل می‌کند. شهرهای کاشان و آران و بیدگل در استان اصفهان دسترسی مناسبی به کویر مرنجاب دارند و بسته به محل اقامتتان می‌توانید، بهترین مسیر را با توجه به منطقه ورودتان به استان اصفهان انتخاب کنید.

تور کویر مرنجاب

آدرس کویر مرنجاباستان اصفهان، شهر کاشان، آران و بیدگل، بلوار ارتش، جاده مرنجاب، کویر مرنجاب

در آخر بهتر است از وسایل مورد نیاز برای سفر کویری مطلع باشیم. قطعا همه ی ما تجربه سفر به کویر رانداریم، خوب است پیش از سفر آمادگی لازم و ملزوماتی را فراهم کنیم.

1-آب به اندازه کافی همراه خود داشته باشید

2- خوراکی و غذا

3-عینک آفتابی و کلاه لبه دار

4-کرم ضد آفتاب

5- لباس آستین دار

6- کفش ساقدار

7-پاور بانک

8- در صورت کمپینگ(وسایل کمپ)

9-وسایل احتراق و آتش درست کردن

10-بنزین اضافی، نفت یا گازوئیل

11-وسایل عکاسی

12-زاپاس خودرو

13-چراغ قوه

14-کیسه خواب

15- پول نقد

16= وسایل کمک های اولیه

17- قطب نما

18- اسپری حشره کش

19-کفش ا2ضافی یا صندل

20-کارت شناسایی برای اقامت در کاروانسرا

اگر تجربه ی سفر به کویر را ندارید، مرنجاب شروعی خوبی برای شما خواهد بود. در این مقاله سعی کردیم با معرفی کویر مرنجاب همراه و راهنمای شما در سفر و اقامت به آن باشیم. با تورهای کویری قوی سیاه همراه باشید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید