روز جهانی گردشگری

امسال شعار روز جهانی گردشگری “گردشگری برای رشد فراگیر” است. این روز سالانه در 27 سپتامبر برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت گردشگری جشن گرفته می شود. درواقع هدف آن اشاره به تأثیر گردشگری بر ارزش های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. پس می توان گفت که برای نشان دادن اهمیت بخش گردشگری در ترویج و حفظ فرهنگ تعیین شده است.

این روز همچنین به مشارکت بخش گردشگری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار اشاره دارد. در دوران همه گیری و شیوع ویروس کرونا، بخش گردشگری یکی از آسیب دیده ترین بخش ها است. پس در اینجا نگاهی به تاریخچه و اهمیت این روز می اندازیم.

تاریخچه

روز جهانی گردشگری

 

در 27 سپتامبر 1970 بود که اساسنامه سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UNWTO) به تصویب رسید. این اساسنامه نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می شد. در نهایت پنج سال بعد، همین اساسنامه راه را برای تأسیس سازمان UNWTO هموار کرد.

UNWTO اولین روز جهانی گردشگری را در 27 سپتامبر 1980 به مناسبت تاسیس خود جشن گرفت. از آن زمان تا به حال این روز در سراسر جهان به عنوان روز جهانی گردشگری و جهانگردی شناخته می شود.

تم روز جهانی گردشگری 2021

امسال تم روز این روز “گردشگری برای رشد فراگیر” است که بر رشد و بهبود فراگیر تمرکز دارد.

UNWTO اعلام کرد که هدفش از انتخاب این تم، اشاره به این موضوع است که هر بخش از گردشگری در نحوه شکل گیری این صنعت در آینده حرفی برای گفتن دارد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  ویژگی های یک هتل خوب برای اقامت چیست؟

روز جهانی گردشگری

UNWTO گفت که تلاش خواهد کرد تا از توانایی منحصر به فرد گردشگری تجلیل کند. در حقیقت ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هیچ کس در زمانی که جهان دوباره خود را احیا می کند، از زندگی عقب نمی ماند.

علت اهمیت روز جهانی گردشگری

به گفته سازمان ملل، این روز بسیار مهم است چرا که این صنعت از هر ده نفر، یک نفر را مشغول به کار کرده است. همچنین برای برخی کشورها این بخش بیش از یک پنجم تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل می دهد.

در دوران همه گیری ویروس کرونا، 90 درصد جاذبه های گردشگری کشورها بسته شدند و میلیون ها نفر که از نظر معیشتی و شغلی به گردشگری وابسته بودند، بیکار ماندند.

هدف از روز جهانی گردشگری برجسته ساختن همین اهمیت بخش گردشگری در زندگی ما و تمرکز بر رشد فراگیر در این بخش است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید