بلیط هواپیما چارتر

چارتر چیست؟

بلیط چارتر

برای توضیح چیستی بلیط چارتر ابتدا باید نگاهی به تعریف دقیق چارتر بیاندازیم.

چارتر از آن کلمات پر کاربردی است که در گردشگری زیاد به گوش می رسد. چارتر را می توان نوعی “دربست کرایه کردن” دانست. به این معنا که گاهی شخصی حقوقی یا حقیقی تعدادی از صندلی های هواپیما (یا حتی تمام آنها را) برای مدتی اجاره می کند. به این کار، چارتر کردن گفته می شود.

چارتر کردن صرفا مربوط به وسایل نقلیه نیست بلکه در هتل ها نیز می توان تعدادی از تخت ها را برای مدت مشخصی چارتر یا همان کرایه کرد.

چارتر کردن معمولا کار آژانس های هواپیمایی است اما گاهی اوقات شرکت ها یا ادرات دولتی و خصوصی نیز برای کارکنان یا مهمانان خود صندلی های هواپیما یا دیگر وسایل نقلیه مورد نیازشان را چارتر می کنند. به خصوص شرکت هایی که کارکنان آنها مدام در سفر باشند، بیشتر به چارتر کردن نیاز دارند. چرا؟ چون این کار به آنها کمک می کند تا در هزینه های خود صرفه جویی کنند. در ادامه در مورد این موضوع توضیح بیشتری می دهیم. با ما همراه باشید.

انواع چارتر

هواپیما

چارترها بر اساس نوعشان به 2 دسته تقسیم می شوند:

  1. چارتر بر اساس ظرفیت صندلی
  2. چارتر بر اساس زمان

چارتر بر اساس ظرفیت صندلی

چارتر بر اساس ظرفیت صندلی خود به 2 نوع تقسیم می شود:

  1. فول چارتر: حالتی که تمام صندلی های یک هواپیما چارتر شوند.
  2. سیت چارتر: حالتی که تعدادی از صندلی های یک هواپیما چارتر شوند.

در ادامه ی توضیح تعریفات مربوط به چارتر ذکر این دو نکته نیز خالی از لطف نیست که بدانید به کسی که چارتر می کند چارترکننده و به ایرلاینی که صندلی ها را اجاره می دهد، چارتردهنده گفته می شود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  رزرو هتل دوحه

چارتر بر اساس زمان

چارتر بر اساس زمان نیز به 3 دسته تقسیم می شود:

  1. چارتر شناور
  2. چارتر بک تو بک
  3. چارتر بلاک

هر یک از این 3 مورد با هم تفاوت هایی دارند:

چارتر شناور

چارتر شناور حالتی است که برای مثال شرکتی بخشی از صندلی های یک ایرلاین را برای 3 ماه تابستان چارتر کند و در همین 3 ماه، بلیط و رفت و برگشت بفروشد. در این حالت بلیط برگشت محدودیت زمانی ندارد و می توانید خودتان زمان برگشت خود را تعیین کنید.

چارتر بک تو بک (Back To Back)

در این حالت بلیط های برگشت محدودیت زمانی مشخصی دارند. به این صورت که چارترکننده مجاز است بلیط برگشت شما را طی یک بازه زمانی مشخص تعیین کند و خارج از این بازه نمی توانید بلیط چارتر بگیرید.

چارتر بلاک (Block)

در این حالت تاریخ بلیط برگشت از طرف چارترکننده کاملا فیکس و تعیین شده است. پس باید بلیط برگشت خود را دقیقا برای همان تاریخی که چارترکننده مشخص کرده است خریداری کنید.

فرق بین بلیط چارتری و سیستمی

بلیط چارتر

در حالت کلی 4 تفاوت عمده بین بلیط چارتری و سیستمی وجود دارد:

  1. مهمترین تفاوت بین بلیط چارتری و سیستمی فروشنده بلیط است. در بلیط سیستمی خود شرکت های هواپیمایی و یا نماینده های معتبر آنها اقدام به فروش بلیط می نمایند در حالی که در بلیط چارتری اینطور نیست.
  2. در بلیط های سیستمی برنامه پرواز از طرف ایرلاین تعیین شده و کاملا فیکس و مشخص است و شما از مدت ها قبل می توانید برای رزرو بلیط در روز مشخصی اقدام کنید و مطمئن باشید که تغییری نخواهد کرد. در این حالت کاملا مشخص است که هر هواپیما در چه روزهایی و به کدام مقصد پرواز دارد. در حالی که در بلیط چارتر اینطور نیست.
  3. در بلیط های چارتر امکان تغییر ساعت پرواز رفت یا برگشت وجود ندارد اما در پرواز سیستمی اینطور نیست. به علاوه ی اینکه در بلیط چارتر تقریبا امکان بازگشت هزینه و وجه پرداختی وجود ندارد.
  4. در پروازهای سیستمی قیمت بلیط هواپیما با توجه به سن افراد متفاوت است. به این معنا که قیمت بلیط بزرگسالان با قیمت بلیط کودکان و نوزادان فرق دارد. اما در بلیط چارتری این مبلغ برای تمامی سنین بالای 2 سال یکسان است. به همین دلیل است که در سفر با کودکان معمولا سفر با بلیط های سیستمی توصیه می شود تا مجبور به پرداخت هزینه اضافی نباشید.
پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  مجوز ویژه خروج مشمولین تمدید شد

تخفیف های بلیط چارتر از کجا آب می خورند؟

بلیط چارتر

شاید شما هم از طریق پیامک های تبلیغاتی یا سایت های فروش بلیط متوجه قیمت های عجیب و غریب و بسیار پایین برخی بلیط های چارتر شده باشید. دلیل این قیمت ها این است که چارترکننده ها صندلی های خود را از قبل رزرو می کنند. در نتیجه اگر صندلی های آنها به فروش نرسد متحمل ضرر می شوند. پس تمام تلاش خود را می کنند تا به هر قیمتی که شده بلیط های خود را به فروش برسانند. به این صورت خسارت مالی کمتری خواهند دید.

قیمت این بلیط ها به تقاضا و زمان بستگی دارد. برای مثال در زمان هایی مانند عید نوروز یا تعطیلات تابستان قیمت بلیط های چارتر با بلیط های سیتمی تفاوت آنچنانی نخواهند داشت و حتی ممکن است گران تر باشند!

اما در کل قیمت این بلیط ها هر چه به زمان پرواز نزدیک تر باشد، ارزان تر است.

از کجا بلیط چارتر بخریم؟

بلیط چارتر از آن بلیط هایی است که حتما باید از منابع معتبر آن را تهیه کنید. بسیار پیش آمده که افراد با تهیه بلیط از منابع نامعتبر تا پای پرواز هم رفته اند اما متوجه شده اند اسمشان در فهرست پرواز نیست!

پس گول قیمت های عجیب و غریب سایت های غیر معتبر را نخورید. اگر قصد خرید بلیط چارتر دارید حتما از چارترکننده های معتبر بلیط را خریداری کنید. به این صورت دیگر نگران مشکلات احتمالی نخواهید بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید