فرانسه

فرانسه یکی از قدیمی ترین کشورهای دنیا است که در اروپای غربی واقع شده است. نفوذ این کشور در سراسر جهان غیر قابل انکار است. کسی را پیدا نمی کنید که برج ایفل را نشناسد یا تلاش نکرده باشد “ر” را مثل فرانسوی ها “ق” تلفظ کند.

در این مقاله می خواهیم نکات جالبی را در مورد کشور باگت و ایفل و مونالیزا بگوییم که امیدواریم برایتان جالب و مفید باشد.

۱. فرانسه بزرگترین کشور اتحادیه اروپا است و گاهی اوقات “شش ضلعی” نامیده می شود.

فرانسه بزرگترین کشور در اتحادیه اروپا است که مساحت آن ۵۵۱،۶۹۵ کیلومتر مربع است. فرانسه پس از اوکراین و بخش اروپایی روسیه، سومین کشور بزرگ در اروپا به شمار می رود.

حدود یک سوم (۳۱٪) مساحت این کشور را جنگل ها تشکیل می دهند. درواقع پس از سوئد، فنلاند و اسپانیا چهارمین کشور جنگلی در اتحادیه اروپا است.

گاهی اوقات به این کشور به دلیل شکل شش ضلعی آن روی نقشه، گاهی اوقات “l’hexagone” نیز گفته می شود.

۲۰ واقعیت جالب ر مورد فرانسه

۲. فرانسه محبوب ترین مقصد گردشگری جهان است.

شاید زمان آن فرا رسیده باشد که مهارت های زبان فرانسه خود را تقویت کنید. چرا که طبق جدیدترین آمار گردشگری، فرانسه مکان مناسبی برای توریست ها است.

۸۹.۳ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ از این کشور بازدید کرده اند و همین موضوع آن را به پر بازدیدترین مقصد گردشگری در جهان تبدیل کرده است. پاریس، پایتخت این کشور، نیز پس از بانکوک و لندنسومین شهر پر بازدید در جهان است.

حقایقی درباره فرانسه ، جهانگردی ، برج ایفل

۳. فرانسوی حدود ۳۰۰ سال زبان رسمی انگلستان بود.

دشوار است تصور کنید که فرانسوی بین سالهای ۱۰۶۶ و ۱۳۶۲ زبان رسمی انگلستان بوده است. اما پس از پیروزی ویلیام فاتح در سال ۱۰۶۶ و اشغال انگلیس، وی فرانسوی انگلیسی-نورمنی را به مردم معرفی کرد.

اشراف و مقامات به این زبان صحبت می کردند و بعضی از آنها اصلا نمی توانستند انگلیسی صحبت کنند.

تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۶۲، پارلمان قانونی را تصویب کرد که انگلیسی را به عنوان زبان رسمی دولت معرفی می کرد.

۴. “Liberté، égalitié، fraternité” یا “آزادی، برابری، برادری” شعار ملی فرانسه است.

این شعار معروف اولین بار حدودا در زمان انقلاب فرانسه (۱۷۹۹-۱۷۸۹) ظاهر شد و در قانون اساسی آنها نیز ذکر شده است.

امروزه همچنان این شعار را روی سکه ها، تمبرهای پستی و آرم های دولتی می بینید.

جالب است بدانید که نظام حقوقی در فرانسه هنوز عمدتاً بر اساس اصول مندرج در قانون مدنی ناپلئون بناپارت پس از انقلاب دهه ۱۸۰۰ است.۲۰ واقعیت جالب در مورد فرانسه

۵. ارتش فرانسه اولین ارتشی بود که در سال ۱۹۱۵ (جنگ جهانی اول) از استتار استفاده کرد.

یک نکته ی خیلی جالب در این مورد وجود دارد.

کلمه “استتار” در واقع از یک فعل فرانسوی گرفته شده است. این به این دلیل است که ارتش فرانسه اولین نیروی نظامی بود که در سال ۱۹۱۵ یک واحد استتار اختصاصی ایجاد کرد.

اسلحه ها و وسایل نقلیه توسط هنرمندانی به نام کاموفلور نقاشی می شدند. سال بعد، ارتش انگلیس نیز از این الگو پیروی كرد و بخش استتار خود را به فرماندهی سرهنگ دوم فرانسیس ویات تأسیس كرد.

استتار ارتش فرانسه

۶. در فرانسه می توانید با یک شخص مرده ازدواج کنید!

یک واقعیت نسبتاً تکان دهنده در مورد فرانسه این است که طبق قوانین فرانسه، شما می توانید در موارد استثنایی پس از مرگ افراد نیز با آنها ازدواج کنید.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  جاذبه های گردشگری استانبول

این به شرطی است که شما ثابت کنید متوفی در زمان حیاتش قصد ازدواج با شما را داشته است.

همچنین باید برای این کار از رئیس جمهور فرانسه اجازه بگیرید.

۷- فرانسوی ها قوطی های حلبی، سشوار و بالون هوای گرم را اختراع کردند.

به نظر می رسد باید از فرانسوی ها بابت بسیاری از اختراعات مفیدی که امروزه می شناسیم و دوستشان داریم، تشکر کنیم.

به عنوان مثال، مخترع فرانسوی، نیکلاس اپرت، در سال ۱۸۰۹ ایده استفاده از شیشه های مهر و موم شده را برای نگهداری از مواد غذایی مطرح کرد. بعداً پیر دوراند قوطی حلبی را اختراع کرد.

همچنین خط بریل توسط لوئیس بریل ساخته شد که در کودکی نابینا شده بود.

در همین حال، یک پزشک به نام رنه لاینک در سال ۱۸۱۶ در بیمارستانی در پاریس استتوسکوپ را اختراع کرد و Alexandre-Ferdinand Godefroy اولین سشوار جهان را در سال ۱۸۸۸ به ثبت رساند.

بالون های با عظمت هوای گرم هم توسط برادران مونتگلفیر، جوزف و اتین، که اولین نمایشگاه عمومی جهان را برگزار کردند، ساخته شده است.

برادران مونتگلفیر ، جوزف و اتین

۸. فرانسه اولین کشور در جهان بود که سوپرمارکت ها را از دور انداختن مواد غذایی منع کرد.

در فوریه ۲۰۱۶، فرانسه اولین کشور در جهان بود که دور ریختن یا از بین بردن غذاهای فروخته نشده در سوپرمارکت ها را ممنوع کرد.

اکنون فروشگاه ها باید مواد غذایی اضافی را به بانک های مواد غذایی و موسسات خیریه اهدا کنند. صاحبان سوپرمارکت های بزرگتر از ۴۳۰۵ فوت مربع اگر این کار را نکنند، با جریمه های سنگین تا ۷۵۰۰۰ یورو یا دو سال حبس روبرو می شوند.

۹. اولین اکران عمومی فیلم توسط برادران لومیر فرانسوی و در سال ۱۸۹۵ انجام شد.

برادران لومیر، آگوست ماری لوئیس نیکولاس و لوئیس ژان، به خاطر سیستم فیلمبرداری Cinématographe و فیلمهای کوتاهی که بین سالهای ۱۸۹۵ و ۱۹۰۵ تولید کردند، مشهور بودند.

همین دو نفر با رسیدن به شهرت، اولین نمایش عمومی فیلم در جهان را در ۲۸ دسامبر ۱۸۹۵ در Grand کافه پاریس برگزار کردند.

اولین تجربه کارگردانی آنها ساخت فیلم  La sortie des ouvriers de l’usine Lumière بود. این فیلم سیاه و سفید ۵ ثانیه ای به سادگی فقط کارگرانی را نشان می داد که کارخانه لومیر را ترک می کنند و همین ۵ ثانیه، تماشاگران را کاملاً شگفت زده کرده بود.

گویا لوئی لومیر در سال ۱۸۹۵ گفته بوده است که سینما “اختراعی بدون آینده” است. اوه آقای لومیر… اگر بدانی چقدر در اشتباه بوده ای!

آگوست و لوئی لومیر

۱۰. پیرترین فردی که تا به حال زندگی کرده است یک زن فرانسوی به نام ژان لوئیز کالمنت است.

ببیشترین سنی که ثابت شده تا به جال یک نفر آنقدر زندگی کرده است، ۱۲۲ سال و ۱۶۴ روز است.

ژان لوئیز کالمنت در ۲۱ فوریه ۱۸۷۵ در فرانسه متولد شد و در ۴ آگوست ۱۹۹۷ درگذشت. وی در افتتاح برج ایفل در سال ۱۸۸۹ حضوذ داشته. او همچنین هر دو جنگ جهانی، اختراع تلویزیون، اتومبیل های مدرن و هواپیماها را به چشم دیده بود.

۱۱. فرانسه ازدواج همجنسگرایان را در سال ۲۰۱۳ قانونی کرد.

هنگامی که رئیس جمهور، فرانسوا هالند، این لایحه را در ۱۸ مه ۲۰۱۳ امضا کرد، فرانسه به نهمین کشور در اروپا و چهاردهمین کشور در جهان تبدیل شد که ازدواج همجنسگرایان را قانونی می کند.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  حمل و نقل در تایلند

اگرچه در آن زمان نظرسنجی ها نشان می داد که حدود ۵۰٪ از مردم فرانسه از آن حمایت می كنند، اما همه هم از این موضوع راضی نبودند. در واقع، هزاران نفر از مردم که از اصطلاحاً ار “ارزشهای خانوادگی” دفاع می کردند، در اعتراض به این تصمیم به خیابانها آمدند.

۱۳. فرانسه بیش از سایر کشورها برنده جایزه نوبل ادبیات شده است.

با ۱۵ نفر فرانسوی برنده جایزه نوبل از سال ۱۹۰۱، منصفانه است اگر بگوییم فرانسه برخی از تأثیرگذارترین نویسندگان و اندیشمندان جهان را داشته است.

Sully Prudhomme شاعر و مقاله نویس فرانسوی اولین برنده این جایزه در آن سال بود. از جمله مشهورترین شاعران و نویسندگان فرانسه می توان به رنه دکارت، ولتر، شارل بودلر، بلیز پاسکال، گوستاو فلوبر و ویکتور هوگو اشاره کرد.

۱۴. بلندترین کوه اروپا، مونت بلانک در کوه های آلپ فرانسه قرار دارد.

Mont Blanc که ۴۸۰۷ متر ارتفاع دارد، بلندترین کوه اروپا است . صعود به قله ی این کوه بین ۱۰ تا ۱۲ ساعت طاقت فرسا طول می کشد. اما اگر برای این کار آماده نیستید، می توانید طی ۲۰ دقیقه به راحتی با مرتفع ترین تله کابین اروپا بالا بروید و منظره بی نظیر منطقه را تماشا کنید.

مونت بلان در آلپ فرانسه

۱۵- اولین پیوند مصنوعی قلب و پیوند صورت در دنیا هر دو در فرانسه انجام شد.

پیوند قلب در دسامبر سال ۲۰۱۳ در بیمارستان ژرژ پمپیدو در پاریس اتفاق افتاد. همچنین جراحان فرانسوی اولین کسانی بودند که در سال ۲۰۰۵ پیوند صورت انجام دادند.

۱۶. موزه لوور بازدیدترین موزه در جهان است.

موزه مشهور لوور با داشتن ۹.۶ میلیون بازدید کننده در سال ۲۰۱۹ پر بازدیدترین موزه در جهان است.

این موزه باشکوه در قلب پاریس واقع شده است و میزبان حدود ۳۸۰۰۰ اثر هنری است. آثار این مجموعه شامل  مونالیزا،  ونوس د میلو و شیشه معروف هرم لوور IM Pei می شود که در حیاط آن قرار گرفته.

تعجب آور نیست که لوور یکی از شلوغ ترین مکان های گردشگری در پاریس باشد.

لو لوور

۱۷- فرانسه گرانترین بطری شراب را در جهان تولید کرد.

فرانسه نه تنها به غذاهای خود مشهور است، بلکه این کشور برخی از بهترین شراب های جهان را تولید می کند. البته همه ی آنها هم گران قیمت نیست.

یک بطری ۷۳ ساله بورگوندی فرانسوی گرانترین بطری شراب فروخته شده در حراجی شد و ۵۵۸۰۰۰ دلار ناقابل قیمت گذاری شد.

همچنین یک بطری Romanee-Conti 1945 نیز، ۱۷ برابر بیشتر از قیمت اولیه و به قیمت ۳۲۰۰۰ دلار به یک کلکسیونر خصوصی آسیایی در Sotheby’s فروخته شد.

۱۸- فرانسوی ها سالانه حدود ۳۰ هزار تن حلزون می خورند.

یک واقعیت لزج در مورد فرانسه وجود دارد. به گزارش رویترز، فرانسوی ها سالانه حدود ۳۰،۰۰۰ متر اسکارگوت می خورند. با این حال، حدود دو سوم از حلزون های خورده شده در فرانسه از شرق اروپا و بالکان می آیند. بنابراین اگر حلزون در فرانسه خورده اید، به احتمال زیاد آنها مسیر طولانی را برای رسیدن به بشقاب شما طی کرده اند.

حلزون یک غذای کلاسیک فرانسوی است (و با سیر، جعفری و کره سرو می شود ) که همواره یکی از اصلی ترین غذاهای فرانسوی به شمار می رود.

اسکارگوت ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید