جاذبه های گردشگری شیراز

“خوشا به حال شیراز در حالت بی نظیرش / خداوند متعال از مرگ آن محافظت کند.” بنابراین حافظ ، شاعر ارجمند قرن ۱۴ و بومی شیراز نوشت ، بیتی که برای بسیاری به شعار غیر رسمی پایتخت ارجمند فرهنگی ایرا تبدیل شده است.
با تور شیراز نیز یکی از بهترین خاطره ها رو برای خودتون رقم بزنید. شیراز شهری غرق در تاریخ و شعر است .
طاق در مسجد نصیر الملک ، شیراز | © dynamosquito / فلیکر

۱. بازار وکیل

بازار کاملا واضح و فوتوژنیک بازار وکیل اصلی شیراز و محل زندگی صدها مغازه و دکه است. با هزارتوی کامل ، بازار مکانی برای خرید فرش ، ادویه ، جواهرات و کالاهای خانگی است. با چیدن در چایخانه ها ، حیاط ها ، کاروانسراها و حمام سنتی ، ممکن است به بیش از یک بعدازظهر برای کاوش در کل بازار وکیل نیاز داشته باشید. سقف های طاقی دار طاقدار نمونه بارزی از معماری زند قرن ۱۸ است و فضای مطبوعی را فراهم می کند که از طریق آن می توانید پرسه بزنید.

Vakil Bazaar | © Nick Taylor/Wikicommons

۲. باغ ارم

شیراز برای کشت آن باغ زیبا مشهور است، و باغ ارم است . باغ ارم در باغ های گیاه شناسی دانشگاه شیراز قرار دارد و مملو از درختان سرو ، پرچین های اصلاح شده و گل رز است. در مرکز آن یک استخر کوچک و یک کاخ باشکوه دوران قاجار قرار دارد ، هرچند که برای عموم بسته است. این باغ ارم درست در شمال رودخانه خشک است.

Eram Palace | © dynamosquito/Flickr

۳. مقبره شاه چراغ

مقبره شاه چراغ (‘پادشاه نور’) آرامگاه دیدنی دو تن از برادران شهید علی رضا ، امام هشتم شیعه است. اگرچه در قرن نهم کشته شده است ، اما محل دفن امروزی از زمان قاجار به طور قابل توجهی توسعه یافته است. حیاط مرکزی دارای یک چشمه در مرکز خود است و این مقبره دارای ویژگی های کاملاً ایرانی کاشی کاری آبی و فضای داخلی آینه ای خیره کننده ای است که آن را به یکی از زیباترین مساجد شیراز تبدیل کرده است. تور شیراز

۴. مسجد نصیر الملک

در فاصله نه چندان دور از شاه چراغ ، مسجد نصیر الملک ، معروف به مسجد صورتی ، یکی از مشهورترین بناهای شیراز است. مسجد دوره قاجار ، که در سال ۱۸۸۸ تکمیل شده است ، به دلیل فضای داخلی بسیار رنگارنگ آن جشن گرفته می شود: پنجره های شیشه ای رنگی ، کاشی ها و طاق نماهای رنگ آمیزی شده را ایجاد می کند که می تواند حیرت انگیز باشد. همراه با ردیف ستون های ظریف تراشیده شده ، هر زاویه مسجد نصیرالملک نسبت به زاویه گذشته بیشتر نورساز است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  بلیط هواپیما یا قطار

Nasir ol-Mulk Mosque | © Julia Maudlin/Wikicommons

۵. آرامگاه حافظ

ارامگاه حافظ مسلما یکی ازدوست داشتنی ترین و مورد احترام شاعر در قریب به اتفاق کانن ادبیات فارسی. استاد غزل (شعری کوتاه ، عاشقانه و قافیه) قلمداد می شود ، ایرانیان از هر طیف زندگی می توانند ابیات او را در صورت تقاضا نقل کنند. او در مقبره زیبا در یک باغ در شمال شرق شیراز آرمیده است. مقبره این شاعر بزرگ اکنون تبدیل به یک جاذبه بزگ شده است که سالانه بسیاری از ایرانیان و تورست ها را به سمت خود می کشاند. تور شیراز

۶. آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی شاعر قرن سیزدهم پیشگامان مهم حافظ بود و یکی از گرامی ترین نیاکان شیرازی های امروزی است. بسیاری از اعتقادات مهم خود را به یک مقام ضرب المثل بدست آورده اند ، و او به دلیل سادگی ماندگار آیه اش مورد ستایش قرار گرفته است. مقبره سعدی کمتر از حافظ شلوغ است اما در همان نزدیکی واقع شده است و ارزش بازدید در همان روز را دارد. چایخانه زیرزمینی پس از گشت و گذار در باغ گل های رز و درختان سرو ، مکان تازه ای را برای تازه سازی خود ارائه می دهد.

۷. تخت جمشید

تخت جمشید  ، بیش از ۲۵۰۰ سال پیش ، پایتخت تشریفاتی باشکوه امپراتوری باستان هخامنشی بود. این سایت توسط اسکندر کبیر مورد حمله قرار گرفت و اوج دستاوردهای سیاسی و معماری ایران باستان را نشان می دهد. مکان میراث جهانی یونسکو در حدود ۷۰ کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده است و تورهای مسافرتی شما را از مرکز شهر به یک سفر یک روزه می برد. خرابه های چشمگیر چند ساعت خوب برای کاوش نیاز دارند ، اگرچه آب زیادی می گیرند ، اما برای خورشید ظهر می تواند بسیار بخشنده باشد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  دریاچه لزور فیروزکوه

تخت جمشید | © Ivar Husevåg Døskeland / Flickr

۸. نقش رستم و نقش رجب

سفر به تخت جمشید باید شامل بازدید از مقبره های صخره ای و نقش برجسته های نقش رستم و نقش رجب در مجاورت آن باشد. اولی متشکل از چهار مقبره عظیم است که در صورت صخره ای ساخته شده است ، محل استراحت نهایی کاملاً آشکار برای چهار پادشاه هخامنشی. در زیر برخی نقش برجسته های سنگی را مشاهده خواهید کرد که پیروزی های مختلف شاهنشاهی ساسانی را به تصویر می کشد ، مانند والریایان امپراطور روم که در برابر شاپور اول زانو زده است. چهار نقش برجسته دیگر ساسانی را می توان در نقش رجب کمتر پررنگ یافت که تنها پنج دقیقه با آن فاصله دارد.

۹. پاسارگارد

ایستگاه آخر در سفر یک روزه خود به خارج از شهر باید پاسارگاد  باشید ، یک مرکز سیاسی هخامنشی قبل از تخت جمشید. ۵۰ کیلومتر دیگر شمال معروف ترین جانشین آن است و  راحت ترین مقصد نیست ، اما افتخار چشمگیر مقبره باستانی کوروش بزرگ ، که اکنون توسط منطقه سخت احاطه شده است ، توجیه این تلاش است. بنیانگذار امپراتوری هخامنشی ، مقبره منزوی او بر روی یک پایه پله ای گسترده ساخته شده است و گفته می شود که پس از تسخیر تخت جمشید توسط شخص اسکندر بزرگ ، از وی بازدید شده است. تور شیراز

آرامگاه کوروش بزرگ | © PersianDutchNetwork / ویکی کامون

۱۰. ارگ کریم خان

واقع در مرکز، ارگ  در قرن ۱۸ توسط بنیانگذار سلسله زند، کریم خان ساخته شده است. این ارگ با ساخت شیراز به عنوان پایتخت خود ، یکی از بسیاری از پروژه های بلند پرآوازه کریم خان در این شهر بود. این قلعه بلند و مستطیل شکل دارای چهار برج مدور است (که از نظر تاریخی به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفته است) ، و در داخل از غیر معمول است. پس از ورود ، قبل از گشت و گذار در موزه کاملاً منظم دوره زند ، می توانید سایه بسیاری از درختان مرکبات و قطره های آرام استخر مرکزی را ببینید.

نحوه سفر به شیراز

برای سفر به شیراز نیاز به بلیط زمینی یا هوایی برای رفت و آمد دارید و برای ماندن در شیراز نیاز به رزرو یک هتل دارید. برای تهیه تمامی این مواردی که گفته شد میتوانید از صفحه اصلی سایت قوی سیاه، بلیط هواپیما شیراز را تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید