دریاچه لزور فیروزکوه

دریاچه لزور یک منطقه فوق العاده برای گردشگری و رهایی از آلودگی های شهری می باشد. این دریاچه واقع در استان تهران، شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای روستای لزور قرار دارد که مقصدی بی نظیر برای گشت یک روزه می باشد.  سد لزور همچنین در فاصله‌ ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه و دامنه‌ جنوبی رشته کوه البرز مرکزی قرار گرفته است.  این گنج پنهان تهران به سد سیاه رود نیز معروف است.

دریاچه لفور فیروزکوه قوی سیاه پارسیان

دریاچه لزور شباهت زیادی به چهارمحال و بختیاری دارد، سفر در تابستان به این منطقه آب و هوای دیگری دارد.  قدمت روستای لزور نزدیک به ۴۰۰ سال است، و دارای پیشینه‌های تاریخی نیز می‌باشد که مهمترین آنها امامزاده معصوم، امامزاده خوشنام، برج نیمه، قلعه قل دوش و پل سنگی می‌باشد. که در ادامه به توضیحاتی در مورد این مناطق گردشگری خواهیم داد.

در گذشته، مسیر رسیدن به این منطقه از طریق شمال بوده ولی امروزه از این مسیر استفاده چندانی نمی شود. بیشتر گردشگران در این مسیر پیاده روی می کنند. دشت‌ها و مراتع وسیع و همین‌طور رودخانه پر آب فرح‌ رود باعث رونق همیشگی پرورش دام و کشاورزی در دریاچه لزور شده است.

دریاچه لفور فیروزکوه قوی سیاه پارسیان

روستای لزور

سد لزور (سیاه رود)، کنار روستایی با همین نام است. این روستای تاریخی جذاب  دارای دشت‌ها و مراتع وسیع و همین‌طور رودخانه پر آب فرح‌رود است که باعث رونق همیشگی پرورش دام و کشاورزی در این منطقه شده است.

باستان شناسان خبر از سکونت چند هزار ساله انسانها در روستای لزور می دهند.

محصولات کشاورزی این منطقه شامل گندم، جو، سیب زمینی، گلابی، آلبالو و گیلاس بوده است .

مردمان روستای لزور به گویش فیروزکوهی از گویش های زبان مازنی (مازنداران) صحبت می کنند.

واژه لزور نیز در زبان مازنی به معنی ( فردی قوی هیکل می باشد که بسیارغذا می خورد) می باشد .

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  حمل خودرو با قطار

از روستای لزور به تنگه واشی یک جاده خاکی در دسترس است.در اطراف روستا و دریاچه قله ها و مسیرهای پیاده روی و کوهنوردی برای علاقه مندان نیز وجود دارد. از بلندترین قله‌های رشته کوه البرز شرقی از جمله میشینه مرگ و بوم است. منطقه لاسک، امامزاده خوش‌نام، سد لزور و تنگه فرحزاد از جاهای دیدنی این روستای چشم‌نواز هستند.

آب و هوای دریاچه لزور

روستای لزور فیروزکوه با توجه به نزدیکی به رشته‌کوه البرز آب‌وهوای کوهستانی دارد. از همین جهت در فصل بهار و تابستان یکی از بهترین مقاصد گردشگری و تفریحی است .اما در زمستان لزور شاهد آب و هوای فوق العاده سرد و یخبندانی است، که اقامت در آن تنها با لباس گرم و تجهیزات امکان پذیر است. یکی از جذابیت های لزور، آب و هوای تمیز و سالم آن است که موجب جذب هزاران گردشگر به خود شده است. برای رهایی از آلودگی های پایتخت، لزور گزینه بسیار مناسبی برای ریلکس کردن و لذت بردن از طبیعت است.

بهترین زمان سفر به دریاچه لزور

از آنجا که در فصل تابستان به دنبال خنکی هوا هستیم، لزور با توجه به کوهستانی بودن آب و هوای متعادلی در روز دارد، و در شب هوایی به نسبت خنکی و سردی دارد. افرادی که به دنبال کمپ در شب های تابستانی هستند، لزور را انتخاب می کنند.

  • فراموش نکنید که اگر قصد کمپینگ در تابستان را دارید توصیه می شود که لباس گرم به همراه داشته باشید.
  • اگر علاقه مند به عکاسی هستید، دریاچه لزور یکی از زیباترین جاذبه های پاییزی است. به راحتی با پیدا کردن سوژه عکاسی می توانید از مناظر زیبا لذت ببرید.

تفریحات دریاچه لزور

بهتر است برای رفتن به دریاچه لزور از قبل برنامه ریزی کنید و فعالیت هایی که می شود انجام داد را در برنامه خود قرار دهید.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  7 دلیل که چرا سفر می تواند حلال مشکلات شما باشد

دریاچه لفور فیروزکوه قوی سیاه پارسیان

تفریحاتی مثل :

  • انتخاب اول اکثر گردشگران، پیاده روی و کوهنوردی در دریاچه لزور است.
  • -رصد آسمان شب ( افرادی که علاقه مند به رصدآسمان هستند، لزور یک فرصت ایده آل برای منجمان و ستاره شناسان می باشد.
  • ماهیگیری یکی دیگر از تفریحات لزور است که، در فصل های گرم سال بیشترمورد استقبال  قرار میگیرد.
  • در این مسیر کوهستانی، شرایط برای دوچرخه سواران نیز فراهم است.
  • برپا کردن چادر و کمپینگ در چمن زار های لزور جزئی از تفریحات آن هستند. حتی اگر بدون تجهیزات به دریاچه لزور سفر کردید و قصد اقامت داشتید می توانید به کلبه های روستایی بالاتر از لزور بروید و با هزینه ای بسیار مناسب اجاره کنید.
  • عکاسی از مناظر طبیعی لزور یکی دیگر از تفریحات آن است. با عکاسی کردن در دریاچه لزور لحظات به یاد ماندنی خود را ثبت کنید.

آدرس دریاچه لزور

بعد از اینکه با این جاذبه گردشگری بکر آشنا شدید، وقت آن است با آدرس دریاچه لزور آشنا شویم. ابتدا باید بدانید فاصله تهران تا روستای لزور کمتر از ۲۰۰ کیلومتر است. مسیر راحت پایتخت تا روستای لزور فیروزکوه هم باعث شده تا همیشه به تعداد گردشگرانی که به این روستای خوش‌منظره سفر می‌کنند، اضافه شود.

دریاچه لفور فیروزکوه قوی سیاه پارسیان

برای آغاز سفر خود ابتدا باید از تهران، به سمت فیروزکوه برانید. بعد از گذشتن ازپمپ بنزین نمرود باید به سه راهی لاسم بروید و از آنجا به سمت شمال  بخش ارجمند رانندگی کنید. پس از ۲۷ کیلومتر به ارجمند، سپس بعداز ۱۳ کیلومتر به روستای لزور می رسید. خوشبختانه تمامی جاده های مسیر آسفالت است و به راحتی میتوانید رانندگی کنید.

سخن پایانی

دریاچه لزور یکی از مقاصد فوق العاده برای گردشگری میباشد، که در این مطلب به توضیحاتی درباره ی دریاچه لزور(رودسیاه) و روستای لزور پرداختیم. امیدواریم با راهنمایی و توضیحات قوی سیاه باعث پدیدآورنده ی خاطره ای شیرین در گرمای تابستان برای شما عزیزان باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید