تهران از جمله شهرهایی هست که طی سال های مختلف به خاطر پایتخت بودنش کاخ ها و عمارت های باشکوهی درونش ساخته شده. که هر سال گردشگرای داخلی و خارجی زیادی ازشون بازدید می‌کنن.

کاخ های زیادی در دوره ی قاجار در تهران ساخته شد که بخشی از اونها هنوز باقی موندن اما بعضیاشون زمان پهلوی تخریب و بازسازی شدن تا جلوه و شکوه بیشتری داشته باشن. به همین دلیل کاخ های باقی مونده از دوره ی قاجار ساده تر از کاخ های دوران پهلوی هستن.

ار اونجایی که زمان زیادی از بنا شدن این کاخ ها نمی‌گذره خیلی از اونها زیبایی و عظمت خودشون رو حفظ کردن و هنوز هم قدم زدن زیر سقف های بلندشون حس جادویی و عجیبی رو به آدم منتقل می کنه.

تصور اینکه زمانی زندگی توی این بناهای شگفت انگیز جریان داشته واقعا حس جالبی رو به آدم منتقل می کنه. حالا توی این مقاله می‌خوایم سری به برخی از زیباترین کاخ های تهران بزنیم.

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد یکی از زیباترین و البته مشهورترین کاخ های تهران هست که در شمال این شهر قرار گرفته. این کاخ ۱۱۰ هکتار مساحت داره و توی یکی از خوش آب و هواترین نقاط تهران یعنی دربند بنا شده و شاه های قاجاری روزهای گرم تابستونی رو توی این کاخ می‌گذروندن.

کاخ گلستان در زمان پهلوی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی الان شامل ۱۸ موزه می‌شه که هر کدوم مخصوص یکی از اعضای خاندان سلطنتی بودن. بزرگترین قسمت مجموعه ی سعدآباد کاخ سفید یا همون کاخ موزه ی ملت سعدآباد هست که در سال ۱۳۱۰ به دستور رضاشاه ساخته شد که حقیقتا زیبایی نفسگیری داره.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  تخت جمشید: همه چیز در مورد شکوه 1500 ساله

کاخ سعدآباد قوی سیاه

در تزیینات بنای تمامی کاخ های این مجموعه دقت و ظرافت قابل توجهی به کار رفته که نظر هر بازدیدکننده ای رو به خودشون جلب می کنن، از گچ‌بری های فوق العاده گرفته تا خاتم‌کاری های بی نظیر!

قدیمی ترین کاخ موجود در مجموعه ی سعدآباد کاخ احمدشاه، و جدیدترینشون کاخی هست که به لیلا پهلوی نسبت داده می‌شه.

کاخ گلستان

کاخ گلستان احتمالا گل سر سبد کاخ های تهران باشه. بنای این کاخ سابقه ی بسیاری داره به طوری که می‌گن بنای اصلی کاخ در زمان شاه عباس صفوی گذاشته شده و در سال های مختلف، قسمت های دیگه به این بنا اضافه شدن.

کاخ گلستان

ناصرالدین شاه از جمله کسانی بود که تاثیر زیادی روی بنای این کاخ گذاشت چون با سفر به اروپا تحت تاثیر معماری غربی قرار گرفته و اصلاحاتی رو روی بنای کاخ پیاده کرد.

کاخ گلستان

زیباترین بنای این مجموعه قطعا شمس العماره هست. این بنا در ۵ طبقه ساخته شده و حدود ۳۵ متر ارتفاع داره که زمان خودش، بلندترین ساختمون تهران محسوب می‌شده! ساعتی که بالای بنا قرار گرفته هم هدیه ی ملکه ی ویکتوریا به شاه قاجار بوده.

کاخ گلستان شامل قسمت های مختلفی می‌شه مثل تالار سلام، دارالاماره، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر و غیره.

از این بین اونها، دارالماره قدیمی‌ترین قسمت کاخ گلستان محسوب می‌شه و اون رو به دوره ی کریمخان زند نسبت می‌دن. مشهورترین وسیله ی موجود تو این کاخ هم تخت مرمر هست که اساتید مشهور اصفهانی اون رو تراشیدن و جالبه که بدونید این تخت بر اساس توصیفات شاهنامه از تخت پادشاهی جمشید طراحی شده و فرشته ها و دیوهای زیر اون هم اشاره به داستان جمشید دارن.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  روز جهانی گردشگری 2021
کاخ نیاوران

کاخ نیاوران هم مربوط به زمان قاجار هست و به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. سپس در دوران ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه به این مجموعه اضافه شد و در نهایت آخرین کاخی که در اون ساخته شد مربوط به احمدشاه بود.

هر چند در سال ۱۳۳۷ محمدرضا پهلوی کاخ فتحعلی شاه رو از بین برد و به جای اون دستور ساخت یک کاخ اختصاصی رو صادر کرد که طراحی اون رو مهندس محسن فروغی بر عهده گرفت.

کاخ نیاوران

کاخ موزه نیاوران سوای محیط زیبا و بناهای فوق العاده ای که داره شامل آثار هنرمندان مشهور ایرانی و خارجی بسیاری هم می‌شه.

عمارت مسعودیه

عمر عمارت مسعودیه هم به دوران قاجار برمی‌گرده و یکی از زیباترین کاخ های تهران محسوب می‌شه. عمارت مسعودیه به دستور ظل‌السلطان بنا شد و همیشه یکی از جذاب ترین دیدنی های تهران برای گردشگران ایرانی و خارجی بوده.

عمارت مسعودیه

کاخ شهربانی

کاخ شهربانی به دستور رضاشاه ساخته شد و همونطور که از اسمش مشخص هست برای رسیدگی به امور شهربانی بنا شده بود. در حال حاضر این بنا در اختیار وزارت امور خارجه هست و در ضلع شمالی خیابون امام خمینی واقع شده.

کاخ شهربانی

تهران علاوه بر مواردی که نام بردیم شامل کلی کاخ های زیبای دیگه هم می‌شه اما این پنج‌تایی که اسم بردیم قطعا نگین انگشتری بین اونها محسوب می‌شن.

اگر به تاریخ، فرهنگ و یا هنر و معماری علاقه دارین میتونین با تورهای یکروزه تهران گردی قوی سیاه این کاخ ها رو بازدید کنین و کی عکس فوق العاده بگیرین و خاطره سازی کنید و ما یه تجربه ی شگفت انگیزی براتون میسازیم .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید