کویرگردی

راهنمای کویرگردی

کویرگردی در فصل پاییز و زمستان، یکی از جذاب ترین تفریحات برای گذروندن روزهای سرد به شمار می آید. قدم زدن روی شن های کویر، لمس طبیعت و احساس خنکی روی شن هایی که پاهایتان را زیرشان فرو میبری، لذت بخش ترین قسمت این سفر کویری میباشد. اگر شماهم مشتاق یک سفر کویری هیجان انگیز و فوق العاده هستید در ادامه همراه ما باشید.

جالب است بدانید بیش از 60 درصد از خاک ایران را کویر و بیابان فرا گرفته است، که درمورد کویر مرنجاب، کویر ابوزید آباد و کویر مصر قبلا توضیح دادیم در این مقاله برای یک سفر کویری بی خطر و بی دردسر آماده می شویم.

با در نظر گرفتن یکسری ملاحظات و اطلاعات کافی، خاطرات خوبی را برای خود و دوستانتان ثبت کنید.

بهترین زمان سفر به کویر

مهم ترین و اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید، زمان سفر است. با یک برنامه ریزی درست از بهترین زمان سفر به کویر مطلع باشید. معمولا بهترین زمان کویرگردی، به علت آب و هوای خاصی که دارد از اوایل پاییز تا بهار است. دراین فصول به علت به خواب رفتن اکثر حیوانات، نگران برخورد با آنان نباشید.

با تور سفر کنید!

برای سفر به کویر و کویرگردی گروهی سفر کنید. چراکه، از بروز هرگونه حادثه و خطرات احتمالی و پیش بینی نشده به کمک همدیگر نیاز پیدا میکنید. پس بهتر است برای سفر به کویر تنهایی اقدام نکنید و به گروه های ده نفری ویا بیشتر بپیوندید. از این رو می توانید از افراد بیشتری برای یک کمپینگ خاطر انگیز بهره مند شوید و همچنین به همراه یک  راهنمای طبیعت گردی حرفه ای، سفر خود را دو چندان لذتبخش تر کنید.

اقامت شبانه در کویر گردی

تور های کویرگردی متناسب با فاصله ای که از مبدا سفر دارند، ممکن است یک یا چند روزه باشند. گردشگرانی که  از تهران اقدام به سفرمی کنند اغلب علاقه مند به اقامت و سپری کردن شب در کویر هستند.

اگر از اون دسته افرادی هستید که برای بار اول به کویر سفر می کنید، پیشنهاد می کنیم به تنهایی برای اقامت    شبانه  و کمپینگ اقدام نکنید. همانطور که قبلا هم گفتیم برای سفر کویری و کویرگردی، گروهی سفر کنید. بعد از برپایی چادربا وسایل و تجهیزات لازم، به دور آتیش و شب نشینی در کنار دوستان خود از آسمون پرستاره کویر لذت ببرید.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  بهترین روش برای بستن چمدان

ممکن است اهل کمپینگ نباشید، نگران نباشید در هر کویر امکان وجود چند اقامتگاه و حتی هتل وجود دارد. اکثر  این اقامتگاه ها به قدری زیبا ساخته شده اند که می توان گفت یکی از جاذبه های فوق العاده کویر می باشند. جالب است بدانید بعضی از اقامتگاه های کویری اجازه برپایی چادر در حیاطشان را به گردشگران می دهند.

آب و غذای کافی!

با فکرکردن به کویر، تصویر خشکی و گرما در ذهن ما نقش می بندد. پس مهم است که چه مقدار آب همراه خود می برید. طبیعی است که با پیاده روی میام رمل های کویر و قدم زدن در دمای بالا، میزان تعریق بدن بیشتر می شود، در نتیجه میزان تشنگی نیز افزایش می یابد. بهتر است، به ازای هر نفر 4 لیتر آب به همراه خود داشته باشید.

بعد از تامین آب باید به فکر مواد غذایی مناسب باشید. با توجه به شرایط کویر بهتر است، از مواد غذایی سبک و انرژی زا استفاده کنید. در کنار وعده های غذایی مقوی، از میان وعده هایی استفاده کنید که سدیم از دست رفته بدنتان را بر اثر تعریق، زیاد کند. تا جایی که ممکن است از غذاهای چرب و شور دوری کنید، چراکه عطش شمارا بیشتر می کند. بهترین راه استفاده از میوه و سبزیجات است.

لباس مناسب کویرگردی

حتما پیش از سفر شرایط جوی آب و هوایی را بررسی کنید، اما باتوجه به طبیعت کویر و اطلاع داشتن از روز های گرم و شب های سرد آن بهتر است با لباس مناسب، به کویر سفر کنید. بطور مثال: لباس های نخی روشن و آستین بلند برای روزهای کویر مناسب می باشد چراکه، در حین راه رفتن و کویر گردی با تعریق زیاد و لباس تنگ و چسبان اذیت نشوید. برای حفظ سلامت پوست خود از آفتاب سوختگی حتما لباسی بپوشید که پوستتان در معرض نور قرار نگیرد.

کویرگردی

برای اقامت و کمپینگ در کویر، لازم است لباس گرم به همراه داشته باشید. امکان بارش  باران های سیل آسا و ناگهانی در کویر موجود است.به یاد داشته باشید، ممکن است با پوشیدن صندل دچار خطرات گزیدگی توسط خزندگان شوید. پس بهتر است کفشی بپوشید که از ورود شن و ماسه و گزیدگی جلوگیری کند.

شال، کلاه، اسکارف و عینک را فراموش نکنید. برای جلوگیری از آفتاب حتما عینک و کلاه را به همراه خود داشته باشید. و همچنین برای ورود گردوغبار نیازمند اسکارف خواهید بود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  ترفندها و راهکارهای صرفه‌جویی در سفر

وسایل مورد نیاز کویر گردی

هر سفری نیازمندی های خاص خود را دارد. باتوجه به اینکه کویر گردی شرایط متفاوتی را به همراه دارد، بهتر است با آگاهی کامل و جمع آوری این وسایل و تجهیزات کامل راهی سفرهای کویری شوید.

اولین و مهم ترین لازمه هر سفر جعبه کمک های اولیه است. سعی کنید حتما یکی از آن ها را همراه خود داشته باشید، که دارای قرص مسکن، چسب زخم، بتادین، پمادهای ضد حشرات و پمادهای بعد از گزیدگی حشرات را شامل باشد.

کمکهای اولیه

گاز استریل و باند نیز بایددر جعبه کمک های اولیه باشند. بی شک درکویر از مراکز درمانی دور خواهید بود. وسایل ضروری کیت بقا فندک، کبریت، آتش گیر، بطری آب کوچک، چاقو، باند، چسب زخم، سوت، چندمتر طناب و نایلون سبک وزن در کیت بقا است.

اگر قصد اقامت در شب را دارید، نیازمند چراغ قوه و چادر هستید. یک نکته ی بسیار مهم را فراموش نکنید، بعد از برپایی چادر برای اقامت در آن را باز نگذارید که مبادا یکی از خزندگان کویری، وارد چادر شما شوند.

کویرگردی

قطب نما، نقشه یا جی پی اس را به همراه داشته باشید.از به همراه داشتن وسایل راهنما و جهت یاب غافل نشوید، امکان بروز حادثه و هر گونه اتفاقی ممکن است. به یاد داشته باشید اگر با تور، کویر گردی را تجربه می کنید درکنار گروه و تور لیدر خود بمانید.

سعی کنید کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده کنید. اسپری دفع حشرات، دستمال مرطوب و ژل ضد عفونی کننده نیز به همراه خود داشته باشید.

چه وسایلی با خود نبریم؟

پیش از کویرگردی حتما با شخصی که قبلا تجربه سفر را داشته مشورت کنید، چراکه درمورد حمل وسایل اضافی و یا نبردن یکسری از وسایل مورد نیاز آگاهی کامل داشته باشید. توصیه ما در این مورد نبردن جواهرات و لوازم ارزشمند، و لوازم الکترونیکی غیر ضروری(اسپیکر) و حتی نپوشیدن لباس های تنگ چسبان(شلوار لی) بپرهیزید.

سخن آخر

در سفر کویری خود، مراقب خود و اطرافیان باشید و سعی کنید از گروه جدا نشوید تا به هنگام بروز هرگونه مشکل در کار یکدیگر باشید. از مراقبت های پوستی خود غافل نشوید و به خاطر بسپارید پیش از سفر تمامی وسایل خود را چک کنید. شما می توانید با رعایت یکسری نکات ساده سفری خاطر انگیز را برای خودتان رقم بزنید.

قوی سیاه پارسیان، همراه و راهنمای شما در تورهای کویرگردی می باشد.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید