معرفی جشنواره های مهم در ارمنستان!

ارمنستان کشوری با فرهنگ و یکی از غنی ترین کشورهای همسایه ایران است. ارمنستان کشور کوهستانی کوچکی است که استقلال خود را در سال 1991 به دست آورد. مردم ارمنستان کشور خود را (هایستان) می نامند، که به معنی سرزمین هایک ها است. این کشور در تمام طول سال پر از رویدادها و جشنواره های مختلف است، که مهم ترین آن ها جشن ملی و یا جشن استقلال ارمنستان می باشد.

جشن استقلال ارمنستان

جشن استقلال ارمنستان درسال 1990 بعد از آنکه جماهیر شوروی قدرت خود را از دست داد کشورهایی که بخشی از اتحادیه بودند قصد کسب استقلال داشتند و ارمنستان نیز از جمله این کشورها بود. بعد از کشمکش ‌های فراوان آرام مانوکیان اعلامیه استقلال را خواند و بعد از آن ارمنستان به یک کشور مستقل تبدیل شد.

امروزه، بخاطر این اتفاق بزرگ یعنی مستقل شدن ارمنستان در 21 سپتامبر جشنی را برگزار می کنند. که به جشن استقلال یا روز استقلال ارمنستان معروف است. هر ساله توریست ها و گردشگران زیادی به قصد دیدن و لذت بردن از این جشن به ارمنستان سفر می کنند.

تور ارمنستان قوی سیاه پارسیان

مراسم با ادای احترام به تمامی کسانی که برای استقلال ارمنستان جنگیدند شروع می‌ شود و رئیس جمهور ارمنستان برای ارج نهادن به این اتفاق بزرگ از سربازان پیشکسوت تجلیل می ‌کند. رژه ‌های نظامی با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و یک سرلشکر جنگاور برگزار می‌ شود و سپس دستاورد ‌های نظامی اعم از موشک ‌ها و رونمایی می ‌شوند.

بعد از این مراسم باشکوه که از بخش های مختلفی تشکیل می شود مثل، آتش بازی های فوق العاده، رقص، کنسرت با حضور بهترین ستاره های موسیقی و مراسمات نظامی و جنگی، با رقص های دسته جمعی این مراسم به پایان می رسد.

تور ارمنستان قوی سیاه پارسیان

سال نو میلادی

از آنجایی به روزهای سرد زمستونی نزدیک می شویم، بهتر است در صورت امکان گردشگری در این فصل از سال، جشن کریسمس و سال نو را در کنار ارمنی ها بگذرانید. مردم ارمنستان بسیار شاد هستند، این موضوع را بعد از سفر ارمنستان متوجه خواهید شد. برخی از مسیحیان روز ششم ژانویه را هم به عنوان روز غسل تعمید مسیح جشن می گیرند. ژانویه یکی از زیباترین ماه های سال است، که خیابان های شهر پر از رنگ و شادی می شود. ارمنی ها در این روز خانه هایشان را تمیز و تزیین می کنند، تا با اهدافی جدید و بهتر به استقبال سال نو بروند.

جشن عید پاک

یکی از مهم ترین آیین های ارمنستان عید پاک می باشد، که به عنوان بزرگ ترین جشن مسیحیان در سراسر کشور برگزار می شود. مسیحیان معتقد هستند، در این روز عیسی مسیح بعد از به صلیب کشیده شدن دوباره زنده می شود، به همین دلیل این روز به “معاد مسیح” نیز معروف است.

تور ارمنستان قوی سیاه پارسیان

از آداب این روز می توان به رنگ کردن تخم مرغ و تزئینات خرگوش‌های شکلاتی اشاره کرد چرا که گفته می شود خرگوش‌ها تخم‌های رنگی را در باغ پنهان می کردند تا کودکان آن‌ها را پیدا کنند و بخورند؛ این جشن در بهار بعد از اولین قرص کامل ماه برگزار می شود و تاریخ آن معمولا بین اواخر مارس و اوایل آوریل متغیر است و یکی از پنج تعطیلات اصلی در کلیسای ارامنه است.

روز جهانی جاز در ارمنستان

یکی از جشن هایی که هر ساله در 30ام ماه آوریل در ارمنستان برگزار می شود، فستیوال روز جهانی جاز است. کشور ارمنستان معمولا با دعوت کردن هنرمندان ارمنی و خارجی این روز را در مجتمع آبشار ایروان، کاسکاد ایروان، یا همان هزار پله جشن می گیرد. موسیقی جاز یک سبک موسیقی با ریشه آفریقایی آمریکایی است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  ویزای انگلستان

کشور ارمنستان نیز با دعوت کردن هنرمندان ارمنی و همین طور هنرمندان خارجی این روز را در مجتمع آبشار ایروان جشن می گیرد.

تور ارمنستان قوی سیاه پارسیان

جشنواره میوه ها ارمنستان

در این کشور برای میوه ها و غذاها جشنواره های مختلفی برگزار می شود. بطور مثال اگر در فصل تابستان به این کشور پربرکت سفر کنید حتما در جشنواره هندوانه یکی از جذابترین، خوشمزه ترین و خنک ترین میوه های تابستونی شرکت کنید. این جشنواره در نزدیکی دریاچه سوان ایروان برگزار می شود.

تور ارمنستان قوی سیاه پارسیان

جشن توت یکی دیگر از جشن های مردم ارمنستان که هر ساله در 7ام جولای در پارک منطقه ای گوریس در استان سیونیک برگزار می شود و در واقع هدف از آن جذب توریست بیشتر به این منطقه است تا بتوان جاذبه‌های گردشگری این شهر در ارمنستان را افزایش داد. با شرکت در این جشن می توانید با جمع آوری توت ها و کمک به پختن غذاهای سنتی به مردم محلی از نوشیدنی های مخصوص این منطقه همچون ودکای توت لذت ببرید.

جشن برکت انگور نیز یکی از جشن های سنتی و مذهبی مردم ارمنستان محسوب می شود. در این روز حضرت مریم به آسمان‌ها عروج کردند، در مراسم برگزاری این جشن، کلیساها انگورها را طی مراسمی متبرک می کنند و به مردم می دهند؛ انگور مقدس‌ترین میوه در بین مردم مسیحی است و جشن برکت انگور یا جشن تبریک انگور نیز جز پنج تعطیلی اصلی کلیساها است.

جشنواره شراب و آبجو در ارمنستان

جشنواره شراب از آن دسته مراسمات است که، گردشگران برای شرکت در آن سرو دست می شکنند. این جشنواره در ایروان و چندین شهر دیگر ارمنستان برگزار می شود. در جشنواره شراب، انواع مشروبات دست ساز و صنعتی عرضه می شود.  از آنجایی که امکان ندارد جشنواره‌ای برای شراب باشد و کسی هوس پایکوبی در آن نکند، در کنار معرفی شراب‌های کهنه ارمنی، بساط رقص ‌و‌ پایکوبی هم در این جشنواره مهیاست.

تور ارمنستان قوی سیاه پارسیان

آبجو که یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی های جهان است که سرشار از ویتامین ب می باشد. در ارمنستان جشنواره آبجو هر ساله در نزدیکی دریاچه سوان برگزار می شود. در این جشنواره کارشناسان با خوردن آبجوهای مختلف، به تک‌تک آن‌ها امتیاز می‌‌دهند. در پایان نیز به بهترین تولیدکننده آبجو جایزه‌ای تعلق می‌گیرد. شما می توانید با شرکت در جشنواره آبجو و چشیدن انواع آبجوها و گوش دادن به موسیقی لذت ببرید.

تور ارمنستان قوی سیاه پارسیان

جشنواره رنگ در ارمنستان

هر فستیوالی که در ایروان برگزار می شود مفرح است. جشنواره ی رنگ ها یکی از آن جشنواره هایی است که تجربه کردن آن لازم است. چراکه، غیر ممکن است با حضور در این جشن لحظات خوشی را تجربه نکنید. جالب اینجاست که این جشنواره برنده هم دارد. پس از اینکه شرکت‌کنندگان با رنگ به خدمت یکدیگر رسیدند، ۳ مرد و ۳ زن که زودتر از دیگران مسیر ۵کیلومتری را طی کرده‌اند، به‌عنوان برنده جشنواره رنگ شناخته می‌شوند. آن ها در طول مسیر رنگ های بی ضرر را روی یکدیگر می پاشند و تماما رنگی به خانه باز می گردند.

تور ارمنستان قوی سیاه پارسیان

جشنواره آب ارمنستان

جشنواره آب که در ماه جولای برگزار می شود به جشن وارداوار مشهور است. که دو معنی دارد یکی به معنی شکفته شدن گل سرخ و دیگری به معنی آب پاشی .جشنواره آب در ارمنستان از قدیمی ترین جشن های ارمنیان محسوب می شود. ریشه‌ ی جشنواره وارداور به اسطوره‌های ارمنی باز می‌گردد.

جالب است بدانید، که در روایت های قدیمی نقل شده که الهه عشق برای دفاع از مردمان این سرزمین، روی مردم گلاب می پاشیدند. ارمنی ها برای زنده نگه داشتن این باور سالانه، در تاریخ 8 جولای جشنواره ای باشکوه برگزار می کنند. ارمنی ها معتقدند که آب، سلامتی و موفقیت را به ارمغان می آورد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  وان و جاذبه های گردشگری

تور ارمنستان قوی سیاه پارسیان

شاید برایتان جالب باشد این جشن در ایران از زمان مادها تا پایان دوره صفوی برگزار شده است.

جشنواره پشم چینی ارمنستان

در سال 2014 برای اولین بار این جشنواره در ارمنستان برگزار شد و هدف اصلی آن توسعه پرورش دام و تقدیر از این صنعت است به همین دلیل در استان سیونیک که بالاترین سطح  دامپروری را دارد برگزار می شود.

پشم چینی هنری است که از نیاکان ارمنی های قدیم به مردمان امروز این دیار ارث رسیده است. در روز جشن یعنی 8ام ماه ژوئن مردم از 7 روستای نزدیک گرد هم می آیند و با پختن غذاهای سنتی و خوشمزه، و در کنار آن با به نمایش گذاشتن صنایع دستی سنتی، به پشم چینی مشغول می شوند. البته پشم چینی به صورت مسابقه برگزار می شود و شرکت کنندگان باید در کمترین زمان این کار را انجام دهند.

جشنواره های ارمنستان قوی سیاه پارسیان

جشنواره ماهی در ارمنستان

جشن ماهی، یکی از جشن های مورد علاقه ارمنی ها می باشد. فستیوال های ایروان بهانه ای برای نمایش رسم و رسوم مردمان این سرزمین است. ارمنی ها ماهی را نمادی از مسیحیت می دانند.  به همین ۱۱ آوریل هر سال بهترین سرآشپزهای ارمنی‌ گرد هم می‌آیند. این سرآشپزها با پختن ماهی‌های خوشمزه، هنر خود را به رخ دیگران می‌کشند. همچنین در این جشنواره مردم سعی می کنند دستورالعمل‌های قدیمی و جدید طبخ ماهی را ارائه دهند، بازدید کنندگان می توانند غذاهایی با طعم‌های مختلف از ماهی را تجربه کنند.

جشنواره های ارمنستان قوی سیاه پارسیان

جشنواره نان در ارمنستان 

نان جایگاه ویژه ای در فرهنگ ارمنی ها دارد. جشنواره نان یکی دیگه از جذابیت های ارمنستان می باشد که در 13 ژوئن هر سال به ارزش معنوی نان و همین طور سختی تهیه و پختن آن اشاره می شود و انواع نان های محلی را می پزند و در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهند.

جشنواره های ارمنستان قوی سیاه پارسیان

در این جشنواره در کنار نان های محلی خوشمزه، خوراکی های دیگری نیز پیش روی گردشگران قرار می گیرد.

جشنواره بالن ها در ارمنستان

یکی از تفریحات هیجان انگیز ارمنستان بالن ها هستند، که برای این روز جشنواره خاصی برگزار می شود. مردم در این جشنواره لباس های محلی به تن می کنند و با موسیقی محلی و سنتی در ارمنستان در کنار یکدیگر به جشن و شادی می پردازند. این جشنواره عموما در تابستان برگزار می شود، چراکه در تابستان هوای ارمنستان از همیشه دلپذیرتر است. اگر در تاریخ 15 تا 18 سپتامبر سفر به این دیار را آغاز کنید، می توانید درآسمان فیروزه ای بالون سواری کنید.

جشنواره های ارمنستان قوی سیاه پارسیان

جشنواره تفریحات ماجراجویانه در ارمنستان

جشنواره تفریحات یک جشنواره جدید در ارمنستان است، که در 27 جولای در پارکی محافظ شده در استان تاواش برگزار می شود. همانطورکه از اسم این جشنواره پیداست، انواع تفریحات ماجراجویانه از پاراگلایدر گرفته تا کوهنوردی را پیش روی گردشگران قرار می دهد. این جشنواره یک فرصت فوق العاده برای افرادی است که به دنبال هیجان و تفریحات هیجان انگیز می باشند.

جشنواره های ارمنستان قوی سیاه پارسیان

سخن پایانی

شماهم می توانید در هر زمانی که قصد سفر به ارمنستان را دارید با سفر به ایروان پایتخت این سرزمین شاهد فستیوال های متنوع و جذاب باشیدکه دارای جشنواره های مختلف و فستیوال های شگفت انگیزی است. فستیوال های ایروان هر کدام لطف‌ و‌ صفای خاص خودش را دارد. برای تهیه تور ارمنستان و  برای ثبت رزرو بلیط پرواز در سایت قوی سیاه اقدام نمایید و یا با شماره تماس  65255534 – 021 تماس حاصل فرمائید.

مارا در LinkedIn دنبال کنید

 

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید