جاذبه های گردشگری شهر تبریز

۲۷ اردیبهشت در تقویم ایران سالروز درگذشت استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است که این روز به عنوان روز ملی شعر و ادب پارسی نامیده می شود. استاد شهریار زاده ی تبریز بود و به هر دو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی شعر می گفت. به بهانه ی سالروز درگذشت این شاعر بزرگ سری می زنیم به کوچه پس کوچه های تبریز تا با جاذبه های گردشگری تبریز آشنا شویم.

تبریز کجاست؟

تبریز بزرگترین شهر شمال غربی ایران است و آب و هوایی کوهستانی دارد. تبریز مرکز آذربایجان شرقی است و قطب اقتصادی منطقه آذربایجان ایران محسوب می شود.

این شهر از جمله شهرهایی است که به مدت خیلی طولانی و در دوره های تاریخی مختلف پایتخت ایران بود. تبریز ابتدا در زمان روادیان به عنوان پایتخت انتخاب شد. سپس از دوران اتابکان تا دوره ی صفویان به عنوان پایتخت ایران باقی ماند. در دوره ی قاجار نیز به عنوان ولیعهدنشین شناخته می شد.

تبریز لقب های زیادی دارد که یکی از آنها شهر اولین ها است چرا که اولین چاپخانه، اولین دانشگاه، اولین چاپ اسکناس، اولین شهرداری و اولین های بسیار دیگری در این شهر اتفاق افتاده اند که همین موضوع سبب شده تا از این شهر به عنوان شهر اولین ها یاد شود.

با قوی سیاه پارسیان همراه باشید تا بهترین جاذبه های گردشگری تبریز را مرور کنیم.

  1. بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز

بدون شک بازار بزرگ تبریز از جمله دیدنی ترین جاذبه های گردشگری تبریز به شمار می رود. این بازار یک کیلومتر مربع وسعت دارد و بزرگترین بازار سرپوشیده در تمام جهان است.

بازار تبریز در مسیر جاده ی ابریشم قرار گرفته است .به همین دلیل این بازار همواره از اهمیت تجاری زیادی برخوردار بوده. در دوران صفویان بود که بازار به رونق و شکوه فوق العاده ای رسید. متاسفانه زلزله ی سال ۱۱۹۳ هجری قمری بازار را با خاک یکسان کرد و بعدها آن را بازسازی کردند. قدم زدن زیر سقف بلند و بنای باشکوه بازار واقعا حس جادویی و عجیبی دارد.

  1. کندوان

جاذبه های گردشگری شهر تبریز

کندوان روستایی در دل کوه های آتشفشانی سهند است که احتمالا اسم آن را زیاد شنیده باشید. این روستا از جاذبه های طبیعی تبریز به شمار می رود و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  سلانسر ییلاق بی نظیر رودبار

کندوان بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت دارد و روستای اطراف آن با خانه های مدرن تر گسترش پیدا کرده است.

بسیاری از افراد کندوان را با کاپادوکیا در ترکیه مقایسه می کنند. در حالی که بزرگترین تفاوت این دو مورد این است که کندوان هنوز مسکونی است. بیش از ۱۱۷ خانواده در میان کوه های این منطقه زندگی می کنند.

از کندوان تا تبریز راهی نیست. حدود ۴۸ کیلومتر مسافت بین تبریز و کندوان است که برای رسیدن به آن باید حدود ۱ ساعت با ماشین در راه باشید. مطمئن باشید که این ۱ ساعت ارزشش را دارد تا از یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری تبریز دیدن کنید.

  1. مسجد جهانشاه (مسجد کبود)

مسجد کبود

این مسجد به دستور صالحه خانم، دختر ابومظفر جهانشاه، در قرن نهم هجری بنا شد. متاسفانه این مسجد هم در زلزله سال ۱۱۹۳ هجری قمری آسیب بسیاری دید. به طوری که به جز ایوان و ورودی اصلی آن، باقی بنا تخریب شد. امروزه بنای مسجد حاصل بازسازی هایی است که طی ۵۰ سال اخیر صورت گرفته اند.

این نکته نیز شایان ذکر است که اسم مسجد، یعنی مسجد کبود، از کاشی های زیبای آبی و فیروزه ای آن گرفته شده است.

  1. کلیسای استفانوس مقدس

کلیسای سنت استفانوس

کلیسای استفانوس در کنار رود ارس و در ۱۷ کیلومتری شهر جلفا قرار دارد. بنای این کلیسا را به اوایل مسیحیت و یا قرن چهارم و ششم هجری نسبت می دهند. بنا در زلزله های تبریز آسیب دیده بود اما در دوره صفویه بازسازی شد.

این کلیسا دومین کلیسای بزرگ ایران است و هر ساله تعداد زیادی از مسیحیان برای اجرای مراسمات مختلف به این کلیسای زیبا می آیند.

  1. ارگ تبریز

ارگ علیشاه

ارگ تبریز نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تبریز است که شاید اسم آن را زیاد شنیده باشید.

تاریخچه ی ارگ تبریز یا ارگ علیشاه به قرن هشتم میلادی بر می گردد. هدف از ساخت این بنا استفاده از آن به عنوان مسجد بود اما سقف در هنگام ساخت فرو ریخت و با مرگ علیشاه، بنا نیمه کاره باقی ماند.

در زمان جنگ بین ایران و روسیه از ارگ علیشاه به عنوان دیوار نظامی استفاده می شد. متاسفانه قسمت های زیادی از این بنا هم در طی سال های مختلف از بین رفت. در حال حاضر تنها شبستان بنا برای بازدید باقی مانده.

  1. موزه آذربایجان

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان در نزدیکی مسجد کبود قرار گرفته است. این موزه بیش از ۱۲۰۰ شی عتیقه در آن یافت می شود. قدیمی ترین شی موجود در این موزه متلق به عصر آهن است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  خرید بلیط قطار

این موزه دومین موزه باستان شناسی پس از موزه ملی تهران به شمار می رود و از جمله بزرگترین موزه های کشور است.

  1. مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

این مسجد از دوره ی سلجوقیان باقی مانده و بازار تبریز در اطراف آن ساخته شده است.

زلزله این بنا را هم بی نصیب نگذاشت و بخش های زیادی از آن را تخریب کرد اما بازسازی های بسیاری در آن صورت گرفته است.

معماری بنای مسجد تلفیقی از معماری مدرن و سنتی است که جلوه ای خاص و منحصر به فرد به بنای آن می دهد.

  1. مقربه الشعرا

جاذبه های گردشگری تبریز

ابتدای مطلب را با نام استاد شهریار شروع کردیم، پس در قسمت آخر مرور جاذبه های گردشگری تبریز سری هم به مزار این شاعر بزرگ می زنیم. شهریار در قبرستان سرخاب یا همان مقبره الشعرای تبریز به خاک سپرده شده.

گورستان سرخاب بلایای بسیاری را از سر گذرانده به طوری که تا سال ۱۳۵۰ شمسی تقریبا متروکه به شمار می رفت. در آن سال مسابقه ای برای طراحی بنای گورستان برگزار شد و به این شکل در نهایت گورستان بازسازی شد.

بیش از ۴۰۰ فرد مشهور در ۸۰۰ سال گذشته در این گورستان به خاک سپرده شده اند که بسیاری از آنها شاعر بوده اند. به همین دلیل است که به این قبرستان مقبره الشعرا گفته می شود.

شاید برایتان سوال باشد زلزله ای که این تعداد عظیم از جاذبه های گردشگری تبریز را ویران کرد چه بود. این زلزله در سال ۱۱۹۳ هجری قمری (سال ۱۷۸۰ هجری شمسی) هشتمین زلزله ی بزرگ تبریز بود که بسیاری از بناهای این شهر را ویران کرد و هزاران نفر را از بین برد. در کتاب های تاریخی مختلفی به این زلزله اشاره شده است.

اگر قصد دارید از جاذبه های گردشگری شهر تبریز دیدن کنید روی قوی سیاه پارسیان حساب کنید تا سفر خوشی را برای شما رقم بزنیم.

برای رزرو و اطلاع از تورهای داخلی با ما در ارتباط باشید : ۰۲۱۶۵۲۵۵۵۳۴ – ۰۹۰۳۶۸۳۴۳۴۱ 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید