داستان برج پیزا

کج شدن برج پیزا در واقع نتیجه ی یک خطای انسانی بود. فقط یک محاسبه اشتباه کوچک که در قرن یازدهم انجام گرفت سبب شد تا یک برج شگفت انگیز 140000 تنی، کج شود.

این شاهکار معماری که در بین ایتالیایی ها با نام Torre Pendente di Pisa شناخته می شود، تفاوت های زیادی با معماری قرون وسطایی دارد. برج پیزا در میدان اصلی شهر Piazza del Duomo واقع شده است.

این میدان همچنین با نام Piazza dei Miracoli، یعنی “میدان معجزه” نیز شناخته می شود. نامی که نویسنده ایتالیایی Gabriele D’Annunzio برای آن برگزیده است. در سال 1987 کل میدان به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. برج کج پیزا سومین بنای قدیمی است که در این میدان ساخته شده است. دو مورد اول کلیسای جامع فوق العاده و تعمیدگاه آن هستند.

این برج با ستون ها و طاق های فراوان خود دانش پیشرفته ای در خصوص وزن و بار را نشان می دهد که تخصص معماران ایتالیایی بوده است. پس چرا این برج کج شد؟ آنچه معمار هنگام ساخت این برج به آن توجه نکرد، پایه و پی زیر برج بود. برج بر روی قسمت متراکمی از خاک رس ساخته شده بود.

سال های اولیه عمر برج کج پیزا

برج پیزا

ساخت برج در سال 1173 آغاز شد. در ابتدا به عنوان یک برج ناقوس طراحی شده بود و بیش از 5 سال صاف ایستاده بود. اما هنگامی که طبقه سوم در سال 1178 به پایان رسید کم کم برج نشست کرد. ایتالیایی ها از این رویداد شوکه شده بودن چرا که انحراف برج کاملا محسوس بود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  بازگشایی تایلند برای گردشگران

موضوع این است که پایه برج، که تنها 3 متر عمق دارد ، بر روی مخلوط خاک رس متراکم ساخته شده است. خاک رس به اندازه کافی قوی نبود که بتواند برج را به صورت عمودی نگه دارد. در نتیجه وزن برج شروع به فشار آوردن به پی کرده تا در نهایت ضعیف ترین نقطه را پیدا کرد.

به دلیل همین مشکل کار ساخت این برج به مدت 100 سال متوقف شد. دولت نیز تصمیم گرفت بر جنگ خود با جنوا متمرکز شود و امیدوار بود که در این بین برج بیشتر کج نشود.

اشتباه پشت اشتباه!

پس از 100 سال بالاخره مهندسی به نام جیووانی دی سیمون پا پیش گذاشت و شروع کرد تا طبقات برج را کامل کند. او سعی کرد طرف مخالف از طبقات بالایی را بلند تر بسازد تا از این طریق وزن برج به توازن برسد اما تلاش های او فقط باعث شد برج کج تر شود!

در نیمه دوم قرن چهاردهم، بدون اینکه کسی نگران ریزش برج باشد، طبقه هفتم و همچنین یک ناقوس نیز به آن اضافه شد. پس از آن برج تا قرن 19 به حال خود رها شد. تا اینکه در سال 1838 معماری به نام الساندرو دلا گراردسكا، مسیری را در پایه برج حفر كرد تا مردم بتوانند از داخل برج دیدن کنند. این هم باعث شد که برج بیشتر خم شود!

جنگ جهانی دوم

برج پیزا

جنگ جهانی دوم ویرانی های بسیاری را در سراسر جهان به وجود آورد. اما برج کج پیزا بسیار خوش شانس بود.

در واقع هنگامی که سربازان آمریکایی به پیزا حمله کردند به آنها دستور داده شد که تمام ساختمانها را تخریب کنند تا مانع از آن شود که تک تیراندازان دشمن مکان مناسبی برای مخفی شدن پیدا کنند.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  فرودگاه های تایلند

هیچ استثنائی برای این قاعده وجود نداشت و بسیاری از ساختمانها هر روز با پیشروی نیروهای آمریکایی در حومه ایتالیا منفجر می شدند. با این حال کمی پس از ورود آمریکایی ها عقب نشینی صورت گرفت و تخریب برج کج پیزا دیگر غیر ضروری بود!

برج پیزا هنوز پابرجاست!

بیست سال پس از پایان جنگ، ایتالیا برای جلوگیری از سرنگونی برج پیزا تقاضای کمک کرد. آنها نمی خواستند برج از بین برود چرا که اکنون به نمادی برای این کشور تبدیل شده بود. همچنین سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب می کرد. در نتیجه به عنوان یک اقدام موقت، مهندسان و معماران یک وزنه سربی به وزن 800 تن را به این بنا اضافه کردند.

در سال 1987 برج پیزا به همراه کل پیازا دل دوومو به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو ثبت شد اما در سال 1990 درهای آن بسته شد. زنگ های برج نیز برداشته شدند تا اینکه سرانجام در سال 2001 بازگشایی شد. گردشگران اکنون می توانند با خیال راحت از برج پیزا دیدن کنند!

اگر می خواهید با کمک یک راهنمای حرفه ای به ایتالیا سفر کرده و برج پیزا را از نزدیک ببینید، می توانید تور خود را با ما رزرو کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید