جاذبه های گردشگری یزد 

آب انبار شش بادگیری (تنها آب انبار 6 بادگیری جهان)

آب انبارها از جمله تأسیسات وابسته به قنات هستند كه از مهمترین جاذبه های گردشگری یزد بشمار میروند. این ابانبارها برای ذخیره سازی آب در زمستان و استفاده در تابستان كاربرد داشته اند. یکی از معروف ترین آب انبار های شهر یزد آب انبار شش بادگیر است که قدمت آن به 180سال پیش برمیگردد . در دوره قاجاریه ساخته شده است. آب انبار شش بادگیر دارای دو دهانه ، 55 پله ورودی در قسمت جنوبی و مخزن بزرگی به حجم دو هزار متر مکعب و شش بادگیر آب انبار به صورت 8 وجهی می باشد. معماری زیبای بادگیرها و مصالح به كار رفته و تزئینات آجر چینی مدخل ورودی آن از ویژگیهای انحصاری آب انبار 6 بادگیری است كه شهرت بسزایی به آن داده است.

خانه لاری ها

قطعا یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در استان یزد خانه لاری هاست . روزگاران پر فراز و نشیبی داشته است که خواندن داستان آن خالی از لطف نیست .

خانه لاری های یزد که یکی از اعیانی‌ترین خانه‌های زمان خودش بوده، برای مدتی تبدیل به خانقاه شد.

۱۵۰ سال پیش یکی از این لاری‌های مهاجر یعنی حاج محمد ابراهیم لاری خانه‌ای را بنا کرد . خیلی زود به یکی از زیباترین خانه‌های شهر تبدیل شد.

این خانه تا اواخر حکومت رضا شاه در تملک خانواده لاری‌ها بود، اما در این دوره به دلیل به وجود آمدن مشکلات مربوط به انحصار وراثت متروکه شد.

در مقطعی این خانه خانقاه دراویش مسلک نعمت اللهی شد. سال ۶۳ بود که سازمان میزاث فرهنگی تملک آن را در دست گرفت . خانه لاری‌ها به محل سازمان میراث فرهنگی تبدیل شد . این خانه در سال ۸۵ به ثبت ملی رسید و این روزها علاوه بر اینکه جاذبه گردشگری به حساب می‌آید، محل موزه اسناد شهر بادگیر‌ها هم هست.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  جزیره لاوان
آتشکده ورهرام

آتشکده نام گونه ای از نیایشگاه های زرتشتیان است که در آن آتش در یک جایگاه ویژه دیده می شود . مهم ترین نیایش های دینی از جمله خواندن اوستا و گات ها در آن و در برابر آتش صورت می گیرد.

آتشکده یزد یکی از همین نیایشگاه هاست . این آتشکده در دوران پهلوی اول ساخته شده است . ارزش بسیاری برای زرتشتیان دارد. این مکان با نام آتشکده وَرهُرام نیز شناخته می شود.

برج خاموشان

در منطقه صفائیه و بروی یک کوه کم ارتفاع بنای سنگی دیده میشود . دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان یا برج سکوت نام دارد.

زرتشتیان قدیم از دخمه ها برای به جا آوردن مراسم دینی خاص استفاده میکردند . همچنین به عنوان محلی برای نگهداری اجساد عزیزان متوفی شان استفاده می شد. با توجه به اینکه زرتشتیان جسد انسان را نجس می دانستند و اعتقاد داشتند دفن مردار در خاک باعث آلودگی عنصر خاک می شود. دخمه ها را دور از مناطق مسکونی و در خارج شهر به صورت استوانه ای سنگی بنا می کردند . تا از جنس خاک نباشد نکته قابل توجه دیگر این بوده که معتقد بودند که دوری از شهر باعث می شود تا وزش باد، گردی از آن اجساد را به شهر نبرد.

این دخمه ها در ارتفاع ساخته می شدند تا پرندگان لاشه خواری چون کرکس راحت تر بتوانند به آن دسترسی داشته باشند . در نهایت استخوان های باقی مانده را نیز درون چاه دخمه می گذاشتند که به استودان معروف بوده است.

 

یخچال خشتی میبد

یخ در گذشته به عنوان یک کالای گران قیمت مورد استفاده قرار می گرفته است.از آنجا که در گذشته همانند سیستم امروز وسایلی برای خنک نگه داشتن مواد غذایی و حتی ساخت یخ وجود نداشته مردم از یخچال خشتی میبد استفاده میکردند.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  گشت و گذاری زیر سقف کاخ های تهران

یخچال سازه ایست خشتی متشکل از یک سری حوضچه کم عمق . یک دیوار سایه انداز به ارتفاع ۸ متر و قطر ۲ متر و طول ۴۲ متر كه براي کم کردن گرمای ناشی از تابش آفتاب كاربرد داشته . در زمستان آب قنات را به حوضچه های کم عمق جلوی یخچال هدایت می کردند تا در شبهای سرد زمستان یخ بزند. بعد آن را به تنوره یخچال منتقل و ذخیره می نمودند. این کار را در طول زمستان تکرار می کردند تا یخچال پر از یخ شود . یخها را در طول سال مورد استفاده قرار می دادند. تمام دیوارها و گنبد یخچال با ضخامت بسیار زیادی ساخته شده تا حالت عایق داشته و یخ را برای مدت زیادی در خود نگه دارد. قدمت یخچال میبد به قبل از دوران قاجار باز مي گردد.

مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر)

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری یزد که بسیار جالب و عجیب است زندان اسکندر یزد می باشد. زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیائیه در حقیقت مدرسه‌ای است با حدود ۸ قرن قدمت . در محله فهادان شهر یزد، از کهن ‌ترین محله‌ های یزد قرار گرفته است.

مجموعه امیر چقماق

میدان امیر چخماق یا به قول یزدی ها میرچخماق یکی از نمادهای شهر یزد است . از آن با عنوان میدان حماسه یزدی ها یاد می شود.

مجموعه ای از بناهای مختلف ازجمله بازار، تکیه، مسجد، دو آب انبار و یک بقعه که از تمام این مجموعه به عنوان یکی از شاخص ترین مجموعه های تاریخی و فرهنگی کشور یاد می شود.

برای خرید بلیط هواپیما و یا اتوبوس و حتی قطار به مقصد یزد به سایت قوی سیاه پارسیان مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید