قوانین پرواز قوی سیاه پارسیان

قوانین سفر با هواپیما

یکی از مهم ترین اقدامات، پیش از سفر هوایی اطلاع داشتن از قوانین هواپیما می باشد، که خوب است پیش از سفر حتما از آن مطلع باشید و با آگاهی کامل برنامه ریزی سفر خود را انجام دهید. بطور مثال برای آغاز یک سفر هوایی داخلی حتما باید یک ساعت قبل از پرواز با در دست داشتن بلیط و کارت شناسایی معتبر در فرودگاه حاضر شوید.

در این مقاله با قوانین مختلف پروازی آشنا میشوید. در ابتدا باید اقدام به رزرو و یا خرید بلیط هواپیما نمود.

در مراحل بعد اقدام به رزرو بلیط هواپیما، سوار شدن به هواپیما، شرایط پرواز و استقرار در هواپیما، مقررات پرواز و در نهایت حفظ سلامتی در هواپیما را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱-نکاتی مربوط به خرید و صدور بلیط هواپیما

جهت صدور بلیط پرواز داخلی و تهیه ی کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما ارائه کارت شناسایی معتبر و برای پرواز های خارجی، پاسپورت مسافران الزامی می باشد. حتما شماره تماس خود را برای صدور بلیط در اختیار متصدی باجه فروش قرار دهید تا هنگام بروز تغییرات احتمالی، کنسلی و یا تاخیر در ساعات پروازی به شما اطلاع داده شود.

۲-مدارک لازم جهت سوار شدن به هواپیما

پس از خرید بلیط هواپیما، باید برای آماده سازی یکسری مدارک موردنیاز اقدام کنید تا با خیالی آسوده، سفری امن و آرام را پشت سر بگذارید.

قبل از ورود به فرودگاه مطمئن باشید که تمام مدارک خود را به همراه داشته باشید. اگر بلیط خود را به صورت آنلاین رزرو کردید باید یک نسخه از بلیط الکترونیکی خود یا بلیط کاغذی که از قبل تهیه کردید و همچنین شناسنامه خود را به همراه داشته باشید. به یاد داشته باشید گذرنامه شما یکی دیگر از موارد مهمی است که همیشه مورد استفاده قرار میگیرد. سعی کنید اسناد و مدارک مهم خود را در جای امن و در دسترس، نگه دارید.

قوانین پرواز قوی سیاه پارسیان

۳-نکات مربوط به اطلاعات به سوار شدن به هواپیما

توجه به ساعت پروازی شما بسیار مهم است، چراکه باید زمان رسیدن به فرودگاه را محاسبه کنید تا به موقع به پرواز برسید. دقت کنید هیچ پروازی به دلیل عدم حضور مسافر به تاخیر نمی افتد.

دقت نمایید مسافرینی که نتوانند در ساعت تعیین شده ( یک ساعت قبل از پرواز) در فرودگاه حاضر شوند، جای ایشان به مسافران دیگر واگذار می شود و بلیط آنها مشمول مقررات مربوط به تاخیر مسافران می گردد.

هواپیما

۴-پذیرش و قسمت بررسی

اگر ایرلاین شما اجازه ورود به سیستم پذیرش را نمی هد پس اولین کاری که به محض ورود به فرودگاه باید انجام دهید، این است که به سمت پیشخوان پذیرش بروید و در آنجا می توانید صندلی خود را انتخاب کنید و هر چمدانی را که بزرگتر از حد مجاز برای ورود به کابین هواپیما است را بررسی کنید. بعد از این مرحله شناسنامه و بلیت( بلیت الکترونیکی) خود را نشان می دهید و زمانی که همه ی مدارک شما تایید شد، گذرنامه صادر می شود.

۵- قوانین حمل بار در هواپیما

طبق قوانین مسافرت با هواپیما حمل برخی وسایل در داخل کابین هواپیما و یا حتی در بار مسافر ممنوع است،  لیست قوانین وسایل ممنوعه در پرواز را معمولا سازمان هواپیمایی کشور و فرودگاه به مسافران اعلام می کنند. مسافرانی که این وسایل را به همراه دارند تا زمانی که وسایل ممنوعه را تحویل ندهند، اجازه پرواز و سوارشدن به هواپیما را نخواهند داشت. حمل برخی وسایل به لحاظ قوانین برخی کشورها غیرمجاز تلقی شده و پس از ورود آن وسیله به کشور نیز جلوگیری می شود. برای مثال: مشروبات الکلی، لوازم ورشی(چوب بیسبال، چوب بیلیارد، باتوم اسکی، تیرو کمان و …)، وسایل برنده و تیز، ابراز آلات ( حتی پیچ گوشتی ساده تا یک چکش یا دریل برقی) در پرواز ممنوع است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  برج پیزا: چرا نماد 848 ساله ی ایتالیا کج شد؟

برخی از اشیای ممنوعه در کابین هواپیما، ممنوعیت شان آن قدر ساده است که حتی شاید نیاز به یادآوری نباشد،

وسایلی مثل: اسلحه، مواد محترقه و آتش زا، باتوم، کپول گاز، مواد رادیو اکتیو، فشفشه، موادی که خود به خود آتش می گیرند و… همگی از این نوع اشیای ممنوعه هستند.

بهتر است بدانید، خوراکی هایی نظیر میوه، گوشت و سایر محصولات کشاورزی امنیت مسافران را تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما بسیاری از ایرلاین‌ها این خوراکی‌ها را هم در فهرست اشیای ممنوعه در کابین هواپیما قرار داده‌اند.

حتی در بسیاری از مقاصد مانند کانادا و امریکا به هیچ عنوان اجازه ورود محصولات کشاورزی حتی تخم گیاه را هم نمی دهند. این قانون چنان سخت گیرانه است که در صورت عدم اظهار در گمرک ورودی، می تواند تا چند صد دلار جریمه برای شما به همراه داشته باشد.

اشیای قابل حمل در پرواز که مسافر می تواند به عنوان بار دستی به داخل کابین ببرد به شرح ذیل است:

صندلی چرخدار بیمار، گهواره کوچک دستی و غذای کودک، یک دوربین شکاری و یا دوربین عکاسی، مجله یا کتاب، کیف دستی و وسایل شخصی، چتر و عصا، پالتو، شال و پتو.

کارت پرواز و برچسب بار الصاق شده به جلد بلیط را تا رسیدن به مقصد نگهداری نمایید. توجه داشته باشید، به منظور حفظ ایمنی و سلامت پرواز سعی کنید تحت هیچ شرایطی بسته یا ساک مسافران دیگر را به عنوان بار خود قبول نکنید، زیرا در این صورت مسئولیت محتوی بسته ها پس از تحویل با شخصی است که اظهار نموده توشه همراه است.

۶-قوانین حمل دارو در هواپیما

طبق قوانین سفر با هواپیما ورود برخی از داروها به پرواز ممنوع است و مسافران باید حتما نسخه معتبر پزشکی برای حمل آنها ارائه دهند، همچنین حجم داروی مسافر با محدودیت رو به رو است و مسافر فقط به اندازه نیاز خود می تواند دارو همراه داشته باشد. معمولا در پرواز های داخلی محدودیت و قوانین خاصی برای حمل دارو توسط مسافران وجود ندارد، ولی برای پروازهای خارجی متفاوت است و جزء حساس ترین بخش های آن می باشد.

نگران نباشید، همه ی داروها برای خروج ممنوع نمی باشند و همه کشورها از یک قانون ثابت برای محدودیت حمل دارو پیروی نمی کنند. مسافرانی که بیماری های مزمن جسمی دارند، یا از یک حساسیت یا درد بدنی رنج می برند و یا نیاز ضروری به داروهای اعصاب و روان خود دارند می توانند داروهایشان را به همراه داشته باشد.

اگر به عنوان یک فرد بیمار، نیاز حتمی به داروها و یا مکمل های دارویی خود داشته باشید، می توانید آن ها را به داخل هواپیما ببرید اما حتما زودتر از زمان پرواز خارجی خود در فرودگاه حاضر باشید.
به یاد داشته باشید نامه کتبی از یک پزشک معتبر و دارای صلاحیت قانونی که دقیقا همان داروها را برای شما تجویز کرده باشد را در اختیار پلیس بازرسی قرار می دهید.

در برخی موارد ممکن است که حتی نیاز به ارائه مدارک مربوط به اثبات بیماری خود داشته باشید. به همین دلیل اگر نیاز به حمل دارو در پروازهای خارجی دارید با آگاهی کامل به سفر بروید.

چند نکته کلیدی زیر به شما کمک می کند تا با آگاهی بهتر پیش بروید.

برای اقدامات حمل دارو به پرواز خارجی زودتر از ساعت پروازی خود در فرودگاه حاضر شوید.

باتوجه به مقصد تعیین شده خود، دستورالعمل محدودیت حمل دارو به هواپیما را به دقت بررسی و مطالعه کنید.

اسناد کتبی (نامه پزشک)مربوط  به بیماری خود و مورد نیاز به دارو را به همراه داشته باشید.

نسخه صادر شده توسط پزشک برای همان داروهایی که به همراه دارید را ارائه کنید.

بهتر است، هر دارو را با بسته بندی مناسب مناسب و اسم و مشخصات کامل و واضح خود بهه همراه داشته باشید.

پیش از بروز مشکل در زمان کافی و با حفظ خونسردی به کارکنان بخش بازرسی و امنیت پرواز های خارجی در خصوص نیازهای دارویی خود اطلاع داده و ازآن ها مشورت بگیرید.

قوانین پرواز قوی سیاه پارسیان

۷- قوانین مربوط به مقدار بار مجاز در پروازهای داخلی و خارجی

توجه و آگاهی نسبت به قوانین حمل بار مجاز در کابین هواپیما اهمیت زیادی دارد، و در صورت بی توجهی ممکن است مشکلاتی را در طول سفر برای تان ایجاد کند. میزان حمل بار مجاز داخل کابین هواپیما به عوامل زیادی از جمله شرکت هواپیمایی، مسیر و کلاس های پروازی بستگی دارد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  بهترین هتل ها در بانکوک تایلند

مقدار بار مجاز در هواپیما با توجه به ایرلاین، نوع و مدت زمان پرواز، کلاس پروازی، داخلی و خارجی بودن آن متفاوت می باشد. میزان بار مجازی که هر مسافر می تواند به همراه داشته باشد در بلیط هواپیما و قسمت وزن بار (baggage weight) قید شده است.

۸-هزینه اضافه بار در پرواز های داخلی و خارجی

در خطوط هوایی ایران مثل سایر خطوط هوایی عمدتا مقصد، وزن و تعداد بسته های باری در تعیین میزان بار مجاز تاثیر می گذارد. گاهی اوقات شکل بسته بندی بسته و ابعاد آن ممکن است شما را مشمول هزینه اضافه بار کند.

بخاطر داشته باشید حداکثر وزن مجاز هر بسته نباید بیشتر از ۳۲ کیلوگرم و حداکثر جمع ابعاد آن ۱۵۸ سانتی متر باشد. به طور میانگین نرخ اضافه بار برای هر کیلوگرم برابر با یک درصد قیمت بلیط در همان مسیر است و مبلغ دقیق آن بر حسب قیمت بلیط،‌ طول پرواز و کلاس پرواز شما محاسبه می‌شود.
در صورتی که می‌دانید بار شما بیشتر از وزن مجاز است حتما نیم ساعت زودتر به فرودگاه بروید تا تشریفات مربوط به پرداخت هزینه‌ها باعث از دست دادن یا دیر رسیدن به پرواز نشود.

۹-قوانین و شرایط پرواز در بارداری

این مورد در مواقع سفر با هواپیما بسیار اهمیت دارد، لازم است افرادی که در دوره بارداری قصد سفر دارند اطلاعات کافی در این باره را داشته باشند.

تا قبل از ماه سوم بارداری محدودیتی برای سفرهای هوایی خانم های باردار وجود ندارد، مگر در شرایط خاص و زمان هایی که بارداری پرخطری را مادر سپری کند. شرایط سفر برای سه ماه دوم، به علت مساعد بودن حال مادر محدودیتی ندارد. اما از هفته ۲۸ تا ۳۵ بارداری مادر با اجازه پزشک متخصص امکان پرواز را خواهد داشت، اضافه وزن، کاهش تعادل و ریسک زایمان زود هنگام باعث می شود که اکثر شرکت های هواپیمایی مجوز پرواز به مادر باردار از هفته ۳۵ به بعد را ندهند. البته این قوانین بر اساس طول زمان پرواز متغیر است.

  • موارد ممنوعیت در پرواز
  • مسافرانی که به دلیل وخامت بیماری احتمال فوت آنها وجود دارد
  • مسافرانی که به دلیل بیماری وضعیت ناخوشایندی را برای سایر مسافران ایجاد می کنند
  • مسافرانی که در هواپیما و فرود اضطراری احتمال وخامت حالشان وجود دارد
  • حاملگی بعد از هفته ۳۴ بارداری
  • نوزادان زیر یک هفته از زمان تولد
  •  مسافرانی که قادر به استفاده از صندلی هواپیما در هیچ حالتی نیستند
  • بیماران عفونی که خطر سرایت بیماری آنها به سایر مسافران وجود دارد
  •  بیماران روانی غیر قابل کنترل که امنیت هواپیما و مسافران را به خطر می اندازند

قوانین پرواز قوی سیاه پارسیان

۱۰-مراحل سفر با هواپیما

ازحضور در فرودگاه تا پیاده شدن از هواپیما را به طور خلاصه شرح خواهیم داد.

همانطور که پیش تر گفتیم، پس از تهیه بلیط با مدارک و وسایل مورد نیاز به فروگاه می رویم. در پروازهای داخلی حداقل یک ساعت قبل از پرواز و در پرواز های خارجی با سه ساعت اختلاف در فرودگاه حاضر می شویم.

پس از ورود به فرودگاه باید از تابلوی راهنما، پذیرش ایرلاین ایرلاین پرواز خود را بیابید. زمانی که پرواز شما اعلام شد، می توانید به باجه مربوطه مراجعه کنید . بار را تحویل داده وکارت پرواز خود را دریافت کنید تا صندلی شما در هواپیما مشخص شود. بعد از عبور از گیت پرواز و سوار شدن به هواپیما، به گفته مهمانداران توجه کنید و هر آنچه از شما می خواهند به آن عمل کنید. در آخر، تمامی وسایل خود را جمع آوری و کنترل کنید.

در این مقاله قوانین سفر با هواپیما را مورد بررسی قراردادیم تا سفری لذت بخش و با آشنایی کافی را برای خود رغم بزنید.

برای رزرو بلیط پرواز خارجی و پرواز داخلی به سایت قوی سیاه مراجعه کنید و یا با شماره تماس ۶۵۲۵۵۵۳۴-۰۲۱ تماس بگیرید.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here