گردشگری غذا

10 غذای معروف ترکی 

توی سفر تنها چیزی که از قلم نمیفته غذاست، درواقع جز لاینفک سفره با غذا پا به دنیای جذاب و هیجان انگیز مزه ها طعم ها میزاریم به نظر من غذا خودش یه سفره از خریدن و آماده کردن مواد تا کامل شدن و اومدنش روی میز بگیر تا اون موقع که میری رستوران وبرات بی دردسر حاضر میکنن، حالا اگه تو سفر باشی و مردمان و فرهنگ دیگه ای باشه که بهترم میشه. توی این مقاله میخوایم ترکیه و مخصوصا غذاهاش رو یه جور دیگه بهتون معرفی کنیم با ما همراه باشین و این 10 غذایی که تو سفر به ترکیه نباید از دست بدین رو ببینین.

1-علی نزیک (ALINAZIK)

علی نزیک یکی از غذاهای مخصوص غازی انتپ میباشد. نام آن برگرفته ازدو داستان قدیمی، زمانی است که یاووز سلطان سلیم در بازدید از شهر انتپ (غازی انتپ امروزی) درمورد غذاهای محلی سوال میکند و به آن (الی نزیک یعنی دست مهربان) را پیشنهاد میکنند طبق داستان دوم؛ در زبان ترکی عثمانی کلمه “Ala” به معنی “زیبا” و “Nazik” به معنای “غذا” است در آن سال ها کلمه “Ala” به “Ali” تبدیل شد.این غذا از ترکیب بادمجان کبابی و ماست و سیر به همراه گوشت میباشد که با دو مدل گوشت هم چرخکرده هم گوشت تکه ای سرو میشود.

10 غذای برتر ترکی

2-کوفته حسن پاشا (hasanpaşa köfte)

داستان کوفته های حسن پاشا برگرفته از دختری اسیر در عمارت حسن پاشا والی زیگتوار است. این دختر اسیر که نام اصلی او آناتولی است با سخت کوشی و طعم غذاهایی که می پزد نه تنها عمارت بلکه کل مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.این کوفته نیز از گوشت چرخکرده طعم دار شده که شبیه کاسه ای ان را دراورده و داخل آن را با پوره سیب زمینی پرکرده و سس و پنیر را اضافه کرده،تهیه میشود و در کنار آن پیلاو یا بلغور سرو میشود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  محبوب ترین غذاهای دنیا

10 غذای برتر ترکی

3-آشوره (aşure)

زمانی که کشتی حضرت نوح در کوه های آرارات آرام گرفت تقریبا ذخایر غذایی آنها تمام شده بود پس غذایی با عمده ذخایری که باقیمانده بود که شامل غلات و میوه های خشک و … بود،درست کردند که امروزه آن را آشوره مینامند.ترک ها این آشوره را در عاشورا و به عنوان نذری درست و پخش میکنند،که تجربه آن خالی از لطف نیست.آشوره از ترکیبی چون برنج،شیر،گندم سیاه،برگه زردآلو،انجیر خشک،کشمش،بادام،و فندق به دست میاید و بسیار لذیذ میباشد.

10 غذای برتر ترکی

4-سالاد پیاز (piyaz salatasi)

سالاد پیاز یکی از غذاهای معروف آنتالیا است که به همراه سس تاهین غوغایی از طعم ها رو در دهانتون به پا میکنه.
این سالاد معمولا به همراه کوفته معروف ترکیه که شبیه شامی خودمونه سرو میشه. مهمترین مواد تشکیل دهنده این سالاد لوبیا سفید پخته با سس تاهین یا همون ارده، تخم مرغ آبپزه ، پیاز و روغن زیتون که با جعفری و گوجه هم تزیین میشه.

10 غذای معروف ترکی

5-ایچ پیلاو (İç pilav)

این غذا یک پلوی ترکیبی بسیار خوشمزه که در شب های خاص بخصوص در شب سال نو میلادی در کنار گوشت بره سرو میشود.این برنج خوشمزه، ترکیبی از کره و کشمش سیاه (مویز) و دانه کاج و ادویه است که اگر به جای کره از روغن زیتون و سبزی خشک مثل نعنا استفاده شود،میتوان آن را داخل برگ مو پیچید و به عنوان دلمه سرو کرد.

10 غذای معروف ترکی

6-سوپ گوشت قلقلی (yuvarlama çorbası)

این سوپ یکی از غذاهای سنتی و پرزحمت ترکیه و از محبوبترین سوپها برای مردمان غازی آنتپ است،که در جشن چند روزه ماه رمضان حتما پخته میشود،با ترکیبی از کوفته های گوشت تند،نخود، آب ماست، روغن زیتون و سایر مواد اختیاری درست میشود.معمولا با گوشت چرخکرده بدون چربی و یا برنج یا آرد بلغور درست میشوند، اما میتوان آنها را بدون گوشت نیز درست کرد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  از گردشگری غذا و جذابیت های آن بگوییم

7-تانتونی (Tantuni)

تانتونی یک غذای سنتی جنوب ترکیه است که درواقع از گوشت گوساله نازک بریده شده و یا چرخکرده به همراه سماق و پیاز و ادویه های مخصوص ترکی تهیه میشود،که داخل نان دوروم (نان مخصوص ترکیه) و یا نان های ساندویچی رول میکنند.

 

8-خوراک لوبیا سفید (kuru fasulye)

این خوراک سنتی(که یجورایی شبیه خوراک لوبیا چیتی خودمونه) تقریبا در هر خانه و رستورانی یافت میشود.گاها از گوشت بره در آن استفاده میشود.لوبیای سفید به همراه گوجه فرنگی و فلفل سبز پخته میشود و گاهی اوقات در کنار پیلاو(برنج) سرو میشود.

10 غذای معروف ترکی

 

9-هونکار بیَندی (Hünkar beğendi)

این غذا بومی استانبول است و اولین بار برای همسر ناپلئون سوم تهیه شده است.این غذا ترکیب بادمجان کبابی و شیر و پنیر مخصوص ترکیه به همراه گوشت گوساله و گاها با سس گوجه فرنگی میباشد.و امتحانش حتما پیشنهاد میشه.

10 غذای معروف ترکی

 

10-مانتی (Manti)

این غذا از آسیای مرکزی توسط ترکهای کوچ نشین به ترکیه آورده شده است و نام آن برگرفته از مانتو به معنای کوفته است. مانتی از خمیرهای بسیار کوچک که با گوشت چرخکرده و پیاز تند پر میشود،تهیه شده و برای سرو از سس ماست و سیر استفاده میشود.در نهایت روی آن کره و پول بیبر میدهند.

10 غذای معروف ترکی

برای کشف بهتر شهرهای ترکیه با تورهای جذاب و به روز ما همراه باشید قوی سیاه پارسیان

02165255534

09123622085

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید