گردشگری غذا

چشمانت را ببند و به شهر یا مکان مورد علاقه خود برای سفر، فکر کن. حالا غذایی را تصور کن که عاشقانه دوست داری. مطمئنم که لبخند زدی! همین. غذا خوردن و مسافرت چیزهایی هستند که واقعاً ما را به وجد می آورند و منظور از گردشگری غذا دقیقا همین است. یعنی ترکیب سفر و غذاهای خوشمزه!

گردشگری غذا چیست؟

گردشگری غذا  (Food Travel) به معنای سفر کردن با هدف کاوش در غذاهای مقصد است. همواره امتحان کردن غذاهای مقصد سفر یکی از لذت بخش ترین تجربیاتی است که در هنگام سفر به جایی می توان کسب کرد. اما در گردشگری غذا ، این لذت به هدف اصلی تبدیل می شود. یعنی سفر به هدف چشیدن غذاهای خاص آن منطقه صورت می گیرد.

چرا گردشگری غذا؟

گردشگری غذا

نکته مهم در این رابط این است که در عمل، وقتی سفر را با غذا ترکیب کنیم، مجموعه ای کامل از تجربیات و آموخته ها در مورد تاریخ، سنت ها، محیط و فرهنگ محلی را نیز در کنار آن قرار می دهیم. درک این موضوع می تواند سفر را برای ما بسیار شیرین و به یاد ماندنی کند.

در سفر، ما می خواهیم تجربه هایی متفاوت از زندگی روزمره خود داشته باشیم. چشیدن غذاهای جدید در یک کشور جدید می تواند این تجربیات را در اختیار ما قرار دهد.

غذا یک زبان جهانی است. مهم نیست که از کجا آمده باشید، به هر حال غذا مطمئناً بخشی از تاریخ شما است. به همین دلیل خاطره ی هر سفر همواره به عطر و طعم غذاهایی مزین می شود که در آن سفر آنها را چشیده اید.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  آزمون PTE

گردشگری غذا

همچنین این اشتباه است که فکر کنیم این نوع سفر فقط برای کسانی است که دوست دارند در رستورانهای معروف غذا بخورند. یا کسانی که می توانند از کافه های گران قیمت دیدن کنند. صنعت گردشگری غذا ، بسیار انعطاف پذیر است و سلیقه، بودجه و علایق تمام گردشگران را در بر می گیرد.

نباید از ذکر این نکته غافل شویم که فناوری به بسیاری از افرادی که در سفر به دنبال تجربیات غذایی هستند نیز کمک کرده است. امروزه می توانید نظرات آنلاین رستوران ها، ترجمه منوها و موارد غیره را به راحتی بیابید.

تاثیر گردشگری غذا بر زنده نگه داشتن فرهنگ گذشتگان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که نیاز است به آن توجه داشته باشیم، فراموش نشدن فرهنگ نیکان است. در واقع ما باید بتوانیم با کمک روش‌های مختلف به فراموش نشدن تاریخ کمک کنیم. یکی از مواردی که می‌تواند به ما کمک کند تا فرهنگ و عادت گذشته خود را فراموش نکنیم، مبحث غذا و خوراک است.

نکته مهمی که در این مبحث گردشگری وجود دارد این است که می‌تواند باعث شود تا تمام مناطق جغرافیایی با کمک فرهنگ خوراک و غذایی که به گردشگران ارائه می‌دهند، به فراموش نشدن فرهنگ نیاکان خود کمک کنند.

نکته دیگری که در مورد گردشگری غذا وجود دارد این است که گاهی گردشگری خوراک می‌تواند برخی از مکان‌های تاریخی و خوراک‌های سنتی و قدیمی را با هم مرتبط کند. به عنوان مثال یک رستوان قدیمی که در آن یک خوراک ویژه ارائه شده، ممکن است امروز با ایجاد تغییرات کوچک و حفظ فضای سنتی خود، همان خوراک‌های قدیمی و خاص را ارائه دهد.

گفته می‌شود ایجاد ارتباط میان مکان سنتی و غذای سنتی همیشه با توجه و استقبال خوبی رو به رو می‌شود. به همین دلیل امروزه در بسیاری از مناطق جغرافیایی، حتی در ایران تلاش می‌شود تا با حفظ آثار و بافت سنتی و مرتبط کردن آن با فرهنگ غذایی، به جذب گردشگران خوراک کمک شود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  عادت های عجیب مردم در سفر

نمونه‌های موفق گردشگری غذا  چیست؟

برگزاری تور غذاهای خیابانی (به عنوان مثال انواع لقمه و غذاهایی که در خیابان سی تهران به افراد ارایه می‌شود می‌تواند یکی از رویکردهای یک آژانس مسافرتی باشد.)

چشیدن غذاهای محلی و نوشیدنی‌ها در مسیرهایی که این محصولات در حال تهیه هستند. (زیتون پرورده می‌تواند یکی از نمونه‌ها باشد که گردشگران می‌توانند با آن آشنا شوند.)

شرکت در کلاس‌های آشپزی، و آموختن نحوه پخت انواع غذاها. به عنوان مثال در فم تریپی که در سال ۲۰۱۹ در ایران برگزار شد گردشگران و اینفلوئنسرهایی که وارد ایران شدند با نحوه پخت چند نوع غذای ایرانی مشهور آشنا شدند که خود این کار می‌تواند به جذب توریست کمک زیادی کند.

حضور در خانه افراد محلی و خوردن انواع غذا و پرداخت هزینه‌های آن از دیگر انواع گردشگری غذاست که می‌تواند به رونق این نوع از گردشگری در ایران کمک کند.

البته باید توجه داشته باشید که چنین لیستی می‌تواند کامل‌تر و بیشتر باشد. در اینجا ما تنها به ۴ مورد مهم اشاره کردیم. حضور در مزاع و باغ‌ها، گالری‌ها و خیلی از موارد دیگر را می‌توان به این مجموعه اضافه کرد. مطمئن باشید به کمک این روش می‌توانیم تعداد زیادی گردشگر برای انواع غذاهای ایرانی را به ایران بیاوریم.

پس اگر به دنبال تجربه ی جدیدی از سفر هستید می توانید برای تعطیلات بعدی خود گردشگری غذا را مد نظر داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید