گردشگری سیاه

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سالانه میلیون ها گردشگر در سراسر جهان به برخی از ناخوشایندترین نقاط روی زمین سفر می کنند. یعنی مکان هایی که جنایات هولناکی در آنها صورت گرفته و یا مکان حوادث، بلایای طبیعی یا پرونده های مشهور مرگ افراد. کارشناسان این پدیده را Dark Tourism، گردشگری سیاه یا گردشگری تلخ می نامند. گفته می شود که این نوع گردشگری اتفاقا یک تاریخ دیرینه دارد.

در گردشگری سیاه از آشویتس گرفته تا چرنوبیل، محل ترور کندی و یا یادبود 11 سپتامبر در نیویورک، بازدیدکنندگان بدترین قسمت های تاریخ را به یک سرگرمی برای گذران تعطیلات خود تبدیل می کنند.

گردشگری سیاه

همانطور که گفته شد گردشگری سیاه به بازدید از مکان هایی اطلاق می شود که برخی از تاریک ترین رویدادهای تاریخ بشری در آنها رخ داده است. این مکان ها می تواند شامل مکان های رخ دادن نسل کشی ها، ترورها، محبس ها، پاکسازی قومی، جنگ ها، بلایای طبیعی و یا تصادفی باشد.

همچنین در برخی از انواع گردشگری سیاه، بازدید از مناطق یا خانه هایی انجام می شود که به قولی داستان های اجنه و اشباح در مورد آنها بر سر زبان ها است.

 چرا می گوییم گردشگری سیاه قدمت زیادی دارد؟

یک نمونه از گردشگری سیاه تماشای اعدام افراد در ملاء عام است که سال هاست انجام می شود.

گردشگری سیاه

شاید بپرسید چرا باید کسی بخواهد از چنین مکان های وحشتناکی دیدن کند؟ احتمالا دلایل زیادی را بتوان در این زمینه مطرح کرد. مهم ترین آنها این است که گردشگری سیاه تاریخ را با هیجان ترکیب می کند. برای افرادی که به این دو مورد علاقه داشته باشند، ترکیب جالبی به شمار می رود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  بلیط هواپیمای فرست کلاس

در این نوع گردشگری افراد تعطیلات خود را با بازدید از مکان های مرموزی می گذرانند. مکان هایی که معمولا سال هاست زندگی در آنها جریان ندارد. این نوع گردشگری یعنی سفر به مکان هایی که تاریخچه ی ترسناک و دلهره آور آنها، سبب شده تا مردم محلی داستان های مختلفی را برایشان سر هم کنند. همین موضوع هیجان زیادی را برای کسانی در پی خواهد داشت که به دنبال ماجراجویی هستند. همچنین کسانی که می خواهند تعطیلات متفاوتی را تجربه کنند.

نمونه هایی از گردشگری سیاه در ایران

گردشگری سیاه در ایران نیز وجود دارد. مانند باغ سنگی درویش خان، غار حفاری شده خالو حسین، زندان قصر تهران، ریگ جن و کوه خلج.  هر یک از اینها به دلیل تاریخچه ی ترسناک یا دلهره آور خود در این فهرست جای گرفته اند.

برای مثال باغ سنگی درویش خان غمگین ترین باغ ایران نامیده می شود. این باغ متعلق به درویش خان بود. او با از دست دادن باغ خود به نشانه ی مخالفت با موقعیتی که برایش ایجاد شده بود، با دست خودش درختان خشک شده ی باغش را به مکان دیگری منتقل کرد. سپس سنگ های ریز و درشتی را هم از شاخه های آنها آویزان کرد.

باغ درویش خان

همین موضوع این مکان را به باغی غم انگیز و وهم آور تبدیل کرده است. نمونه های دیگر ذکر شده نیز هر یک داستان و افسانه ای دارند. همین داستان ها این مکان ها را به مقصد مناسبی برای گردشگری سیاه در ایران تبدیل می کنند.

با تور های یک روزه و دو روزه قوی سیاه پارسیان همراه باشید تا بهترین و بکرترین مکانهای گردشگری کشور را تجربه کنید.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  3 مقصد گردشگری ناشناخته برای ماجراجویان

برای رزرو و اطلاع از تورهای داخلی با ما در ارتباط باشید : 02165255534 – 09036834341 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید