اربعین 1401

اربعین حسینی

چهلمین روز شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله حسین را اربعین می نامند.

این روز مقدس و ارزشمند نزد شیعیان بسیار مهم می باشد. هر سال در روز اربعین که برابر با بیستم ماه صفر است، دوستداران و عاشقان امام حسین (ع) با برپایی مراسم سوگواری و شرکت در پیاده روی باشکوه اربعین از ثواب زیارت اربعین برخوردار می‌شوند. این اجتماع بزرگ به مقصد مرقد امام حسین (ع) است. پیاده روی اربعین، بزرگترین پیاده روی جهان است که رکورد ورود بیش از ۴۵ میلیون نفر زائر به شهر کربلا در این روز ثبت شده است.

اربعین به عربی: (الاربعین) در لغت به معنی چهلم است. در اصطلاح اسلامی، یک مراسم مذهبی شیعی است که بیستم صفر 61 هجری قمری چهل روز پس از روز عاشورا،  روز کشته شدن حسین بن علی نوه محمد، فرزند علی ابن ابی طالب و فاطمه زهرا (ع) و امام سوم شیعیان در کربلا برگزار می شود. حسین بن علی و 71 نفر از یارانش در سال 61 در جنگ کربلا توسط سپاه عبیدالله زیاد کشته شدند.

تاریخچه اربعین حسینی

پیش تر گفتیم که اربعین به معنای 40 است، یعنی چهل روز بعد از شهادت امام سوم شیعیان حسین (ع) در روز عاشورا، اربعین حسینی نامیده می شود. طبق نقل های تاریخی به دست آمده، جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر اسلام(ص)، به همراه عطیه عوفی در اولین چهلم شهادت امام حسین (ع) به عنوان اولین زائر برسر مزار امام حسین (ع) حاضرشده و امام را زیارت کرده است.  زیارت اربعین تنها درباره حسین بن علی (ع) وارد شده و هیچ پیشینه‌ای را نمی‌توان برای اربعین و اعمال مربوط به این روز تا پیش از حادثه عاشورا تصدیق کرد و این ویژگی و امتیاز، تنها برای امام حسین (ع) دانسته شده است.اعتقاد بر این است که حسین بن علی، قدیس مسلمانی که برای او زیارت انجام می شود، و از همه مرزهای فرهنگی فراتر رفته و نمادی از آزادی و شفقت جهانی است. حال و هوای این زیارت با خلوص و همبستگی جمعی زیادی توصیف شده است. به همین دلیل پیاده روی همگانی یکی از مراسمات مذهبی شیعیان است، که هرساله تعداد زیادی از افراد، از اقصی نقاط دنیا در این گردهمایی مذهبی شرکت می کنند.

 

تاریخ روز اربعین 1401

  • تاریخ روز اربعین در تقویم شمسی ۱۴۰۱ برابر است با شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
  • تاریخ روز اربعین در تقویم قمری برابر است با ۲۰ صفر ۱۴۴۴
  • تاریخ روز اربعین در تقویم میلادی برابر است با ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲
پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  جزیره سانتورینی

سفر زمینی اربعین

علاوه بر بلیط پرواز کربلا و نجف سالانه شمار زیادی از زائران از طریق مرز های زمینی در اربعین شرکت میکنند. سفر زمینی به کربلا تا چند روزی زمان بر میباشد، و با گروهی از زائران در پیاده روی همگانی شرکت می کنید.

طبق گفته ی پژوهشگران، راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان شیعه در بین شیعیان رایج بوده. زائران و ساکنان عراقی از شهرهای خود به سمت کربلا حرکت می کنند. اما اکثر زائرین ایرانی مسیر نجف تا کربلا را برای پیاده روی انتخاب می کنند. مسافت پیاده روی بین این دو شهرحدودا 80 کیلومتر است و1452 ستون بین مسیر، نجف به کربلا می باشد. مدت زمان این  پیاده روی همگانی 25 الی 30 ساعت میباشد. بهترین زمان برای این سفر پرشورمذهبی 16 صفر است. اگر سفر خود را از شهر بصره شروع کنید،حدود 520 کیلومتر(320مایل) با کربلا فاصله دارید.

پیاده روی اربعین

پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد، همانطور که می دانید جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است، در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.

اربعین 1401

برپایی موکب ها در مسیر پیاده روی

در مسیر نجف تا کربلا به علت طولانی بودن مسیر غذا، اسکان و خدمات دیگری به صورت رایگان توسط داوطلبان به زائرین عزیز ارائه می شود. چندین سال است که در مسیر راهپیمایی مکان هایی معمولا به صورت چادرهایی بزرگ که به آن (موکب) می گویند، به صورت مردمی و خودجوش برپا می شود. در این موکب ها علاوه براینکه میتوانید استراحت کنید از خدمات و امکانات بهداشتی و رفاهی به صورت رایگان استفاده می کنید. هرساله تعداد زیادی از این موکب ها، توسط اجتماعات مذهبی عراق برای استراحت زائرین برپا می کنند و مدیریت این موکب ها به شکل مردمی و مستقل از دولت انجام می شود. طبق گزارشات در سال 1394 شمسی حدود 7000 عدد موکب برپا شده است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  جاذبه های تفریحی مارماریس

شرکت کنندگان پیاده روی اربعین

شمار شرکت کنندگان ایرانی در این گردهمایی عظیم و باشکوه، در سال های اخیرآمار شگفت انگیزی داشته است.

در سال های 89 تا95 از چهل هزار نفربه دو میلیون و دویست هزارنفر رسیده است. این آمار نشان دهنده ی افزایش 55 برابری زائران درمدت 6 سال که هرساله افزایش بیش از 130 درصدی یافته است و در سال 96 بیش از 3 میلیون زائر از ایران در این مراسم شرکت کردنده اند.

وسایل مورد نیاز برای پیاده روی اربعین

ازآنجا که، سفر زمینی اربعین مسیری طولانی در پیش دارد باید محتاطانه و با دقت وسایل مورد نیاز خود را انتخاب کنید. و از جمع آوری وسایل غیرضروری صرف نظر کنید، چراکه باید چندین ساعت پیاده روی کنید. وسایل غیر ضروری خستگی زیادی را برایتان رقم میزند.

وسایل مناسب این سفر عبارتند از:

  • کفش مناسب پیاده روی
  • لباس مناسب فصل
  • کوله پشتی سبک و وسایل مورد نیاز
  • شارژر و پاور بانک
  • کرم ضدآفتاب
  • دارو لازم شخصی
  • دینار عراقی یا دلار

نکته قابل توجه این است که حتما دینارعراقی و یا دلار به همراه داشته باشید، ممکن است برای خرید، عراقی ها پول ایرانی از شما نپذیرند و یا مبلغی اضافه تر با شما حساب کنند. پس بهتر است که حتما پیش از سفر مقداری دینار عراقی و یا دلار به همراه داشته باشید.

خوب است بدانید:

رعایت نکات بهداشتی یکی از مهم ترین مواردی است که باید در طول سفر به کربلا( مخصوصا شرکت در راهپیمایی) به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

مراکز درمانی متعددی در طول سفر وجود دارد، در صورت بروز مشکل حتما به آن ها مراجعه کنید.

باتوجه به نوع سفر خود، سفر زیارتی تا حدامکان در نوع پوشش خود دقت کنید.

سعی نکنید بدون ویزا وارد خاک عراق شوید، چراکه به شدت با افراد متخلف  برخورد می شود و 1 تا 3 سال حبس دارد.

لازم به ذکر است، اگر توانایی پیاده روی تا کربلا را ندارید و یا ممکن است در طول سفر خسته شوید، بهتر از ون و یا هر وسیله ی نقلیه ی موجود دیگر استفاده کنید. البته باید بدانید تا 10 کیلومتری کربلا مسیر ورود خودرو کاملا بسته می باشد.

روی تمام ساک ها، کیف و چمدان، موبایل و دوربین حتما نام و مشخصات خود را بنویسید.

از تصادفات، تجمع افراد و محل انفجارات احتمالی دوری کنید.

برای سفر زمینی به کربلا داشتن گذرنامه و پاسپورت الزامی است.

امیدواریم با راهنمایی و نکات ذکر شده، سفری  بی خطر و راحتی را تجربه کنید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید