گیلان

گیلان یکی از استان‌های شمالی ایران و یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار ایران است که به‌لطف آب‌ و هوای معرکه، طبیعت بکر و دیدنی و جاذبه‌های متعدد، هیچ‌گاه برای سفر تکراری نمی‌شود. در این مقاله به معرفی جاذبه های گردشگری آن پرداخته ایم تا هر آنچه نیاز است بدانید را به شما بگوییم.

شهرهای مختلف گیلان از جمله رشت، لنگرود، لاهیجان، بندر انزلی، رودسر، رودبار و غیره جاذبه های دیدنی زیادی در خود جای داده اند.آب و هوای گیلان به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و همسایگی با دریای خزر از سمت شمال، یک آب و هوای معتدل و پرباران است. به همین دلیل در هر زمان از سال باید انتظار بارش باران را داشته باشید. عموما رطوبت هوا در تمام شهرهای گیلان زیاد است.

سفر به گیلان را در فصل های گرم سال مانند تابستان و بهار، جذاب و خواستنی تر است. بنابراین اگر به دنبال سفر ارزان به گیلان هستید، به شما فصل‌های پاییز و زمستان را به شما پیشنهاد می دهیم. در این دو فصل مسافران کمتری روانه شمال می شوند. برای همین اجاره ویلا، رزرو هتل و حتی قیمت غذای رستوران ها به نسبت بقیه مواقع پایین تر است.

برای رفتن به شهرهای استان گیلان می توانید از روش های مختلف زمینی، ریلی و هوایی استفاده کنید. شهر رشت به عنوان مرکزیت این استان دارای فرودگاه، راه آهن و پایانه اتوبوسرانی است. قوی سیاه پارسیان در کنار شماست تا بتوانید از روش های مختلف به این شهر زیبا سفر کنید.

جاذبه های گردشگری گیلان:

  • ماسوله

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن واقع شده است.  ماسوله گیلان از جاهای دیدنی فومن و شهری سنتی و قدیمی است که با وجود خانه‌های زردرنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ در دنیایی مه‌آلود، بیشتر شبیه به یک تابلو‌ نقاشی یا کارت پستال است. ماسوله یکی از معدود شهرهای بدون وسیله نقلیه موتوری در دنیا است که با کوچه باغ‌های باریک و پله‌پله، تردد هرگونه وسایل نقلیه را غیرممکن کرده است.

گیلان

ماسوله، بدون شک یکی از بهترین مناطق ایران برای خستگی در کردن و پناه بردن به طبیعت است. شهری که هر روز صبح با آواز خروس‌ها و بوی مطبوع نان محلی بیدار می‌شود. نمایی زیبا از خانه‌های پلکانی، بالکن‌های مزین به گل‌های شمعدانی، جنگل‌های بکر و سرسبز، آبشارهای خروشان و کوه‌های بلند، از آن دسته مناظری است که قطعا شما را عاشق خود خواهد کرد. آب و هوای مطبوع، مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز، غذاهای باکیفیت و فضای رویایی شهر ماسوله گیلان، آن‌قدر جذاب است که شما را بارها و بارها به‌سمت خود خواهد کشاند.

  • قلعه رودخان

قلعه رودخان گیلان یکی از مهم‌ترین دژهای تاریخی و نظامی ایران است در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در نزدیکی روستای رودخان و در میان انبوه درختان جنگلی جای گرفته است. این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در طول تاریخ خود فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است و اکنون یکی از جاهای دیدنی و مهم فومن محسوب می‌شودکه گردشگران فراوانی را به سوی خود جذب می‌کند.

گیلان

قلعه رودخان در حدود ۱۶۰۰ پله دارد که جدید هستند و برای گردشگران ساخته شده‌اند. پله‌های اصلی در طی کاوش‌های باستان‌شناسی در امتداد دیوارها و برج‌ها از زیر خاک بیرون کشیده شده است که تعداد آن‌ها به ۹۳۵ پله می‌رسد؛ برای همین این مکان به قلعه هزار پله معروف است.

  • اولسبلنگاه

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری گیلان، روستای  اُلَسَبِلَنگاه است که یکی از ییلاقات سرسبز و خوش آب‌وهوای شمال کشور است که در ۵۰ کیلومتری غرب رشت و ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال است. سراسر ییلاق اولسبلنگاه مملو از سرسبزی و طراوت است که با کلبه‌های چوبی، گله‌های اسب‌های وحشی و اهلی و گاوهای اهالی روستا به مانند تابلوی نقاشی خیره‌کننده می‌ماند. در سفر به اولسبلنگاه ماسال می‌توانید از محصولات تازه و طبیعی این روستا همچون عسل و لبنیات خرید کنید و به‌عنوان سوغات برای دوستان و آشنایان خود ببرید. لازم است بدانید که در فصل‌های سفر به اولسبلنگاه، برای ورود به روستا به‌ازای هر اتومبیل مبلغی باید پرداخت کنید.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  راهنمای خرید بهترین بلیط هواپیما

گیلان

  • تالاب انزلی

بندر انزلی، واقع در استان گیلان، یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شمال کشور است که هر سال، گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری زیبا و طبیعت بکر و منحصربه‌فرد، به آن سفر می‌کنند.

یکی از جاهای دیدنی شهر بندر انزلی، تالاب یا مرداب انزلی است؛ تالابی بین‌المللی در جنوب غربی سواحل دریای خزر. نیلوفرهای آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی، چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را در تالاب خلق می‌کنند که از دیدن آن سیر نخواهید شد. قایقرانی، ماهیگیری و پرنده نگری از محبوب‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید.

گیلان

تالاب انزلی، یک تالاب منحصربه‌فرد در ایران و در جهان است که با وجود بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه آبزی از تنوع زیستی بسیاری برخوردار است. وسعت تالاب انزلی باتوجه به فصل و البته شرایط آب و هوایی متفاوت است و ممکن است در طول فصول پربارش سال به  ۱۲۰ کیلومتر مربع و در فصول کم باران به حدود ۸۰ کیلومتر مربع برسد.

  • آکواریوم انزلی

آکواریوم انزلی جزو بزرگ‌ترین و کامل‌ترین آکواریوم‌های ایران است که در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد و گونه‌های مختلف آبزیان، خزندگان و پرندگان را در خود جای داده است. تونل آکواریوم انزلی با ۴۰ متر طول، طولانی‌ترین تونل شیشه‌ای زیر آب در ایران به حساب می‌آید و چشم‌اندازهای خارق‌العاده‌ای را پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند.

گیلان

  • موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌ های رشت است. این موزه مکانی عالی برای آشنایی با معماری، فرهنگ، سبک زندگی، غذاهای محلی، صنایع‌ دستی، پوشاک و… مردم مناطق مختلف استان گیلان است. ۲۸ مجموعه مسکونی در این موزه جای گرفته‌اند و فضاهای روستایی دیگر مانند شالیزار و کاهدان، لانه مرغ و… در آن بازسازی شده‌اند. موزه میراث روستایی گیلان تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای هر بازدیدکننده رقم می‌زند.

گیلان

در این اکوموزه بزرگ علاوه بر بازدید از فضاهای روستایی و آشنایی با فرهنگ و معماری مناطق مختلف استان، می‌توانید با لباس‌های محلی عکاسی کنید، از غذاهای محلی بچشید و از بازارچه صنایع دستی خرید کنید. کارگاه‌های آموزش و تولید صنایع‌دستی، نظیر گمج‌سازی و سفالگری، مرواربافی، رشتی‌دوزی و… ، محوطه‌ی بازی‌ها و نمایش‌های بومی، مراکز تحقیقات کشاورزی و دامپروری، پژوهشگاه معماری و مردم‌شناسی، پارک کودک، باغ‌های پرورش گیاهان دارویی و درختان بومی، اردوگاه تفریحی، معماری چوب ملل و دو مجموعه‌ مهمانپذیر با الهام از معماری روستایی در این موزه در نظر گرفته شده‌ است.

  • دریاچه سراوان رشت

دریاچه سراوان گیلان در پارک جنگلی سراوان جای گرفته است این دریاچه که در غرب جاده و حد فاصل رشت تا سیاهکل قرار گرفته در نگاه اول شبیه به چمنزاری گسترده به نظر می‌رسد؛ گرچه کل دریاچه با خزه‌ پوشیده شده است. بی‌شک تجربه قایق‌سواری در این دریاچه زیبا و سرسبز، برای هر گردشگری متفاوت خواهد بود؛ به‌خصوص که می‌توانید در طول گشت‌وگذارتان با قایق، لحظه‌های نابی را عکاسی کنید.

گیلان

  • میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری مربوط به دوره پهلوی است و از جاهای دیدنی گیلان به شمار می‌آید. این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. ساختمان سفید و زیبای کاخ شهرداری در شهر رشت یکی از جاذبه‌های زیبای این شهر و از چشم‌نوازترین عمارت‌های میدان شهرداری رشت است که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.خیابان‌های منتهی به این میدان، تا فاصله حدودا چند صد متر سنگ‌فرش شده‌اند. به همین دلیل نیز، تردد ماشین در این فاصله ممکن نیست.

گیلان

عمارت شهرداری رشت نماد شهر رشت و یکی از جاذبه‌های اصلی و چشم‌نواز شهر است که هنوز نیز گروه موزیک و ارکستر آن برقرار است و گردشگران شهر رشت می‌توانند از آن دیدن کنند.

  • آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی مشهور به سردار جنگل، یکی از چهره‌های برجسته تاریخ ایران است. وی در سال ۱۳۰۰ درگذشت و مقبره او، در شهر رشت، در قبرستان سلیمان داراب جای گرفته است. این مقبره را با الهام از معماری استان گیلان و معماری اسلامی ساخته‌اند و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  اقامتگاه بومگردی ناخدا علی قشم

گیلان

در اطراف مزار میرزا کوچک خان جنگلی، اجساد مجاهدان جنگلی دفن و اسامی آن‌ها روی سنگ قبر آنان حک شده‌اند. آرامگاه هایی چون، حسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی، شیون فومنی، جهانگیر سرتیپ پور، دکتر محمود بهزاد و نصرت رحمانی. در کنار آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، مسجد سلیمان داراب قرار دارد.

  • جنگل گیسوم

گیسوم از جاهای دیدنی اسالم و جنگلی فوق‌العاده زیبا، بکر و ۸۰ هکتاری است که در فاصله ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا قرار دارد و به‌دلیل وجود یک روستا دقیقا با همین اسم در‌ آن منطقه، به این نام خوانده می‌شود.

منطقه‌ تفریحی گیسوم صرفا منطقه‌ای جنگلی نیست؛ چراکه در کنار آن، یک فضای بکر ساحلی وجود دارد که در آنجا می‌توانید ساعت‌ها به تماشای دریا و زیبایی‌های آن بنشینید. وجود جنگل و دریا کنار هم که هرکدام دنیایی از زیبایی را در خود جای می‌دهد، منطقه‌ گیسوم را به یکی از جذاب‌ترین و اصلی‌ترین مقصدهای گردشگران تبدیل می‌کند. پتانسیل بسیار بالای این منطقه، حدود ۱۵ سال پیش مورد توجه شهرداری تالش قرار گرفت و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، به‌شکل‌گیری یکی از مناطق بی‌نهایت جذاب تفریحی جنگلی و ساحلی کشور منجر شد.

گیلان

  • شیطان کوه

شیطان کوه در لاهیجان قلب شهر محسوب می‌شود. کوهی سرسبز و زیبا پوشیده از درختان بلند که تپه‌ماهورهای آن پوشیده از بوته‌های چای است. امکان ندارد کسی به لاهیجان سفر کند و شیطان کوه را از قلم بندازد؛ چراکه این کوه در هر کجای شهر که باشید در برابر شما قد علم خواهد کرد و شما را دعوت می‌کند تا از فراز آن چهره‌ای دوست داشتنی شهر را نظاره‌گر باشید.

گیلان

  • تله‌کابین شیطان کوه

تله‌کابین شیطان کوه را با نام تله‌کابین احرار و تله‌کابین بام سبز نیز می‌شناسند. این تله‌کابین در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است. یکی از امکانات تفریحی شیطان کوه تله‌کابین این منطقه است که برای هرکس که به لاهیجان سفر کند تجربه‌ای بی‌نظیر را رقم خواهد زد. شما در تله‌کابین بام سبز منظره‌ای زیبا از مزارع سرسبز چای را در زیر پای خود خواهید دید. این تله کابین از بام سبز آغاز می‌شود و پس از طی مسیری یک و نیم کیلومتری شما را به ایستگاه پایانی می‌رساند که با نام تاج خروس می‌شناسند.

گیلان

  • گردنه حیران

گردنه حیران از جاهای دیدنی آستارا است. این گردنه در مسیر ارتباطی میان آستارا و اردبیل واقع شده است و در تقسیم جغرافیایی جزو استان گیلان محسوب می‌شود. هنگامی که وارد مسیر گردنه حیران شوید، تونل‌هایی از ابر و مه، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. همچنین وجود حیوانات اهلی در کنار جاده و سرسبزی مسیر می‌تواند احساس بسیار خوبی را به شما ببخشد.

گیلان

لازم به ذکر است که گردنه حیران آستارا به سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تقسیم می‌شود.

فراموش نکنید که علت وجود ابر و مه در گردنه حیران به‌دلیل مرتفع بودن آن نیست؛ در حقیقت ارتفاع بلند بخش گردنه حیران، فقط ۱۵۰۰ متر از سطح دریا است و کارشناسان بسیاری اعلام کرده‌اند که رطوبت دریای خزر، اصلی‌ترین علت وجود ابر و مه در گردنه حیران و مناطق پیرامون آن به حساب می‌آید.

 

جاذبه هایی که در این مطلب خواندید، تنها گوشه ای از جاذبه های گردشگری این استان زیباست. گیلان علاوه بر این ها صد ها مکان هایی جذاب برای بازدید دارد. شما میتوانید برای رزرو هتل در گیلان و یا خرید بلیط هواپیما، قطار و یا اتوبوس به رشت از سایت قوی سیاه استفاده کنید و یا برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۵۲۵۵۵۳۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید