استانبول کارت

کم شدن هزینه ها در سفر به دلیل نوسان قیمت‌ها، موضوع بسیار مهمی به حساب می‌آید. بدون شک یکی از نیاز های ما در مقصد سفر، جابجا شدن و رفت و آمد در سطح شهر خواهد بود. به دلیل قیمت بالای سوخت در شهر استانبول هزینه جابجایی شما برای تفریح، بازدید از مکان های تاریخی و طبیعی و همچنین خرید کردن، با وسیله نقلیه مانند تاکسی در این شهر گران تمام می شود.

منطقی خواهد بود که برای صرفه جویی در هزینه های خود در زمان سفر به استانبول به استفاده از اتوبوس مترو تراموا و وسایلی از این دست که می‌توانند هزینه حمل و نقل شما را کاهش دهند فکر کنید. اما خبر بد این است هزینه استفاده از این وسایل در حالت عادی کمتر از تاکسی نخواهد بود اما شما می توانید با استفاده از استانبول کارت هزینه های خود را به میزان ۳۰ الی ۵۰ درصد کاهش دهید. در ادامه به شما توضیح می دهیم که استانبول کارت چیست و چه مزایایی دارد.

استانبول کارت

اتوبوس‌های مخصوص فرودگاه (اتوبوس‌های سریع‌السیر) علاوه‌بر استانبول کارت، برای کرایه، پول نقد هم قبول می‌کنند؛ اما از زمانی که وارد شهر شدید، به هیچ وجه امکان پرداخت پول نقد برای کرایه‌تان در اتوبوس، مترو، تراموا و… وجود ندارد. برای استفاده از این وسایل در استانبول، شما باید از ژتون استفاده کنیدکه تک هستند و شما فقط یک بار می توانید از آن استفاده کنید. اما با کارت گردشگری استانبول یا همان استانبول کارت، می توانید تقریباً به تمام وسایل نقلیه دسترسی داشته باشید و با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که صرفه بسیاری نسبت به ژتون دارد.

استانبول کارت کارت هوشمندی است که برای پرداخت کرایه در حمل و نقل عمومی استفاده می شود. این کارت در مارس ۲۰۰۹ معرفی و در نهایت جایگزین بلیط الکترونیکی آکبیل شد. اندازه استانبول کارت مانند کارت های هوشمند است و به راحتی در کیف پول جا می شود، مقدار شارژ آن از قبل پرداخت می شود و به راحتی هم قابل شارژ شدن است.

استانبول کارت

شما با استفاده از استانبول کارت می توانید از مترو باس، مترو، تراموا، اتوبوس، تی سی دی دی، قایق، هاواتاش یا همان هاواباس که اتوبوسی مخصوص فرودگاه است و البته تمامی قایق های کروز که شامل قایق توریل و قایق دنتور می شوند، به راحتی استفاده کنید که به میزان چشمگیری هزینه‌های رفت‌وآمد را کمتر خواهد کرد. نکته جالب این است که زمانی که شما برای اولین بار از استانبول کارت استفاده می‌کنید، به یک میزان از شارژتان کم می‌شود، اما اگر در طول ۲ ساعت دفعات دیگری هم از این کارت استفاده کنید، به طور پلکانی هزینه کرایه‌تان کمتر می‌شود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  اسرارآمیزترین جاذبه های گردشگری دنیا

روش خرید استانبول کارت بسیار آسان است و نیاز به ثبت ‌نام یا پیگیری اداری خاصی ندارد. شما می‌توانید استانبول کارت را از دکه‌های داخل ایستگاه مترو بخرید. دستگاه‌های شارژ کارت مترو هم استانبول کارت را می‌فروشند. روش دیگر این است که از دکه‌های روزنامه فروشی داخل شهر کارت‌تان را تهیه کنید.

در زمان تمام شدن سفر خود نگران نباشید، اعتبار استانبول کارت تا دو سال آینده در کارت باقی می ماند و شما می توانید به راحتی آنرا در سفرهای بعدی خود استفاده کنید. پیشنهاد دیگر ما این است که این کارت را به اقوام، خویشان و یا دوستان خود بدهید که در سفر استانبول از آن بدون دردسر استفاده کنند.

انواع استانبول کارت

۱-استانبول کارت معمولی که از طریق دستگاه و نامحدود میشود تهیه کرد.

۲- استانبول کارت آبی (Mavi) که از طریق دفاتر شهرداری باید تهیه کنید

  • یکی از محبوب ترین نوع Istanbul kart ها کارت های Mavi هستند که برای کسانی که به در روز زیاد از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند کارایی دارد.

۳- استانبول کارت دانشجویی که از طریق دانشگاه باید تهیه کنید.

  • دارندگان این نوع کارت بصورت نیم بها از خدمات حمل و نقل استفاده می کنند.

۴- استانبول کارت مخصوص سالمندان

  • این نوع کارت فقط مخصوص افراد مقیم ترکیه است که سن آنها بیش از ۶۵ سال باشد.

روش های شارژ استانبول کارت

برای شارژ این کارت رقم‌های متفاوتی وجود دارد که هرکس به تناسب میزان مصرف خود می‌تواند کارتش را شارژ کند.

شارژ استانبول کارت در ATM

شارژ هیچ فرایند سختی را پیش رو ندارید، به راحتی با پرداخت لیر ترکیه می توانید کارتان را انجام دهید.

شیوه کار به این ترتیب است که به یکی از دستگاه‌های شارژ موجود در ایستگاه‌ها مراجعه کنید. کارت را روی سطح شیشه ‌ای مخصوص کارت قرار دهید. با قرارگیری کارت روی صفحه، موجودی آن در مانتیور دستگاه نشان داده می‌شود. بعد از اینکه میزان موجودی را خواندید، کارت را بردارید. اسکناس را وارد دستگاه کنید. حواستان باشد که اسکناس را کاملا صاف داخل دستگاه قرار بدهید. مجددا کارت را روی سطح شیشه‌ای بگذارید. بعد از چند ثانیه کارت شما به اندازه اسکناسی که در دستگاه گذاشتید، شارژ می‌شود. بعد از آن هم دستگاه یک رسید بابت پرداختی به شما خواهد داد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  بهترین روش برای بستن چمدان

استانبول کارت

شارژ استانبول کارت در دکه های مترو و روزنامه فروشی

یکی دیگر از روش ها، این است که به صورت حضوری نزد دکه های روزنامه فروشی یا آن هایی که در مترو و اتوبوس هستند بروید و اقدام به شارژ استانبول کارت بنمایید. هم برای خرید و هم شارژ هیچ فرایند سختی را پیش رو ندارید، به راحتی با پرداخت لیر ترکیه می توانید کارتان را انجام دهید.

بلو کارت

یکی دیگر از کارت‌های اعتباری که می‌توانید در استانبول استفاده کنید، کارت آبی یا بلو کارت است. این کارت به مدت ۳۰ تا ۱۸۰ روز اعتبار دارد. این کارت شخصی است، یعنی فقط یک نفر می‌تواند از آن استفاده کند. اگر تصمیم دارید مدت طولانی در استانبول بمانید، می‌توانید از بلوکارت استفاده کنید. قیمت بلو کارت کمی بیش از ۲۰۰ لیر است.

استانبول بلو کارت

ساعات کاری حمل و نقل عمومی استانبول

در شهر استانبول مترو بین ساعت های ۶ صبح تا ۱۲ شب فعالیت می کند، شبانه روزی نیست اما در کنار آن متروباس در این شهر بصورت ۲۴ ساعته در حال خدمت رسانی است. فراموش نکنید که هنگام خارج شدن حتماً استانبول کارت خود را در ایستگاه بزنید. اگر فراموش کردید کارت را در ایستگاه بزنید باید بدانید که کاهش هزینه‌ها شامل شما نخواهند شد.

استانبول کارتدر کنار این ها مارماری مانند مترو بین ساعت های ۶ صبح تا ۱۲ شب حمل و نقل مسافران را انجام می دهد. شاید ندانید که مارماری یا مارمارای یک نوع قطار زیرزمینی و کابلی است که در کنار مترو و متروبوس، برای جا به جا کردن افراد در شهر استانبول خدمت رسانی می کند. برای تمام این وسایل می توانید از استانبول کارت استفاده کنید.

باید بدانید کم کردن هزینه های سفر استانبول شما، تنها به استفاده از استانبول کارت و حمل و نقل بستگی ندارد. شما با مدیریت کردن هزینه های سفر خود به راحتی می توانید در تمام مراحل کاهش چشمگیری را اعمال کنید. به طور مثال در مواقعی از سال برای سفر اقدام کنید که میزان مسافرت به شهر استانبول کم است. این کار باعث می شود که هم در قیمت ‌‌بلیط استانبول و هم در قیمت هتل استانبول و همچنین تخفیف های چشمگیر در و غذا های ترکیه دیده شود.

مناسبت هایی مانند بلک فرایدی باعث می شود تا اجناس تخفیف های چشمگیری در مراکز خرید داشته باشند .

شما می توانید برای رزرو تور با بهترین نرخ از سایت قوی سیاه استفاده نمائید و برای اطلاعات بیشتر جهت اطلاع از بهترین زمان سفر به استانبول با شماره ۶۵۲۵۵۵۳۴-۰۲۱ تماس حاصل فرمائید.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here