مرز رازی

مرز رازی

امروزه با توجه به افزایش قیمت پرواز ها و سفرهای هوایی، سفرهای زمینی بهترین جایگزین برای آن می باشد. از آنجا که یکی مزیت های مرز رازی سفر به وان است، اما جالب است بدانید که از طریق این مرز میتوانید به راحتی و بدون سختی به سایر شهر های دیگر در ترکیه با پروازهای ارزان و همینطور به صورت زمینی سفر کنید. در این مقاله با سایر مزیت های مرز رازی آشنا می شویم.

مرز رازی یا گمرک رازی خوی در بخش قطور واقع در شهرستان خوی در فاصله 75 کیلومتری شهر خوی و 5 کیلومتری شهر قطور و در مرز ایران با ترکیه قرار دارد.

مسیر زمینی مرز رازی از لحاظ مسافت و امنیت راه ها (امنیت جاده ای و امنیت نظامی) مسیر امنی می باشد.

کسانی که قصد سفر به شهر ترکیه وان را دارند، مرز زمینی رازی بهترین گزینه و همچنین به لحاظ امنیت و مسافت کوتاه تر و سریع تر به وان توصیه می شود.

مرز رازی به صورت 24 ساعته فعالیت میکند . این مرز به علت قرار گرفتن در نزدیک روستایی به این نام شناخته می شود. اهمیت این مرز به علت وجود خط آهن آسیا و اروپا در آن است، که یک قرن سابقه دارد. نرسیده به مرز رازی خانه های سازمانی گمرک و راه آهن رازی، که اکنون متروکه شده است، بیانگر این نکته است که چه برنامه ریزی خاصی برای آن شده است.

فاصله تبریز تا مرز رازی حدود 3 تا 3.30 ساعت فاصله می باشد. شهر خوی بین تبریز و مرز زمینی رازی واقع می باشد و به لحاظ سرسبزی طبیعت و زیباییهای طبیعی مورد توجه واقع شده است. به هنگام تردد از این مسیرشاهد پل زیبای قطور خواهید بود که در مسیر راه آهن ایران و ترکیه در نزدیکی خوی قرار گرفته است، این پل تا مدت ها بزرگترین دهانه قوسی را در بین پل های ایران داشت.

فاصله تبریز تا شهر زیبا، با فرهنگ و اقتصادی خوی 2 تا 2.30 ساعت بوده و از خوی تا مرز زمینی رازی 1 ساعت می باشد. در اینجا می توانید با استفاده از تاکسی های زرد رنگ بین شهری در مسیر خوی- رازی تردد کنید..

از طرف ترکیه، فاصله مرز زمینی رازی(کاپی کوی ترکیه) تا شهر وان 99 کیلومتر می باشد. بین مرز زمینی رازی (کاپی کوی) و شهر وان، روستای سارای، شهر اوز آلپ و روستای ارچک قرار دارند.

تاریخچه مرز رازی

تا قبل از جنگ چالدران شهرهای وان تا دیار بکر از اراضی ایران بود؛ که پس از شکست ایران در جنگ چالدران این مناطق از ایران جدا شده و جزو قلمرو امپراتوری عثمانی محسوب گردیدند. به علت دوستی شدید و عقاید مشترک سیاسی بین آتاتورک و رضا شاه، هر دو رهبر مصمم به ارتقای روابط سیاسی و اقتصادی خود گردیدند. از همی جهت راه‌آهن ایران را رضا شاه به راه آهن ترکیه از طریق مرز رازی متصل نمود. در اردیبهشت سال ۱۳۱۳ خورشیدی رضا شاه از مسیر راه‌آهن رازی بازدید و پل هوایی قطور بزرگترین و طولانی ‌ترین پل هوایی خاورمیانه را افتتاح نمود تا با تکمیل آن به‌طور عملی پروسه راه‌آهن ایران به اروپا تکمیل شود. در مسیر سر سبز جاده قطور، چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از تونل‌های خط آهن به چشم می‌خورد. آخرین روستای ترک‌نشین ایران روستای چاوشقلی در فاصله ۱۰ کیلومتر خوی می‌باشد. این تقسیم‌بندی مرزی بر اساس قومیت کرد و ترک پس از جنگ چالدران صورت گرفته‌است.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  محدودیت های سفر به ترکیه 2021

مرز رازی

فاصله زمینی تبریز تا وان ترکیه

تبریز یکی از مبداهای اصلی تورهای زمینی وان محسوب می‌شود و اتوبوس‌های متعددی از این شهر عازم وان می‌شوند. کسانی که از شهر تبریز خواهان سفر زمینی به وان ترکیه هستند از دو مرز رازی و بازرگان می‌توانند مسیرشان را ادامه دهند که فاصله و مدت زمان مرز رازی صورت زیر است:

فاصله تبریز تا وان از مرز رازی حدود 330 کیلومتر است که این مسافت با خودرو شخصی حدود 4 ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد و پرترددترین مرز برای سفر به وان است.

برای رزرو ترانسفر از تبریز تا وان و شهرهای دیگر به راحتی میتوانید با کارشناسان قوی سیاه تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید.

همانطور که پیش تر گفتیم یکی از مقاصد فوق العاده برای سفرهای زمینی از مرز رازی وان است. وان یکی از شهرهای شرقی ترکیه است که فاصله زیادی با شهر استانبول (واقع در غرب ترکیه) دارد. کسانی که با خودروی شخصی‌شان تمایل به سپری کردن این مسیر را دارند، برای رسیدن به استانبول دست کم به 18 الی 19 ساعت رانندگی بی‌وقفه نیاز دارند.

از شهر وان به کدام شهرها میتوان سفرکرد؟

از شهر وان به صورت زمینی میتوان به شهرهای: استانبول، آنتالیا، ازمیر، آنکارا، ترابزون، کوش آداسی، بدروم،آدانا، آلانیا، قونیه، مارماریس و چشمه سفر کرد.

درنظر داشته باشید که بعداز گذر از مرز رازی و ورود به شهر وان به تمامی شهرهای ذکرشده با پروازهای ارزان نیز میتوانید سفر کنید. قوی سیاه این امکان را برای شما فراهم کرده تا هر مقصدی را به راحتی و با کمترین قیمت رزرو کنید.

مقدار بار مجاز هر مسافر عبوری از مرز رازی چقدر است؟
هر مسافر میتواند یک چمدان 25 کیلویی را با خود ببرد و مقدار بیشتر از این در مرز جلوگیری و احتمال توقیف را دارد.

امنیت پارکینگ مرز رازی

پارکینگ این مرز دارای دوربین و به صورت رو باز و خاکی میباشد،  ولی در کل نظارت بر روی این پارکینگ در سطح مطلوبی می باشد و می توانید وسیله شخصی خود را در آن با خیال راحت به امانت بسپارید و قطعا با مراجعه زودتر به پارکینگ ( ساعت ۸ صبح ) میتوان جای مناسبی را برای ماشین خود جهت پارک پیدا کرد.

خلوت ترین زمان مرز چه ساعتی است؟

یکی از پرتکرارترین سوالات که در مورد مرز رازی مطرح است، اطلاع از وضعیت ترافیک مسافر و خلوت ترین زمان مرز در مبادی ورودی و خروجی ایران و ترکیه می باشد.اکثر افراد از معطلی و صبرکردن در صف های طولانی در مبادی ورودی و خروجی خاطره ی خوشی ندارند، پس بهتر است پیش از حرکت و شروع سفر خود با اطلاعات و آگاهی کافی بتوانید با ساده ترین روش ممکن و همچنین کمترین میزان معطلی از مرز عبور کنید.

اطلاعات و آگاهی داشتن از خلوت ترین زمان مرز برای افراد مسن تر، سفرهای خانوادگی و یا با وجود کودک و خردسال بسیار مفید است. مرز رازی برای مسافرینی که قصد سفر به وان را دارند، نزدیک ترین فاصله را دارد. از همین جهت مسافرین وان ترکیه این مرز را انتخاب می کنند. تصور اشتباه که عموما در بین مسافرین (بخصوص سفر اولی ها) رایج است ، رسیدن به مرز در ساعات اولیه ی صبح و قبل از باز شدن مرز است. اینطور تصور می شود که اگر ساعت ۶ صبح در مرز باشیم جزو نفرات اول در صف خواهیم بود و به محض باز شدن مرز جزو اولین نفرات از مرز عبور خواهیم کرد. اما چنین تصوری در مورد مرز رازی اشتباه است.

محوطه ی مرزی یک درب اصلی دارد و سالن مسافری که در داخل محوطه ی مرزی است یک درب دیگر. این دو درب حدود یک کیلومتر با هم فاصله دارند که برای طی مسافت یاد شده، یا باید با خودرو شخصی بروید (مسافرینی که با خودرو شخصی به ترکیه می روند) یا با استفاده از ماشینهای کرایه که در مرز حضور دارند این مسیر را طی کنید یا پای پیاده. پس از باز  شدن مرز مسافرین می بایست مسافت ذکر شده را طی کنند، و به سالن مسافری برسند و در آنجا به صف شوند تا روال گذر از مرز آغاز شود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  جزئیات و خرید بلیط قطار نورالرضا

معمولا ساعات اولیه صبح مرز بسیار شلوغ است. با توجه به تعطیلات و روزهای آخر هفته بسیار بیشتر و شدیدتر است.

مرز رازی از سمت ایران به ترکیه معمولا بعداز ظهرا خلوت تر است، بطور مثال در روزهای عادی اگر ساعت 3 بعد از ظهر به سمت مرز حرکت کنید، ممکن است حتی لحظه ای بار همراه خود را زمین نگذارید و بدون معطلی از مرز رد شوید. البته که اکثر مسافرا حاضر به انجام چنین کاری نیستند و قصد دارند با حضور در اولین ساعات ممکنه، از ساعات باقی مانده استفاده کنند.

عبور از مرز رازی چقدر طول میکشد؟

همانطور که می دانید، به طور دقیق و مشخص نمی توان تخمین زد. با توجه به اتفاقات غیر منتظره و پیش بینی نشده، باید عادی ترین حالت ممکن را در  نظر بگیریم.

با توجه به متن بالا در ایام پیک (تعطیلات) و روزهای شلوغ آخر هفته، باید انتظار چندین ساعت معطلی را داشته باشید. اما اگر در عادی ترین حالت ممکن، مثلا  روز دوشنبه اواسط ماه مهر یا آبان، قصد عبور از مرز رازی را داشته باشید با صف چندانی مواجه نخواهید بود. بنا براین اگر شما در چنین روزی حدود ساعت یازده صبح به مرز برسید بدون مشکل و حداکثر ظرف نیم ساعت از هر دو گیت ایران و ترکیه عبور خواهید کرد.

چرا مرز رازی بهتر است؟

  1. مرز رازی نزدیک ترین مرز به وان ترکیه می باشد.( فاصله مرز رازی تا وان حدودا 100 کیلومتر)
  2. در صورت انتخاب این مرز بیشترین مسیر طی شده در خاک ایران خواهد بود.
  3. درصورت استفاده از این مرز و برای رفت و برگشت به وان، نیازی به استفاده از سوخت گران قیمت نخواهید داشت.
  4. پارکینگ (روباز و خاکی) شبانه روزی دارد.
  5. تاکسی های در دسترس و با قیمت نسبتا پایین،  برای وان و بالعکس.
  6. جاده مرز رازی تا وان ( بغیر از چند کیلومتر اول) اتوبان است و وضعیت نسبتا مناسبی دارد.
  7. در بین راه می توانید از دو شهر کوچک (سارای و اوزالپ) نیز دیدن کرده و در صورت نیاز در هتل اقامت چند شب داشته باشید.
  8. می توانید از خوی و تبریز مستقیما برای وان تاکسی و یا ون گرفت.

معایب سفر از طریق مرز رازی

  1.  مرز رازی 24 ساعته نیست و ساعت کاری آن (9 صبح الی 17) می باشد.
  2. مرز رازی امکان عبور اتوبوس و کامیون را نداشته و فقط مختص سواری است.
  3. امکانات رفاهی در مرز رازی، متاسفانه کم است اما به تازگی ساخت سالن جدید مسافری در طرف ایران و ترکیه این معضل نسبتا کمتر شده است.
  4.    معمولا این مرز شلوغ است و گذر از مرز بخصوص در مناسبت ها و ایام خاص، زمان بر است.
  5. سیستم های ارتباطی در هر دو طرف ضعیف و با قطعی مکرر همراه است.
  6.  باجه بانک رازی معمولا بسیار شلوغ است و برخی اوقات عوارض خروج یا جریمه بنزین ساعتها وقت می برد.
  7. مسیر خوی به مرز رازی در برخی قسمتها جاده ای نامناسبی دارد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تا با راهنمایی در مورد مرز رازی و شهر وان ترکیه، سفری برنامه ریزی شده و دقیق برای شما همراهان قوی سیاه فراهم کنیم. درنهایت اگر شماهم علاقه به سفر زمینی دارید، مرز رازی یکی از بهترین و نزدیک ترین مرزا برای سفر به وان ودر شهرهای دیگر است.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید