سفر با کودکان مبتلا به اوتیسم

سفر هوایی می تواند یک تجربه هیجان انگیز و در عین حال اضطراب آور باشد. این هیجان و اضطراب ممکن است به ویژه در مورد کودک مبتلا به اختلال اوتیسم (ASD) اهمیت بیشتری داشته باشد. چرا که آنها در مواجهه با مواردی از جمله تغییر در روال عادی و روزمره زندگی، حرکت در محیط های ناآشنا و تحریک حسی قابل توجهی قرار می گیرند.

توصیه های زیر برای خانواده هایی که قصد سفر هوایی دارند مفید خواهد بود. البته مهم است که به خاطر داشته باشید هر کودک مبتلا به اوتیسم از نظر توانایی ها و اولویت ها با دیگر کودکان مبتلا به این اختلال متفاوت است. در نتیجه برخی توصیه ها ممکن است برای هر کودک مبتلا به اوتیسم مناسب نباشد.

نکات قبل از پرواز

سفر با کودکان اوتیسم

یک داستان بسازید.

در هفته های منتهی به سفر برای کودک خود یک تصویر و یا داستان بسیازید که روند سفر هوایی را توضیح دهد. این داستان یا تصاویر باید شامل توضیحاتی در مورد موارد امنیتی، ترمینال، هواپیما و غیره باشد. همچنین باید شامل توضیح برخی تجربیات حسی که ممکن از کودک با آنها مواجه شود، باشد. این “کتاب سفر” را تا آنجا که ممکن است قبل از سفر مرور کنید.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  قطار فدک

این امر به افزایش آشنا پنداری برای فرزندتان کمک می کند. آشناپنداری برای کودکان مبتلا به اوتیسم در هنگام سفر می تواند بسیار مفید واقع شود. چرا که همانطور که گفته شد آنها در مواجهه با موقعیت های جدید استرس می گیرند.

سفر را در یک تقویم علامت گذاری کنید.

چند هفته قبل از سفر در تقویمی تاریخ حرکت را مشخص کنید و با کمک فرزندتان تا روز سفر روزها را خط بزنید. استفاده از تقویم، مفهوم زمان را به صورت مشخص و بصری به آنها ارائه می دهد و ممکن است به فرزند شما کمک کند تا برای زمانی که تغییری در روال عادی زندگی رخ می دهد، بهتر آماده شود.

در صورت امکان، قبل از سفر هیچ وسیله راحتی را نشویید!

مسافرت با هواپیما می تواند برای هر مسافری بسیار طاقت فرسا باشد، چه برسد به کودک مبتلا به اوتیسم. داشتن یک کالای مورد علاقه که بوی خانه را می دهد مانند پتو یا یک اسباب بازی مخمل، می تواند در چنین شرایطی آرامش بخش باشد.

وعده ها و میان وعده ها را از قبل آماده کنید.

ممکن است مجموعه محدودی از غذاها در ترمینال یا هواپیما ارائه شود. این مورد مهمتر می شود اگر فرزندتان رژیم غذایی خاصی را دنبال کند. پس بسته بندی انواع تنقلات و غذاهای کوچک برای او، اقدام مفیدی خواهد بود.

قبل از سفر ورزش کنید.

سفر با هواپیما شامل مدت طولانی ساکت و بی حرکت ماندن می شود. ورزش کردن پیش از رفتن به فرودگاه به کودکتان کمک می کند تا انرژی خود را تخلیه کند. این تخلیه انرژی کمک می کند تا بی حرکت ماندن در هواپیما برای کودکان مبتلا به اوتیسم راحت تر شود.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  تور کوش آداسی

از فرزندتان بخواهید روند کار را برای شما توضیح دهد.

کودکان اوتیسم

هنگامی که برای آماده سازی فرزند خود برای سفر وقت می گذارید، او را تشویق کنید تا این روند را برای شما یا اسباب بازی هایش توضیح دهد. این تکنیک می تواند نشان دهد که کودک چقدر از مراحل سفر را درک کرده است و قسمت هایی را که کودک در مورد آنها مطمئن نیست و یا هنوز سوالاتی دارد را نشان می دهد. این رویکرد باید متناسب با سطح رشد کودک شما باشد. به عنوان مثال برای کودکی با مهارت های کلامی قوی، از کودک بخواهید به طور شفاهی یا از طریق نقاشی توضیح دهد که روز سفر چگونه خواهد بود.

ایفای نقش برای تمرین

در خانه می توانید به نوبت وانمود کنید که شما یا فرزندتان افسر TSA هستید و دیگری شخصی است که می خواهد از گیت امنیتی عبور کند. هر چه این نمایش جزئیات بیشتری داشته باشد، برای فرزند شما  مفیدتر خواهد بود.

در هواپیما

به مسئول گیت اطلاع دهید که با کودکی مبتلا به اوتیسم سفر می کنید. معمولا بسته به ترجیح شما اجازه سوار شدن زود هنگام یا آخر از همه به شما داده می شود. زودتر یا دیرتر از همه سفر شدن می توانند مزایای خود را برایتان داشته باشند. برای مثال دیگر لازم نیست مدت طولانی در صف انتظار بایستید.

سرگرمی های حین پرواز

به فرزند خود اجازه دهید به اقلام موجود در کیف مسافرتی‌اش دسترسی داشته باشد. اجازه بدهید کتاب، کتاب رنگ آمیزی، اسباب بازی و… ای را که به آن علاقه دارد همراه خود ببرد. این موضوع تاثیر خوبی در کاهش میزان استرس او خواهد گذاشت.

امیدواریم این نکات برایتان مفید واقع شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید