ارمنستان سرزمینی با تاریخ پر فراز و نشیب و فرهنگی غنی است که با ایران مرز مشترک دارد، در نتیجه یکی از مقاصد مناسب گردشگری برای ایرانیان محسوب می شود. در ارمنستان از هر جاذبه‌ای که فکر کنید، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد وجود دارد. آثار تاریخی، یادبود ها و رویداد های فرهنگی، طبیعت نفس‌ گیر و غذاهای لذیذ و سنتی که در ادامه به با آن ها آشنا خواهیم شد.

آب و هوا و بهترین زمان سفر

آب و هوای ارمنستان ملایم است. تابستان‌های گرم و خشک این کشور از حدود خرداد تا شهریور ادامه دارد. در این فصل میانگین دمای آن 22 تا 36 است. زمستان‌های ارمنستان سرد و برفی هستند و میانگین دمای هوا بین منفی ۵ و منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد است. بهار دوران کوتاهی دارد و در مقابل، فصل پاییز طولانی است. در فصل پاییز، جنگل‌ها به هزاران رنگ زیبا و گرم پاییزی مزین می‌شوند.

بهترین فصل برای سفر به ارمنستان ماه‌های بین اردیبهشت تا مهر است؛ بنابراین اگر قصد سفر دارید، بهتر است پیش از آن به فکر رزرو اتاقی در هتل‌ های ارمنستان باشید. در این مدت هوا ملایم است و بارندگی معمول نیست.

شهرهای مهم ارمنستان

از مهم ترین شهرهای کشور ارمنستان می توان به ایروان، گیومری، اچمیادزین، وانادزور، هرازدان، آبوویان، آرتاشات، کاپان، آرماویر و گاوار اشاره کرد.

شهر ایروان پایتخت کشور ارمنستان است و یکی از شهرهای بسیار مهم این کشور محسوب می شود. ایروان بزرگترین شهر در کشور ارمنستان است و در امتداد رود هرازدان قرار دارد. این شهر مرکز اداری و فرهنگی کشور ارمنستان محسوب می شود.

شهر اچمیادزین یک شهر بسیار مقتدر در کشور ارمنستان محسوب می‌شود و اغلب افرادی که در این شهر زندگی می کنند مذهبی هستند به طور کلی شرایط زندگی در این کشور مختلف است. این شهر به طور کلی یکی از بهترین شهرهایی است که در کشور ارمنستان قرار دارد.

شهر وانادزور یکی از شهرهای بسیار مهم کشور ارمنستان است که به طور کلی در بخش های شمالی این کشور قرار دارد. این شهر برای کسانی که دوست دارند با تاریخ کشور ارمنستان آشنا شوند گزینه بسیار خوبی محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری ارمنستان

1.میدان آزادی

یکی از میدان‌های شهر ایروان و از جاهای دیدنی ارمنستان، میدان آزادی است. این میدان سال ۱۹۹۱ میلادی میدان تئاتر و میدان اپرا نیز نامیده می‌شد. میدان آزادی در ناحیه کنترون قرار دارد و میدان بخشی از مجموعه تالار اپرای ایروان محسوب می‌شود و در حال حاضر یک منطقه خرید و محلی برای قدم زدن عابران پیاده به حساب می‌آید.

تور ارمنستان یروان

میدان آزادی یک برکه دارد و مکانی عالی برای تماشای مردم، به ویژه در پارک نزدیک به آن است که حوضچه این میدان، در زمستان به یک پیست یخ تبدیل می‌شود. همچنین کافه‌ها و مغازه‌های متعدد و پارکینگی بزرگ در حوالی میدان آزادی وجود دارد.

بسیاری از گردشگران در زمان سفر به ارمنستان ترجیح می دهند که به این میدان نزدیک باشند. جهت مشاهده دقیق محل این میدان می توانید از با کلیک برروی این لینک ، محل آنرا مشاهده کنید. همچنین می توانید با کارشناسان قوی سیاه تماس گرفته تا شمارا برای رزرو هتل یروان در محل مناسب راهنمایی کنند.

2.سالن اپرای ایروان

یکی دیگر ازجاذبه های دیدنی ایروان که از اهمیت بسیاری در بین اهالی این شهر برخوردار است، سالن اپرای ایروان Yerevan Opera Theatre می باشد که علاوه ‌بر تماشای بنا و معماری منحصر‌به‌فرد آن، این فرصت را خواهید داشت تا در آن به تماشای تئاتر هم بنشینید. مکانی استثنایی که در آن می‌توانید هم از باله و نمایش‌های موزیکالش، و هم از تک‌نوازی سمفونیک و پیانو لذت ببرید. در این سالن بزرگ و خیره‌کننده اپرا ۱۲۰۰ صندلی وجود دارد که البته در بین سال‌های ۱۹۵۳ تا ۲۰۰۲ میلادی آن را بازسازی کردند و صندلی‌ها و تجهیزات موجود در آن نیز نوسازی و تازه سازی شدند.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  ماجراجویی با گردشگری سیاه

تور ارمنستان یروان

برای آن که بتوانید از برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف این سالن اپرا لذت ببرید باید هزینه بلیت ورودی سالن اپرای ایروان را که نسبت به انواع برنامه‌های موجود در آن، متغیر است، پرداخت نمایید. خانه اپرا درست روبروی میدان آزادی است. در نزدیکی این مکان رستوران‌های زیادی وجود دارد که برای جمع خانواده و دوستان بسیار مناسبند.

3.دریاچه سوان

رفتن به دریاچه سوان یک تیر با سه نشان است، هم طبیعت زیبا دارد، هم صومعه تاریخی و هم تفریح‌های متنوع.

تصویر دریاچه سوان ارمنستان درست مثل کارت پستال‌ها می‌ماند. البته بستگی دارد که زیبایی برای شما در زمستان بیشتر تعریف شود یا در تابستان. اسب سواری در دشت‌های سرسبز و پر گل شما را یاد اسب سواری در فیلم‌های اروپایی می‌اندازد. اینجا بهترین فضا برای گرفتن عکس‌های یادگاری و متفاوت است.

تور ارمنستان یروان

البته سوان تنها دریاچه ارمنستان نیست و فقط یکی از 100 دریاچه کوهستانی در دل این کشور کوچک است اما می‌شود گفت که معروف‌ترین آن است.

4.لاورز پارک ایروان

این مکان بیشتر برای افرادی مناسب است که دوست دارند کمی از شلوغی‌های ایروان دور شده و در میان طبیعت قدم بزنند و در هوای پاک تنفس کنند و لذت ببرند. قدمت این پارک به قرن هجدهم میلادی بر می گردد که به نام پارک کوزرن در منطقه کوزرن حومه شمال غربی ایروان قدیمی شناخته می‌شود. و سپس با گذشت سال ها به دلیل اینکه پارک مورد علاقه بسیاری از زوج ها بود، به نام پارک عشاق ایروان نامگذاری شد.

تور ارمنستان یروان

این پارک بین سال‌های 2005 و 2008 مورد مرمت و بازسازی کامل قرار گرفت و هم اکنون رویدادهای زیر در پارک برگزار می­شود:

  • جشن‌های تعطیلات ملی و اعیاد ارمنستان
  • نمایش فیلم­های هوای آزاد جشنواره بین‌المللی فیلم زردآلو طلایی
  • جشنواره‌های مطالعه در فضای باز
  • جشنواره‌های موسیقی
  • کنسرت‌های زنده
  • نمایشگاه‌ها

5.میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری ایروان نه تنها یکی از جاذبه های دیدنی ایروان است بلکه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این شهر نیز به شمار می‌آید. بصورتی که یکی از مقاصدی است که در اکثر تورهای مسافرتی ایروان، برای بازدید در نظر گرفته می‌شود. درواقع حکم میدان تکسیم در استانبول را دارد، هرچند تقسیم در شهرت و محبوبیت خیلی فراتر رفته است.

تور ارمنستان یروان

این میدان شلوغ‌ترین و پر رفت و آمد ترین قسمت شهر ایروان است و برخی از ساختمان‌های مهم شهر مانند موزه ارمنستان، نگارخانه ملی و عمارت‌های دولتی در آن قرار دارند.

6.مجسمه مادر ارمنستان (مام ارمنستان)

سفر به ارمنستان بدون بازدید از مجسمه مادر، کامل نخواهد شد. این مجسمه در خیابان آزاتوتیان ایروان، در پارک پیروزی قرار دارد. مجسمه مادر ارمنستان نمادی زنانه از ارمنستان است که از این کشور در مقابل هر دشمن و هر تهاجمی دفاع می‌کند. این مجسمه در پارک پیروزی واقع شده است و در پایه آن موزه نظامی قرار دارد.

تور ارمنستان یروان

در سال 1962مجسمه استالین متلاشی شد و مجسمه یادبود مادر ارمنستان توسط معمار آرا هاروتویان در سال 1967 طراحی و جایگزین آن شد و موزه ای که به نقش ارمنستان در جنگ بزرگ میهنی اختصاص داشت، در زیر پایه مجسمه افتتاح شد. با این حال در سال 1995این موزه به موزه نظامی ارمنستان تحت مدیریت وزارت دفاع تبدیل شد.

تور ارمنستان یروان

7.کاسکاد ایروان

منطقه سرسبز کاسکاد ایروان قلب تپنده این شهر است. اغلب بازدید کنندگان این جاذبه گردشگری جوانان هستند. این مکان که با نام هزار پله هم در میان ایرانیان مقیم ارمنستان شناخته می‌شود، مقصدی مناسب برای تکمیل سفر به ارمنستان می‌باشد.

تمام کنسرت‌های فضای باز در این محل برگزار می­شود، جایی که می توانید بهترین چشم‌ انداز ایروان را داشته باشید.در کاسکاد، هزاران پله وجود دارد که پارک هافناک و خیابان مانیومنت را به یکدیگر متصل می‌کند. محبوبیت و شهرت این پله‌ها به دلیل چشم انداز خیره‌کننده‌ای است که در اختیار افراد قرار می‌دهند و در واقع سوژه ‌های خوبی را برای عکاسی و ثبت خاطرات برای گردشگران رقم می‌زنند.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  پوشش مردم عمان

تور ارمنستان یروان

کاسکاد نه تنها به دلیل آثار هنری با ارزش و عالی، بلکه بخاطر چشم‌انداز خارق‌العاده‌ای از ایروان و کوه آرارات که پشت ساختمان‌های صورتی‌رنگ ایستاده، همیشه مورد علاقه همه بوده است.

8.آب نمای موزیکال

یکی از جاذبه‌های میدان جمهوری ارمنستان، آبنمای موزیکال است که گردشگران را از سراسر دنیا به خود جذب می‌کند. آب ‌نمای موزیکال در مقابل گالری هنر قرار دارد و از ابتدای بهار تا شروع فصل سرما در پاییز، نمایش فواره‌ها از ساعت 9 تا 11 شب  به ‌همراه موسیقی پاپ، جاز و راک اجرا می‌شود. تماشای این نمایش زیبا برای عموم آزاد و رایگان است.

تور ارمنستان یروان

9.کلیسای کاتولیک (مریم مقدس) ایروان

کلیسای کاتولیک (مریم مقدس) ایروان قدیمی‌ترین کلیسای ایروان به حساب می‌آید که به سبک معماری ارمنی ساخته شده است و در ناحیه کنترون قرار دارد. ساخت‌وساز این بنا در سال ۱۲۶۴ به پایان رسید. اگر به نوشته‌های حک شده روی دیواره‌های کلیسا توجه کنید، می‌توانید متوجه شوید که متعلق به قرون وسطی و قرن 13 میلادی است. این کلیسا در واقع به این منظور ساخته شد که نیایش‌گاه باشد. چون مساحت و ابعاد آن بسیار کوچک بود، کلیسای سنت آنا در سال ۲۰۱۴ در کنار این کلیسا ساخته شد.

تور ارمنستان یروان

10.ماتناداران ایروان

از دیگر جاذبه های دیدنی ایروان که بازدید از آن خالی از لطف نیست، ماتناداران یا Matenadaran می‌باشد.

ماتناداران ایروان نوعی موزه در ایروان می‌باشد که در آن گنجینه‌های خطی ارامنه نگهداری می‌شوند که از ارزشمندی بسیاری برخوردار است و می‌توان گفت که در دنیا نیز بسیار شناخته شده و با ارزش هستند. در حال حاضر در این موزه حدود 23000 نسخه دستنویس خطی نگه‌داری می‌شود که در سالن‌ها و بخش‌های مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند. البته همه این دست‌نوشته‌ها به تاریخ ارامنه مربوط نیست و دست‌نوشته‌هایی به زبان‌های عربی، سریانی، یونانی، هندی، گرجی و عبری نیز در آن وجود دارد.

تور ارمنستان یروان

امروزه، چندین مخزن نسخه خطی در سراسر جهان وجود دارد اما متاسفانه هزاران نسخه خطی ارمنی در جریان نسل کشی در امپراتوری عثمانی از بین رفت.

11.کلیسای جامع سنت گریگور

اگر علاقه‌مند به بازدید از مکان‌های مذهبی و تاریخی ارمنستان هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر را به هیچ عنوان از دست ندهید. این کلیسا یک عبادتگاه آرام ‌بخش است که معماری آن شما را شگفت زده کند.

سنت گریگور حامی قدیس و اولین رئیس رسمی کلیسای رسولان ارمنستان و یک رهبر مذهبی بود که آیین ارمنستان را از بت پرستی به مسیحیت در سال 301 میلادی تغییر داد. ساخت بنای کلیسا در سال ۱۹۹۷ میلادی به پاس کار گریگور، شروع شد و در سال ۲۰۰۱ میلادی به پایان رسید و به احترام او، نام این کلیسا را سنت گریگور گذاشتند. این کلیسا در سال ۲۰۰۱ به مناسبت بزرگداشت هزار و هفتصدمین سال پیدایش مسیحیت در ارمنستان و با الهام از اصول معماری سبک ارمنستان ساخته شده است. برخلاف سایر کلیساها، فضای داخلی این نمونه کاملا نورانی است و اثری از شمع در آن وجود ندارد.

تور ارمنستان یروان

12.کلیسای جامع زوارنتوس

کلیسای جامع زوارنتوس یکی از جذاب‌ترین مکان های دیدنی ارمنستان است. اگر به دیدن این کلیسای جامع می‌روید انتظار دیدن یک بنای کامل را نداشته باشید، اما هنوز هم ستون‌های آن که یادگار این بنای باشکوه هستند، تمام قد ایستاده‌اند. زوارنتوس به معنای فرشته نگهبان است و این کلیسا در نزدیکی شهر واغارشاپات بنا شده است.

تور ارمنستان یروان

جاذبه هایی که در این مقاله خواندید، تنها گوشه ای از جاذبه های این کشور زیباست. ارمنستان از اولین کشور هایی بود که مسیحیت را پذیرفت. بنابراین کلیساهای باستانی زیادی در آن وجود دارد. طبیعت زیبا و دیدنی ارمنستان، گردشگران و طبیعت‌گردان بی‌شماری را به خود جذب می‌کند. فرهنگ و هیبت این کشور را از خیابان‌ها و موزه‌های آن می‌توان فهمید.

جهت خرید بلیط هواپیما خارجی و رزرو هتل در ارمنستان می توانید از سایت قوی سیاه پارسیان استفاده نمائید و جهت مشاوره کارشناسان برای تور ارمنستان با شماره 65255534-021 تماس حاصل فرمائید.

 

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید