میزان بار مجاز هواپیما

بار مجاز هواپیما چقدر است؟

بار مجاز هواپیما برای هر سفر هوایی از جمله موارد مهمی است که حتما باید بررسی شود. چرا که ایرلاین ها قوانین سفت و سختی در این زمینه دارند. به خصوص در پروازهای بین المللی. از آنجایی که هیچ کدام از ما علاقه ای به پرداخت اضافه بار نداریم، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با قوانین مربوط به بار مجاز هواپیما آشنا شوید.

قوانین مربوط به بار مجاز هواپیما

خطوط هوایی حداکثر میزان بار مجاز هواپیما را تعیین می کنند. هزینه ها بسته به داخلی یا خارجی بودن پرواز، مسیری که در آن پرواز می کنید و نوع پرواز و صندلی شما، متفاوت است. بنابراین همیشه قبل از بستن چمدان های خود از قوانین ایرلاین مورد نظر در مورد بار مجاز هواپیما مطلع شوید تا از یک سوپرایز بد – و بالقوه گران قیمت – در فرودگاه جلوگیری کنید.

بار هواپیما

میزان بار مجاز چک شده را که وارد قسمت بار هواپیما می شود، می توان به دو صورت مختلف تعریف کرد.

“تعداد” به تعداد چمدان هایی که هر مسافر می تواند تحویل دهد اشاره می کند. حداکثر وزن هر چمدان معمولاً 20 کیلوگرم و حداکثر طول مجاز برای آن، 1.5 متر است. غالباً از مفهوم “وزن” به جای تعداد استفاده می شود.

حداکثر وزن یک چمدان 30 کیلوگرم تعیین شده است. بعید است که خطوط هوایی کیسه هایی با وزن بیش از این حداکثر را بپذیرند. زیرا برای حمل و نقل کارکنان، بسیار سنگین ارزیابی می شوند. به همین دلیل است که آنها به هیچ وجه چمدان هایی سنگین تر از 30 کیلوگرم را نمی پذیرند.

بار مجاز هواپیما

درواقع می توان اینطور گفت که شما مجاز هستید تا سقف 30 کیلوگرم بار در چمدان خود داشته باشید. در صورتی که وزن بار شما از 30 کیلوگرم بیشتر شود باید برای آن مقداری که بیشتر شده، اضافه بار بپردازید.

با این حال شرکت هواپیمایی خاص شما ممکن است هزینه کمتری برای اضافه بار اعمال کند یا بین انواع بلیط تبعیض قائل شود. به عنوان مثال خطوط هوایی دلتا حداکثر 20 کیلوگرم بار در هر چمدان را برای مسافران اکونومی می پذیرند. اما تا 30 کیلوگرم نیز برای مسافرانی که در کلاس تجاری یا فرست کلاس پرواز می کنند نیز مجاز می کنند.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  بلیط هواپیما یا قطار

باز مجاز هواپیما برای پروازهای داخلی و خارجی

مورد گفته شده در مورد تمام مسیرهای داخلی و خارجی صدق می کند. هرچند هزینه بار برای پروازهای داخلی کمتر از پروازهای بین المللی است.

خطوط هوایی به شدت از محدودیت های مربوط به بار مجاز هواپیما پیروی می کنند. در نتیجه برای اطمینان از اضافه وزن نداشتن چمدان ها حتما باید آنها را وزن کنید.

این نکته نیز قابل توجه است که تفاوت های محسوسی در وزن بار مجاز هواپیما بین خطوط هوایی وجود دارد. بنابراین قبل از بسته بندی وسایلتان از قوانین شرکت هواپیمایی خود مطلع شوید.

بار همراه

بسیاری از خطوط هوایی هیچ گونه محدودیت وزنی برای بارهای دستی که با خود وارد کابین هواپیما می کنید تحمیل نمی کنند. اما استثنائاتی نیز وجود دارد. بنابراین قبل از سفر به فرودگاه حتماً ساک خود را بررسی کنید. حتی اگر یک شرکت هواپیمایی هیچ گونه محدودیت وزنی نداشته باشد هم به خاطر داشته باشید که باید کیف خود را در محفضه ی بالای سرتان بگذارید.

بنابراین کیفی سنگین تر از آنچه می توانید بلند کنید جمع نکنید. فراموش نکنید که چمدان های دستی تحت بررسی امنیتی TSA قرار می گیرند. بنابراین مایعات، ژل ها یا مواد خطرناک را بسته نکنید.

حتما پش از بسته بندی وسایل این چنینی برای ساک همراه خود قوانین مربوطه را مطالعه نمایید.

اندازه

ابعاد مجاز برای چمدان دستی و همراهتان گهگاه متفاوت است. اما معمولا برای اکثر خطوط هوایی جمع طول، عرض و ارتفاع چمدان نباید بیش از 1 متر باشد. اندازه مجاز برای اقلام شخصی بسته به فضای کابین متفاوت است. به طور کلی اگر ساک وسایل شخصی شما بتواند به شکلی ایمن در زیر صندلی مقابل شما قرار گیرد، به اندازه کافی کوچک است.

همانطور که گفته شد چمدان هایی که در قسمت بار قرار می گیرند می توانند بزرگتر باشند.

تعداد

چمدان

اکثر خطوط هوایی به مسافران اجازه می دهند یک چمدان کوچک یا کیف دوشی علاوه بر یک کالای شخصی، مانند یک کوله پشتی یا کیف را رایگان با خود حمل کنند.

تجهیزات پزشکی مانند کپسول اکسیژن قابل حمل، ممکن است جزو چمدان های دستی حساب شود یا خیر. پس با شرکت هواپیمایی خود این موضوع را چک کنید.

تعداد چمدان ها برای بار مجاز هواپیما بستگی به مبدا و مقصد و نوع بلیط دارد. به عنوان مثال یک مسافر فرست کلاس دلتا که به ژاپن پرواز می کند دو چمدان رایگان می تواند همراه خود داشته باشد. اما همان مسافر اگر به برزیل پرواز کند فقط مجاز است که یک چمدان با خود داشته باشد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  7 شهر زیبای سوئیس

مسافران کلاس اکونومی معمولاً ملزم به پرداخت هزینه چمدان چک شده در پروازهای داخلی هستند. هرچند بسته به مقصد، یک یا دو چمدان رایگان در پروازهای بین المللی مجاز است. البته چمدان هایی اضافه بار زیادی داشته باشند هزینه خواهند داشت.

محتوای چمدان ها

محتوای چمدان ها برای پرواز

همه مسافران هوایی را ملزم هستند که به سیاست TSA در مورد محتویات چمدان دستی و چمدان چک شده پایبند باشند. این سیاست ها با جدیت اجرا می شود.

هیچ مایع، ژل یا آئروسل با حجم بیش از 90 گرم در کیف های دستی مجاز نیست. اما می توان آنها را در چمدان هایی که وارد قسمت بار می شوند بسته بندی کرد. به عنوان مثال همه وسایل تیز – از جمله چاقو، قیچی و تیغ – را باید در خانه یا در چمدان خود بگذارید.

وزن مسافر

عموماً ایرلاین ها از اینکه مجبور به توجه به وزن مسافر باشند، خوششان نمی آید. آنها تشخیص می دهند که مشتریانی که اضافه وزن دارند و فضای بیشتری را از صندلی بغلی خود اشغال می کنند، نسبت به متمایز بودن با بقیه حساس هستند. ایرلاین ها می دانند که اگر از آنها بخواهند هزینه اضافی برای صندلی بپردازند یا از هواپیما پیاده شوند قطعا ناراحت خواهند شد.

از سوی دیگر مسافرانی که نمی توانند راحت روی صندلی خود بنشینند. چون بغل دستی آنها بیش از حد فضای آنها را اشغال کرده است نیز مستعد شکایت هستند.

البته هیچ گونه محدودیت وزنی برای مسافران در نظر گرفته نشده است. ولی اگر یک مسافر با اضافه وزن نتواند این مسئله را حل کند، باید صندلی دوم را خریداری کند.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد. همانطور که گفته شد بار مجاز هواپیما از جمله مواردی است که بسیاری از خطور هوایی سختگیری های قابل توجهی در رابطه با آن دارند. به همین دلیل حتما هنگام بستن چمدان ها از قوانین ایرلاین خود در مورد میزان بار مجاز مطلع باشید. و برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید بلیط پرواز به سایت قوی سیاه پارسیان سر بزنید.

2 دیدگاه‌ها

    • سلام
      در هنگام خرید بلیط حتما به اطلاعات بار توجه کنید . معمولا در پروازهای خارجی که توسط ایرلاین های ایرانی انجام میشه بار مجاز 30 کیلو هست ولی برای ایرلاین های خارجی از 0 کیلو تا 25 کیلو متفاوت هست .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید