ارگ راین

ارگ راین کرمان

دومین بنای خشتی دنیا پس از ارگ بم، ارگ راین می باشد که یکی از دیدنی های شهر راین در استان کرمان است. در زمان ساسانیان به اینجا رائین می گفتند. این لغت در معنای لغوی هم به قنات با شیب ملایم اتلاق می‌شود. برخی مطالعات نشان داده که بنای کنونی قلعه حدود ۵۰۰ سال پیش و بر روی ویرانه‌های قدیمی قلعه احداث شده اما آن‌چه که می‌توان مطمئن بود آن است که به هر حال در چندین قرنی که از پیدایش ارگ از پیش از اسلام می‌گذرد در هر دوره برخی بازسازی‌ها را توسط حکومت وقت آن شاهد بوده‌ایم.

تاریخ ایران پر از فراز و نشیب های فراوان است و کمتر دورانی را دور از تهاجم پشت سر گذاشته است. یکی از بهترین بناهای تاریخی ایران، که هرگز در برابر دشمنان خود شکست نخورده است ارگ راین کرمان می باشد.

ارگ راین کرمان کجاست؟

ارگ راین کرمان در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان قرار گرفته است. برای رفتن به راین ارگ اول باید خودتان را به این استان برسانید.بهتر است در فصل بهار و پاییز به ارگ راین سفر کنید، تا هوای گرم اذیت تان نکند.

فاصله ارگ راین تا کرمان۱۰۵ کیلومتر

آدرس ارگ راین کرمان: استان کرمان، جنوب غربی شهر راین، خیابان امام، خیابان بیمارستان

معرفی ارگ راین

قلعه راین یکی مهم ترین آثار تاریخی کهن راین است و بر موجودیت راین قبل از اسلام مهر تایید می نهد.

ارگ راین کرمان یکی از بزرگ ترین بنای خشتی جهان است که متاسفانه طی زلزله ای که چندین سال پیش در شهر بم اتفاق افتاد، آسیب زیادی دید. قرارگیری ارگ راین بر روی مسیر تجاری غرب به شرق باعث شده از گذشته‌های دور محل تجمع و رفت‌وآمد کاروان‌های تجاری باشد.

همانطور که می دانید، استان کرمان از قلعه های متعددی برخوردار است. که معروف ترین آن ها ارگ راین می باشد. در طول تاریخ و در اثر حوادث طبیعی و انسانی، بارها آسیب‌هایی به ارگ راین وارد شده است؛ اما با مرمت‌ها و بازسازی‌هایی که روی آن انجام شده، شکوه دیدنی خود را همچنان حفظ کرده است.

ارگ راین بعد از ارگ بم، که به‌عنوان بزرگ‌ترین سازه خشتی ایران و جهان شناخته می‌شود، دومین بنای خشتی جهان است و بر بلندای تپه‌ای در دامنه کوه‌های «هزار» شهر راین قرار دارد. این قلعه باستانی و ارزشمند در سال ۱۳۴۵ با شماره ثبت ۱۲۸۶۷ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارگ راین کرمان

معماری و پلان ارگ راین

ارگ راین روی تپه ای در ارتفاع ۲.۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و بر نواحی پیرامون دست کم تا شعاع هفت کیلومتری تسلط دارد. این ارگ از پلانی تقریبا مربعی شکل تشکیل شده که بیش از ۲۲ هزار متر مربع مساحت و بیش از ۲۷ هزار متر مربع زیر بنا دارد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  تور مشهد: سفر مشهد فقط زیارتی نیست!

کل بنای این ارگ از خشت ساخته شده است. مساحت ارگ راین یک چهارم ارگ بم است اما مصالح، معماری و ظاهرشان شبیه به یکدیگر است. دیوار بیرونی ارگ از ۱۲ حصار یا پاره دیوار به طول‌های مختلف تشکیل شده است. بر بالای حصار ارگ، کنگره‌هایی در قسمت فوقانی قرار دارد که مخصوص کمان‌داران بوده است. ارتفاع این کنگره‌ها ۱۲ سانتی‌متر و عرض آن‌ها ۱۱ سانتی‌متر و فاصله هر کنگره تا کنگره بعدی ۲۲ سانتی‌متر است.

در اطراف ارگ راین حصاری به ارتفاع ۱۰ متر کشیده شده است. در این میان چندین برج نگهبانی وجود دارد، تا بتوانند تمامی نواحی اطراف ارگ را زیر نظر داشته باشند. تنها در ورودی ارگ راین در جبهه شرقی آن است که دارای سردری باشکوه و بزرگ است.

در قسمت ورودی جایگاه آهنگران و افرادی که به شغل چاقوسازی و ساخت ابزار فلزی مشغول بوده‌اند، به چشم می‌خورد. سردر ورودی ارگ راین از دو طبقه تشکیل شده و معبر ورودی در طبقه همکف و اتاقک مربع شکلی در بالای در ورودی ساخته شده است. در کف این اتاق مربع شکل که طاق معبر ورودی نیز محسوب می‌شود، دو روزنه چهار ضلعی با ابعاد ۴۰ در ۳۰ سانتی‌متر ایجاد شده تا ورود و خروج افراد را بررسی و کنترل کنند. همچنین، امکان تیراندازی یا ریختن مواد مذاب روی مهاجمان از درون این روزنه‌ها وجود داشته است.

فضای داخل ارگ توسط دو دیوار که ۶ حصار و چهار برج دارد، که به سه قسمت اصلی تقسیم شده است. ارگ راین از محله ها و بناهای متعددی تشکیل شده است که خوشبختانه بسیاری از آن ها همچنان به مانند گذشته باقی مانده اند.

در هر کدام از این محله ها، صاحبان مشاغل خاصی زندگی می کردند. قسمت‌های مختلف این ارگ با پله‌هایی خشت و گلی که برخی مدور هم هست، از هم جدا شده است.

جذابیت ارگ راین به صدها خانه خشتی و گلی با کوچه پس کوچه های باریک تو در تو، ارگ مرکزی بازار، گذرگاه اصلی، مکتب‌خانه، بارانداز قلعه حکومتی، عامه‌نشین اعیانی، زورخانه، اصطبل و آتشکده آن می باشد.

در ارگ راین کرمان، راه گریز مخفی طراحی شده است تا ساکنان آن ها بتوانند در زمان حمله دشمنان و سقوط دژ از دست مهاجمان فرار کنند. این راه فرار در خانه حاکم در نظر گرفته شده است و به سه قسمت اصلی راه داشته است. یکی از این مسیرها به بیرون ارگ، دوم به استراحتگاه تابستانی حاکم بر فراز ارگ حاکم‌نشین و سوم به برج شماره هشت و از آنجا به بیرون ارگ راه داشته است.

چهار ساختمان زیبا در انتهای این گذرگاه‌ها قرار دارند که احتمالا بخش اعیان‌نشین ارگ هستند.

جالب است بدانید نوع معماری قلعه راین که همانند هزارتویی با دیوارهای بلند است درواقع تکنیکی برای کند شدن روند حمله مهاجمان به قلعه بوده است.
شاید سرپا و سالم بودن ارگ راین شما را متحیر کند اما دلیل آن این است، که تا همین ۱۵۰ سال پیش هنوز افراد زیادی در آن سکونت داشتند. اما بعد از آن مدت‌های زیادی رها شد تا اینکه در سال ۱۳۷۴ روند بازسازی و تعمیرات آن از سر گرفته شد.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  زیباترین فرودگاه های جهان

آبشار راین

در نزدیکی ارگ راین کرمان، آبشار راین قرار دارد که یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری مسیرهای کوهپایه ای استان کرمان است. این آبشار شکوهمند (زر رود) نیز شناخته می شود. آبشار راین با ارتفاع حدود ۴۰ متر در ۱۴ کیلومتری جنوب غربی شهر ییلاقی راین که در دامنه یکی از مرتفع‌ترین قله‌های ایران به نام قله هزار قرار دارد، واقع شده است.

زیبایی های آبشار راین به قدری جذابیت دارد که پیشنهاد می شود حتما از آن دیدن کنید. بطور مثال در راهی که آبشار پایین می‌آید، شیارهای فراوانی دیده می‌شود. می‌توان با گذر از پشت شیارها، آبشار را گرداگرد خود دید و از هوای خنک و ریزش قطره‌های آب لذتی دلخواه بُرد. این زیبایی نیز به راین چهره‌ای کم‌ مانند بخشیده است. افزون‌بر اینکه در زمستان و سرما، آبشار راین یخ می‌بندد و گذر از شیارها را، دلخواهی بیشتری می‌بخشد.

تور کرمان قوی سیاه

خوب است بدانید…

  • آتشکده موقت ارگ تنها در زمان برگزاری مراسم و جشن‌ها استفاده می‌شده و آتش آن توسط لوله‌ای به بالا انتقال می‌یافته و همانند جامی نورانی قابل مشاهده بوده است.
  • آتشکده دائمی ارگ نیز تا زمان امام جعفر صادق روشن بوده است. در این دوران به احترام اسلام آتشکده خاموش می‌شود و بعدها محل آن به زورخانه تغییر کاربری می‌دهد.
  • انبارهای قلعه دارای کاربری‌های گوناگونی بوده‌اند که بعدها به مسجد تبدیل می‌شوند.
  • حصارهای بلند و کنگره‌دار ارگ راین و برج‌های نگهبانی زیبایش نفس را در سینه هر بازدیدکننده‌ای حبس می‌کند. این ارگ تاریخی در میان گردشگران خارجی از محبوبیت زیادی برخوردار است که بخاطر معماری زیبای آن جذبش می‌شوند.

اطلاعات بازدید از ارگ راین کرمان

برای بازدید از ارگ راین کرمان، این جاذبه ی فوق العاده حداقل به دو الی سه ساعت زمان نیاز دارید.

برای بازدید از ارگ راین می‌توانید همه روزه غیر از ایام سوگواری رسمی از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ مراجعه کنید.

برای اقامت و بازدید از ارگ راین می توانید به هتل های اطراف آن بروید. هتل سنتی متولی باشی، هتل جهانگیردی ماهان، هتل بوم گردی گدین و اقامتگاه بومگردی روشن دون از جمله اقامتگاه هایی است که پیشنهاد می شود برای اقامت به سراغ آن ها بروید.

جهت خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و رزرو هتل در کرمان توانید از سایت قوی سیاه استقاده نمایید و جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تماس ۶۵۲۵۵۵۳۴ ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید