حمل حیوان خانگی با هواپیما

قوانین حمل حیوان خانگی در سفرهای هوایی .بدون شک اغراق نمی کنیم اگر بگوییم که حیوانات خانگی هم عضوی از یک خانواده محسوب می شوند.

گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که برای سفر نتوانید کسی را پیدا کنید که از حیوان خانگیتان مراقبت کند و یا احساس کنید که نمی توانید برای مراقبت از آن به کسی اعتماد کنید. حتی دلتنگی هم می تواند دلیل خوبی برای به همراه بردن حیوان خانگیتان باشد.

بسیاری از افراد تصور می کنند که همراه داشتن حیوانات خانگی در سفرهای هوایی سخت و غیر ممکن است اما اینطور نیست. شرکت های هواپیمایی همگی قوانین مشخصی در این زمینه دارند. در صورتی که بتوانید شرایط مورد نظر را محقق کنید، می توانید حیوان خانگی خود را همراهتان به سفر ببرید.

در این مقاله می خواهیم به حمل حیوان خانگی در سفرهای هوایی بپردازیم.

روش های حمل حیوان خانگی در سفرهای هوایی

حیوان خانگی در هواپیما

همانطور که گفته شد امکان حمل حیوانات به وسیله ی هواپیما وجود دارد اما نمی توانید آنها را با خود به کابین هواپیما برده و در کنارتان بنشانید.

به طور کلی برای حمل حیوانات زنده دو روش وجود دارد:

  1. پایانه های مسافربری (همراه)

عنوان “همراه” یعنی حیوان خانگیتان هم همراه با شما سوار هواپیما می شود و باید برای آن بلیط تهیه کنید اما نه به این معنا که با شما وارد کابین هواپیما شود. البته برخی ایرلاین ها مانند لوفتانزا و هواپیمایی ترکیه وجود دارند که به حیوانات اجازه می دهند وارد کابین شوند اما در باقی ایرلاین ها ورود حیوانات به کابین ممنوع است.

در این روش حیوانات در پایانه مسافربری پذیرش می شوند و سپس با ورود به فرودگاه مقصد در همان سالن تحویل بار، به شما تحویل داده می شوند.

  1. پایانه های باربری (غیرهمراه)

در این روش ایرلاین شما حیوانات خانگی را پذیرش نمی کند و یا ممکن است وزن قفس و حیوان بیش از 5 کیلوگرم باشد که در این صورت باید از سرویس های غیرهمراه یا همان سرویس کارگو یا فریت بار استفاده کنید.

این خدمات توسط شرکت های حمل بار ارائه می شود و در پایانه ی باربری می توانید حیوان خود را به آنها بسپارید و سپس در فرودگاه مقصد برای تحویل گرفتن آن به محل ترخیص بار مراجعه کنید.

پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  تور کوش آداسی

در این روش هم حیوان شما همراه با پرواز می کند اما در قسمت بار هواپیما یا همان کارگو قرار می گیرد. جای نگرانی نیست چرا که دما و هوا در قسمت بار هواپیما متناسب با شرایط حیوانات تنظیم می شود که حتی شاید سفر را برایشان راحت تر کند.

در این روش هزینه ی حیوان، مازاد بر هزینه هایی که برای چمدان ها و دیگر بارهای خود پرداخت می کنید محاسبه می شود.

این نکته هم حائز اهمیت است که اگر از این روش استفاده کنید باید هنگام خرید بلیط هواپیما، از دفتر آژانس هواپیمایی کد AVIH یا “سرویس حمل موجود زنده” را نیز دریافت نمایید.

پیشنهاد ما به شما روش دوم است چرا که هم از لحاظ هزینه مقرون به صرفه تر است و هم ایمن تر می باشد. به علاوه ی اینکه برخی کشورها مانند دبی، انگلیس و عمان اجازه ی حمل حیوانات از روش همراه را نمی دهند. ایرلاین های داخلی نیز مانند هواپیمایی تابان یا هواپیمایی ماهان فقط اجازه ی حمل حیوانات به روش غیرهمراه را می دهند.

مدارک مورد نیاز برای حمل حیوان خانگی در سفرهای هوایی

قوانین حمل حیوان خانگی

چه قصد سفر داخلی و چه قصد سفر خارجی را داشته باشید برای حمل حیوانات خانگی نیاز دارید تا مدارک شناسایی حیوان خانگی خود را ارائه دهید. ممکن است به برخی مدارک پزشکی نیز نیاز داشته باشید. به همین دلیل حتما ابتدا این مدارک را بررسی کرده و سپس برای تهیه بلیط و غیره اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای حمل حیوان خانگی در سفرهای هوایی داخلی

  • شناسنامه یا گذرنامه حیوان
  • مدارک معتبر واکسیناسیون
  • اصل برگه پرداخت کرایه حمل
  • تکمیل فرم درخواست انجام امور موجود زنده

مدارک مورد نیاز برای حمل حیوان خانگی در سفرهای هوایی خارجی

  • شناسنامه حیوان (یا کارت میکروچیپ)
  • مدارک معتبر واکسیناسیون (با تاریخ میلادی)
  • مدارک مربوط به انگل‌تراپی
  • گواهی تیتر هاری
  • اصل گواهی معتبر بهداشتی بین المللی (این مورد از دانپزشکی دولتی کشور مبدا یا مقصد صادر می شود) و تایید کتبی قرنطینه دامپزشکی فرودگاه
  • تکمیل فرم مربوط به حمل حیوان زنده

برخی کشورها ممکن است در جزییات این مدارک تفاوت هایی داشته باشند. برای مثال برای سفر به آلمان گواهی تیتر هاری به جای 1 سال باید 3 سال انقضا داشته باشد.

به دلیل همین تفاوت ها باید حتما پیش از پرواز شرایط مربوط به حیوانات خانگی در فرودگاه مقصد را بررسی کنید.

نکات مهم در مورد حمل حیوان خانگی در سفرهای هوایی

حیوان خانگی در سفر هوایی

  • حتما 24 ساعت قبل از پرواز با ایستگاه مبدا تماس بگیرید تا از مشکلات یا موارد احتمالی اطمینان حاصل کنید.
  • فراموش نکنید کد AVIH را هنگام تهیه بلیط از دفاتر فروش دریافت کنید.
  • در سفرهای بین المللی 3 ساعت و در سفرهای داخلی 2 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید.
  • فراموش نکنید پیش از پرواز غذای سنگین به حیوان خود ندهید. اگر زمان پروازتان از 2 ساعت بیشتر است باید آب و غذای کافی برای حیوان در قفس قرار دهید.
  • برای حمل بچه گربه ها یا توله سگ ها باید حداقل 10 هفته از تولد آنها گذشته باشد. البته این مقدار برای بعضی کشورها 12 هفته است.
  • برای حمل حیوانات محدودیت هایی از لحاظ تعداد وجود دارد. بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی ایران هر مسافر می تواند حداکثر 2 قلاده سگ یا گربه و یا 10 پرنده تزئینی با خود حمل کند.
پیشنهاد میکنم این مطلب رو هم بخونی:  همه چیز در مورد قبرس شمالی

هزینه ی حمل حیوانات خاندگی در سفرهای هوایی

برای محاسبه ی هزینه حمل و نقل حیوانات خانگی در سفرهای هوایی هر ایرلاین قوانین مخصوص به خود را دارد اما می توانید از فرمول زیر برای محاسبه ی قیمت حدودی استفاده کنید:

نوع حیوان نحوه محاسبه هزینه ها
حیوانات اهلی و خانگی وزن کامل حیوان به همراه قفس * 2
پرندگان خانگی وزن کامل پرنده به همراه قفس * 4

دقت کنید که این فرمول حدودی است و ممکن است هزینه ی حمل حیوان خانگی در سفرهای هوایی در طول زمان تغییر کند.

شرایط قفس حیوانات خانگی در سفرهای هوایی

  • قفس باید ابعاد مناسبی داشته باشد به طوری که حیوان بتواند در آن راحت روی چهارپا بایستد.
  • همچنین قفس باید به اندازه کافی محکم و مطمئن باشد. در آن نیز باید قفل باشد و زیر سطحش نباید چرخ وجود داشته باشد.
  • در صورتی که 3 حیوان حداکثر 6 ماهه بوده و با هم دنیا آمده باشند و وزن آنها از 4 کیلوگرم بیشتر نشود می توان آنها را در یک قفس قرار داد. در غیر این صورت باید برای آنها قفس هایی جداگانه تهیه کنید.
  • بستن قلاده برای حیوان درون قفس ممنوع است.

در تابستان ها بهتر است پرواز را شب یا صبح زود رزرو کنید که هوا خنک تر باشد. در زمستان هم از پروازهای در طول روز استفاده کنید. در این صورت شرایط پرواز برای حیوان مناسب تر است.

همچنین پیشنهاد می شود که خرید قفس را برای روز آخر نگذارید. از چند روز قبل آن را خریداری کنید و اجازه بدهید حیوان به آن عادت کند و اسباب بازی مورد علاقه اش را در آن قرار دهید. اینجوری وقتی مجبور باشد برای چند ساعت در آن بماند استرس نمی گیرد. این به آرامش خود شما هم کمک می کند.

فراموش نکنید که ایرلاین ها قوانین متفاوتی در رابطه با حمل حیوان خانگی در سفرهای هوایی دارند. پس حتما پیش از پرواز در این زمینه از ایرلاین مورد نظر خود سوال کنید. برای مثال هواپیمایی ماهان حیوانات گران قیمت، بیمار، دارای بوی زننده یا پرخاشگر را پذیرش نمی کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید